nieuws

ING Nederland: omzet omhoog en kosten drastisch lager

Archief

Onder het motto ‘Samen is Meer’ wil ING Nederland de komende vijf jaar de omzet flink verhogen en de kosten “drastisch” verlagen. Dit stelt bestuursvoorzitter Durk Brands in de eigen nieuwskrant. Meer samenwerking tussen de ING-onderdelen moet daarvoor zorgen.

“Alles wat we in huis hebben, gaan we over de grenzen van de labels heen aanbieden aan onze klanten”, is de ambitie van Brands. De complete ING-organisatie wordt daarom ingericht in bedrijfskolommen, met de namen Wholesale (zakelijk), Retail (particulieren en MKB), Intermediair en Operations/IT.
Backoffice-activiteiten worden gecentraliseerd in zogeheten service-centers. Onder het service-center Hypotheken vallen sinds kort zo’n duizend werknemers van de diverse werkmaatschappijen. Zij worden aangestuurd door het management Hypotheken, maar zijn nog werkzaam op hun oude werkplek. Op termijn komen er vestigingen in Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Zwolle en Leeuwarden. Het volgende service-center dat van start zal gaan heet Claims en behelst alle activiteiten rond schade. Hoeveel werknemers daaronder geen vallen en waar de vestigingen komen, is nog onbekend. Verder staan centrale afdelingen op het programma voor Betalen, Lenen en Lease.
Volgens Brands zullen veel ING-medewerkers een andere werkplek krijgen. “De huidige business-units zullen zich ontwikkelen tot marketing- en verkooporganisaties en in personele omvang kleiner worden. gemeenschappelijke service-centers worden daarentegen groter en belangrijker.”
Financiële adviseurs
Volgens Brands maken de diverse ING-onderdelen te weinig gebruik van elkaars kennis, waardoor veel dingen dubbel worden gedaan, zoals productontwikkeling, marktonderzoek en distributieconcepten. “Daarnaast moeten de onderdelen op een andere manier gaan werken, willen ze kunnen voldoen aan de nieuwe ING-doelstelling van 12% jaarlijkse groei van de operationele winst.”
Brands wil van ING Nederland een groep van “echt samenwerkende bedrijven” maken. “Onze klanten in Nederland bieden we nog steeds niet alles wat we in huis hebben. Twee bijna dezelfde producten worden in één week tijd door twee verschillende business-units op dezelfde markt gelanceerd. We beschikken over goed opgeleide financiële adviseurs, die niet voor alle business-units worden ingezet.” Het zijn volgens Brands slechts enkele voorbeelden.
Diverse “commerciële en innovatieve” ideeën worden de komende maanden in de praktijk getoetst. Binnen anderhalf jaar moet duidelijk zijn of de projecten levensvatbaar zijn.
Label ING
Naast de ‘kolommen’ Wholesale en Retail zet ING een aparte kolom Intermediair neer, “vanwege het zeer grote belang dat ING heeft bij het intermediair”. Brands onderstreept dat door te zeggen dat 75% van de hypotheekproductie van ING van tussenpersonen komt. Bert Richaers, huidig directievoorzitter van Nationale-Nederlanden, gaat leiding geven aan de ‘kolom’ Intermediair. Jan Zegering Hadders (Westland/Utrecht) en Ludo Wijngaarden worden verantwoordelijk voor respectievelijk Wholesale en Retail. Dick Boot (ING Bank Nederland) regelt de financiën. Het kwartet behoudt de huidige functies.
Binnen zes maanden gaan de ING-bedrijven Nationale-Nederlanden, Postbank, Postbank Zakelijk en RVS het ING-logo dragen. Zij zullen naast het eigen logo de ING-leeuw gaan gebruiken in publieksuitingen. “Uit onderzoek, onder klanten en niet-klanten, blijkt dat de toevoeging ING een aanvulling is in de Nederlandse markt”, aldus Brands.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.