nieuws

Intermediair boos op CVB Bank om lijfrente-actie met NOG

Archief

Tussenpersonen van SNS-dochter CVB Bank hebben zeer verbolgen gereageerd op een lijfrente-actie van deze bank onder hun cliënten met een bedrijfsspaaregeling. Geschrokken van de commotie zegt de bank de actie te hebben stopgezet, in afwachting van een overleg met haar agenten aankomende zaterdag 23 maart.

De CVB Bank, ooit voortgekomen uit de vakbond FNV en tot september 1992 eigendom van Reaal, werkt samen met ruim 400 part-time beheerders en ongeveer 150 tussenpersonen. Het leeuwendeel van de produktie in verzekeringen en consumptief krediet zou worden aangebracht door de assurantiekantoren.
Zonder dit intermediair te informeren, heeft de bank een actie opgezet voor een lijfrenteverzekering. De deelnemers aan een SNS-bedrijfsspaarregeling worden rechtstreeks benaderd voor de lijfrentepolis Fortuin Plan van ‘huisverzekeraar’ NOG.
Sinds begin deze maand zouden tijdens een pilot-fase 2.000 werknemers van “enkele honderden bedrijven” een verkoopbrief van CVB Bank hebben ontvangen. De klanten worden centraal vanuit Utrecht benaderd.
Helft provisie
De bank zegt zich ervan bewust te zijn dat er onder deze werknemers ook klanten van tussenpersonen zijn. In een brief aan haar agenten laat CVB Bank weten dat kantoren met een SER-inschrijving in dat geval kunnen rekenen op een tegemoetkoming. “Voor elke verkochte polis ontvangt de CVB Bank provisie van NOG. In het geval deze polis aan één van uw klanten is verkocht, dan zult u de helft van de provisie, minus kosten, ontvangen en tevens wordt u op de hoogte gebracht voor welke klant u lijfrenteprovisie ontvangt.”
Directeur mr P.S. Procee, die per 1 maart in dienst is getreden – hij is afkomstig van Ohra-dochter DEL Ziektekosten – zegt aanvankelijk nauwelijks op de hoogte te zijn geweest van de lijfrente-actie. Na intern beraad laat hij weten dat de verkoopactie in afwachting van het overleg met de Kontaktgroep Part-time Beheerders (KPB) is opgeschort. “Eerst willen we overleg voeren. Nee, qua communicatie verdient deze actie geen schoonheidsprijs. Als de klanten van de tussenpersoon zijn, moeten we daar vanaf blijven. Dit is een goed leerproces voor ons als bank hoe het in het vervolg niet moet”, trekt Procee het boetekleed aan. Hij ontkent dat er opzet in het spel zou zijn geweest. “Nee, we gaan niet doelbewust wroeten in het cliëntenbestand van de tussenpersoon. Er zijn op het punt van de communicatie gewoon fouten gemaakt. En als het intermediair erop staat, zijn we bereid desnoods de volle provisie aan hen te vergoeden”, aldus Procee.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.