nieuws

ING Nederland houdt zich bezig met ‘navelstaren’

Archief

“We zijn nogal aan het navelstaren bij ING”. Deze kritische noot plaatste Durk Brands, bestuursvoorzitter van ING Nederland, bij de uitkomsten van een enquête onder vierhonderd ING-managers waaruit onder meer bleek dat geen van hen zich druk maakt over de klant en de markt.

Het onderzoek was gehouden voorafgaand aan een managementdag in Nijkerk waar werd gedebatteerd over thema’s als vernieuwing, verplichte synergie, en prestatiebeloning. De uitkomsten baarden Brands zorgen. “Iedereen is druk met reorganisaties, integraties, branding- en rebrandingprocessen, maar ik maak me ongerust over het feit dat niemand zich nog druk schijnt te maken over de klant en de markt”, aldus Brands. De bestuursvoorzitter hield de zaal voor dat juist daar de zaken worden gedaan. “Daar moeten we onze winstdoelstelling van 12% realiseren.”
Met betrekking tot het rendement van ING als geheel was Brands overigens best tevreden. “Bijna alle onderdelen in Nederland hebben ruimschoots aan hun targets voldaan en nog steeds komt 55% van de winst uit het Nederlandse bedrijf.” Alleen Movir (inclusief Artsen Onderlinge en Apollonia) en het virtuele assurantiebedrijf Wellowell bleven in de min. Bij Movir wordt hard gewerkt aan verbetering van het resultaat, aldus Brands. “We hebben daar inmiddels orde op zaken gesteld door de reserves aanzienlijk te versterken en door premieverhogingen. Ik heb bewondering voor alles wat daar in korte tijd is verbeterd.”
Over de strategie van ING Nederland (elf miljoen klanten) zei Brands: “Het wordt hoog tijd dat we eens kritisch kijken naar de samenhang van ING Nederland. We stappen af van het principe van veel hengels in één vijver. We bekijken welke bedrijfsonderdelen we wellicht moeten samenvoegen en voor onderdelen die geen bijdrage leveren aan de huidige strategie zoeken we een nieuwe partner.”
Durk Brands: “We zijn nogal aan het navelstaren bij ING”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.