nieuws

Innovite geeft flink deel hypotheekprovisie retour

Archief

De Rotterdamse tussenpersoon Innovite lokt hypotheeklanten door ze op voorhand al een flinke korting op de provisie toe te zeggen. Voor het sluiten van een hypotheek betaalt de klant bij Innovite op proef, eenmalig een bedrag van f 1.750, ongeacht de hoogte van de hypotheek.

Hoe komt Innovite aan dat bedrag? Directeur Vincent Tiber: “Nu ontvangen wij een provisie van 2%. Dat is op een hypotheek van f 450.000 dus f 9.000, veel te veel voor het werk dat wij doen. Wij denken dat er voor een hypotheek of levensverzekering vijf à tien uur gewerkt moet worden. Aan de hand daarvan hebben wij een vergoeding van f 1.750 vastgesteld. Belangrijk is natuurlijk wel dat we genoeg klanten krijgen. Dat is de gok die wij nemen.”
Een grote reclamecampagne zal Innovite niet starten: “We hebben ervoor gekozen om dagbladen te benaderen en zo de consument op de hoogte te stellen. De vakbladen hebben wij bewust niet benaderd, omdat wij denken dat zij op de hand zijn van de verzekeraars en de tussenpersonen.”
Het is Tiber vooral te doen om het imago van de tussenpersoon.”Wij hebben geen goede naam. Als je ziet hoe vaak in kranten wordt uitgehaald naar tussenpersonen, dan moet je gaan veranderen.”
Fee
De werkwijze van Innovite heeft veel weg van het fee-model, waarbij de adviseur op uurbasis wordt beloond. Tiber: “Wij denken dat dit een tussenvorm is en dat er uiteindelijk ook in de assurantiebranche op fee-basis gewerkt gaat worden, onafhankelijk van bijvoorbeeld de hypotheeksom. Want of ik nu een hypotheek sluit van één of van acht ton, ik moet er hetzelfde werk voor verrichten. Een hogere provisie is dan niet logisch. Je moet jezelf gaan afvragen: wat wil ik als tussenpersoon? Uiteindelijk wil je een beloning voor je prestaties en dan stel je jezelf de vraag wat een redelijke beloning is. In andere bedrijfstakken, zoals de advocaten- en accountantsbranche, is het werken met uurtarieven heel gewoon. En voor een bedrag van f 9.000 kan ik PriceWaterhouseCoopers heel wat uurtjes inhuren. De branche moet gewoon eerlijk zijn en zeggen; we verdienen nu te veel”.
Tiber is van mening dat adviseurs vaak geen reëel advies geven aan potentiële klanten. “We kregen een folder binnen van een hypotheekadviseur. Daar werd een voorbeeld gegeven waarbij werd uitgegaan van een rente van 4,4% voor een periode van twintig jaar. Dan kun je jezelf toch niet meer serieus nemen? Tegen dergelijke zaken willen wij aanschoppen”. Innovite blijft in elk geval de komende maanden ‘doorschoppen’. Daarna wordt bekeken of het retourprovisiemodel financieel haalbaar is.
De eenmalige beloning is niet het hele verhaal achter het beloningsmodel van Innovite. “In onze algemene voorwaarden is opgenomen dat het totale bedrag voor f 1.250 bestaat uit abonnementskosten. Dat abonnement geldt voor vijf jaar. Sluit een klant in die periode meer producten, dan betaalt hij per product f 500 offertekosten. Gaat een klant helemaal niet in op een offerte, dan betaalt hij ook niets. Sluit hij wel een product, dan betaalt hij daarvoor eenmalig en hoeft hij verder niets meer bij te betalen.”
Tiber heeft contact gezocht met de Consumentenbond en die staat zeer positief tegenover het initiatief van Innovite. Van collega-adviseurs heeft Tiber nog geen reactie gekregen. “Maar dat zal nog wel komen.”.
Niet onder de indruk
Vorig jaar kwam de Rhedense franchise-organisatie Finion al met een abonnementensysteem. De consument betaalt daar helemaal geen provisie, maar alleen abonnementskosten. Bij Finion zijn inmiddels vijftig assurantiekantoren en 54 belastingadviseurs aangesloten.
Ook op de internetsite www.hubobe.com (Huisje Boompje Beestje) wordt de potentiële klant warm gemaakt met retourprovisie: “Krijg 1% van uw hypotheekbedrag gestort op uw bank/girorekening als u via HuBoBe een hypotheek afsluit”. Hier krijgt de klant bij een hypotheek van f 450.000 dus een retourprovisie van f 450 gestort.
NBVA-woordvoerder Paul Oostdam is niet onder de indruk van Tibers verhaal: “Op de hypothekenmarkt was retourprovisie al schering en inslag. Wij zijn ook absoluut niet tegen retourprovisie. We hebben alleen tegen onze leden gezegd: bedenk goed wat je weggeeft. Je moet de provisie voor hypotheek- en levenproducten namelijk wel afzetten tegen andere producten die veel minder geld in het laatje brengen, zoals Pemba-verzekeringen. Het is de wet van de communicerende vaten. Retourprovisie moet wel bedrijfseconomisch verantwoord zijn.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.