nieuws

Independer verkleint verlies

Archief

De financiële vergelijkingssite en tussenpersoon Independer heeft vorig jaar zijn verlies teruggebracht van e -8,1 mln tot e -3,7 mln. Het operationeel resultaat is ook negatief, maar werd verbeterd: van e -7,1 naar e -2,7. De netto-omzet steeg van e 0,2 tot e 1,6 mln.

De personeelskosten drukken met e 2,0 mln zwaar op de begroting. Daarentegen werden de marketingkosten teruggebracht van e 1,8 mln naar e 0,3 mln. Ook de kosten voor externen werden meer dan gehalveerd.
De schuld van Independer bedroeg eind vorig jaar e 8,5 mln. “Het betreft een achtergestelde, niet-rentedragende lening en wordt daardoor als garantievermogen gezien”, zegt Independer-directeur Edmond Hilhorst.
Het aantal bezoekers aan de site steeg van 730.000 in 2000 tot bijna 1,2 miljoen vorig jaar. Bezoeken specifiek gerelateerd aan producten vertoonden ook een stijging van 382.000 naar 851.000. Deze stijging wordt volgens Independer bereikt door een combinatie van gratis publiciteit en het inkopen van steekwoorden bij zoekmachines en webportalen. “In het begin leek alleen het bezoek belangrijk, maar daar verdien je niets aan. Het gaat om de aantallen aanvragen en de uiteindelijk gesloten transacties. Het aantal aanvragen is meer dan verdubbeld”, vertelt Hilhorst, zonder dat hij daarvan cijfers wil noemen. “Er is sprake van een stijgende conversie op schade- en zorgproducten die ruim hoger is dan het branchegemiddelde.” Ook hier wil Hilhorst geen cijfers noemen.
Vorig jaar is Independer van start gegaan met Nationaal Servicepunt. Dit onderdeel verzorgt diverse diensten voor professionele partijen. Zo worden onder dit witte label onder meer de vergelijker van Independer, de analysetools, de inkoopcombinatie en alle administraties die daarbij horen beschikbaar gesteld aan derden. Hierdoor kunnen bedrijven onder eigen naam deze diensten aanbieden. Voorbeeld daarvan is de samenwerking die Independer sloot met FNV Bondgenoten, wat resulteerde in FNV Financieel Advies. Daarnaast maakt een internetinitiatief gebruik van de diensten van Independer. Een naam wil Hilhorst niet noemen. Wel wil hij kwijt dat gesprekken gaande zijn met een grote club van tussenpersonen en een grote retailer die van deze diensten van Independer gebruik willen gaan maken.
Verder is gestart met het verkopen van marketinginformatie onder de naam Infoshop. Dit zijn op de website verzamelde klantgegevens en geven onder meer weer naar welke producten klanten zoeken op de website. Afnemers zijn banken en verzekeraars. “Aan Infoshop hebben we dit jaar te weinig aandacht besteed. We zijn erg druk geweest met het verfijnen van onze klantendatabase. Onze complete administratie werkt nu op een geautomatiseerd systeem van Siebel, een klantrelatiemanagementsysteem. Dat heeft zoveel energie en aandacht gevraagd dat Infoshop wat op de achtergrond is gebleven. Daar gaan we volgend jaar veel aandacht aan besteden. Infoshop moet je zien als een continue marktonderzoek.”
De overeenkomst die Independer op ziektekostengebied had (het vergeleek de ziektekosten) met internetprovider Freeler (ING) is het bedrijf kwijt geraakt aan ING-dochter Wellowell. Een toelichting wil Hilhorst niet geven.
Weggegooid geld
De ambities van Independer om ook in Frankrijk voet aan de grond te krijgen, zijn op niets uitgelopen. “Een van onze aandeelhouders, Apax, wilde het concept van Independer ook in andere Europese landen uitrollen. Dat hebben we kunnen beperken tot Frankrijk. Na een half jaar zijn we alweer gestopt omdat bleek dat de kapitaalsinvestering te groot was. We zijn wel bezig geweest om een productendatabank te bouwen á la MoneyView, maar ook daar zijn we mee gestopt vanwege de ontwikkelingen op de kapitaalmarkt”, zegt Hilhorst.
Het Franse avontuur is volgens Hilhorst voor een deel verantwoordelijk voor het verlies in 2000 en 2001. In 2000 bedroeg het resultaat in deelnemingen bijna e -1,1 mln en vorig jaar e -0,9 mln. “Het is overigens niet zo dat het geld dat bestemd was voor de ontwikkeling in Nederland daar onder geleden heeft. Maar achteraf bekeken was het wel weggegooid geld.”
Over dit jaar kan Hilhorst nog weinig zeggen. “We zullen dit jaar in ieder geval nog niet winstgevend afsluiten. We zien wel een grote groei aan Independer-inkomsten en een iets minder grote groei van inkomsten vanuit het Nationaal Servicepunt. De kosten zijn onder controle. Ik verwacht dat we in de loop van volgend jaar break-even gaan draaien.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.