nieuws

ING gaat Formule 1 sponsoren,maar niet verzekeren

Archief

ING gaat Formule 1 sponsoren,maar niet verzekeren

Dat ING vanaf 2007 sponsor wordt van het Renault Formule 1-team betekent niet dat het concern dit team ook gaat verzekeren. “Het verzekeren van autoraces vraagt om een specifieke expertise, die onze labels niet kunnen leveren”, zegt woordvoerder Nanne Bos van ING. “Wij zullen de verzekering van het team daarom niet overnemen.”
Via het meerjarige contract met Renault wil ING vooral de naamsbekendheid vergroten. “In Nederland is die weliswaar heel groot, maar in andere landen kunnen we nog wel wat extra publiciteit gebruiken.” In de Formule 1 is dat geen probleem: per jaar worden er zeventien races verreden en elke race trekt gemiddeld 850 miljoen kijkers.
ING op kleding en auto
Het team gaat officieel ING Renault F1-team heten. “Verder zullen de auto en de kleding van het team opnieuw worden ontworpen, waarbij het ING-merk duidelijk zichtbaar zal worden”, zegt Bos. De overeenkomst biedt verder diverse aanknopingspunten voor marketing- en communicatie-acties door de verschillende labels van ING wereldwijd. “Je moet daarbij bijvoorbeeld denken aan een optreden van coureurs, maar ook aan bezoeken van tussenpersonen en andere relaties aan de renstal of de trainingen. Als sponsor kunnen we onze mensen natuurlijk gemakkelijker een kijkje achter de schermen bieden”, zegt hij.
Tv-commercials
ING zal verder reclameborden gaan plaatsen bij dertien van de zeventien Grand Prix-races en er zijn plannen om met de diverse lokale bedrijven en labels allerlei marketingactiviteiten te starten. “Ik denk dat het Formule 1-gebeuren bijvoorbeeld regelmatig onderwerp zal kunnen zijn in tv-commercials”, aldus Bos.
van het Renault F1-team, Cees Maas, vice-voorzitter van ING Groep, en Flavio Briatore, managing director van het F1-team.
Ginger rijdt nu in een Peugeot
Ginger Lebbink, de RVS-adviseur die als een overambitieuze verkoper werd neergezet in een NCRV-documentaire waarin twee assurantieadviseurs werden gevolgd, heeft zijn ambities enigszins bijgesteld. Uit dat televisieprogramma kwam Ginger (30) naar voren als een harde materialist die behalve voor een hoge score in de verkoop en bijbehorende beloning vooral belangstelling had voor snelle auto’s.
“Ik kan je vertellen dat wij zeker niet onverdeeld gelukkig waren met de toonzetting van dit portret”, zegt RVS-directeur Ewout Steenbergen. “In de reportage werden twee extremen tegenover elkaar gezet en dat gaf naar mijn mening een vertekend beeld van de werkelijkheid. Ik heb ook begrepen dat de persoon in kwestie zich een beetje meegesleept voelde met de concurrentiestrijd tussen de twee verkopers, die in het programma als leidraad fungeerde.”
Daardoor kwam hij ambitieuzer over dan hij in werkelijkheid is, zeggen RVS’ers. Ginger was voor de documentaire onder meer gefilmd toen hij een dure BMW aan het uitzoeken was, maar hij heeft die auto nooit gekocht. Hij rijdt nu in een Peugeot.
het Dokument ‘Race tegen de klok’
Achmea-oppepper is afknapper
We hoeven eigenlijk helemaal geen Playstation-spellen meer te kopen, want Achmea houdt ons wel bezig met spelletjes op internet. Zijn deze niet gekoppeld aan reclames van ‘Even Apeldoorn bellen’, dan is het wel een campagne als ‘Mannen rijden beter/Vrouwen rijden beter.’
Afgelopen week kregen wij van een collega een mailtje met in de Onderwerp-regel als tekst: Geniet ervan!
Na opening liet zich lezen: “Als je dit hebt gezien, voel je je helemaal okay. Vergeet niet het geluid van je computer aan te zetten. Veel plezier!” Naast deze tekst staat een smurf-achtige engerd afgebeeld.
Ratelband
Toch maar doorgeklikt, want we zijn nu eenmaal zeer nieuwsgierig. Dan komt die vogel op je af vliegen en knalt hij met zijn smoelwerk vól tegen de binnenkant van je beeldscherm aan. Hij glijdt langzaam naar beneden, net zoals die copulerende lieverheersbeestjes op de autoruit in de tv-reclame van Peugeot.
Vervolgens gaat het mannetje zich als een virtuele Emile Ratelband ontpoppen. Hij pept je op met een waterval aan woorden. Er is helemaal geen reden om ons onzeker te voelen. Het eindigt met de open-deurtekst: ‘Je kan meer als je je zeker voelt’. Met vervolgens op het scherm: Achmea ontzorgt.
Bekende namen
Op de actiesite worden wij aangezet tot spam-achtig gedrag. We worden gestimuleerd “een persoonlijke oppepper van deze verbale krachtpatser te sturen aan iemand die hem kan gebruiken”.
De opzet is dat de smurf onze kennis persoonlijk aanspreekt. Hij kan vele tientallen voornamen uitspreken, maar toch ontbreken heel wat bekende namen op zijn repertoire. Hij kent wel Sjaan, maar geen Kees noch Toos en Truus. En wil je de ketting-mail naar een Lien sturen, dan moet je deze naam verbasteren tot Liena of Liene danwel uitwijken naar een troetelnaampje als bijvoorbeeld ‘Poepie’.
Zestig ‘motormuizen’ maken rondrit met de Noordhollandsche
Eén keer per jaar is de Dorpsstraat in Oudkarspel het toneel van fel gekleurde Yamaha’s, Suzuki’s, BMW’s en andere motoren. Stoere, in leer geklede mannen en vrouwen maken zich op voor de inmiddels traditionele Noordhollandsche Motortoertocht. Onder leiding van de directieleden Lex Verëll en Cas Verhage namen dit jaar meer dan zestig personen uit de verzekeringsbedrijfstak deel aan deze tocht. “En opnieuw hebben de deelnemers genoten van een ontspannen rit door het noordelijke deel van Noord-Holland”, aldus de maatschappij.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.