nieuws

Independer introduceert marktanalyses

Archief

Onder de werknaam Infoshop introduceert de financiële vergelijkingssite Independer deze zomer marktanalyses voor verzekeringsmaatschappijen.

“De toegevoegde waarde voor de maatschappij is dat wij hun eigen informatie kunnen matchen met de markt. De analyses zijn gebaseerd op de plusminus tweehonderdduizend productvergelijkingen die maandelijks op de site gemaakt worden, gecombineerd met informatie van de consumenten zelf. Het biedt maatschappijen de mogelijkheid hun producten te optimaliseren”, aldus Sales-directeur Ruud Martens.
De dienst is niet gratis. “In eerste instantie gaan we het in rapportvorm aanbieden. Je moet daarbij denken aan een rapportage per kwartaal. Dit is in principe een basisabonnement. Dan is er de mogelijkheid van detailanalyse, maar daar hangt een ander prijskaartje aan”, vertelt Martens.
Het is de bedoeling om te zijner tijd de analyses ook in een extranetomgeving aan te bieden. De nieuwe dienst komt in ieder geval niet op de Independer-site te staan.
Volledigheid
Een verzekeringsmaatschappij kan zeker zijn voordeel doen met het gebruik van de data voor positioneringsvraagstukken en productontwikkeling, is de mening van Independer. “Maar bij de interpretatie van de analyses blijft het belangrijk rekening te houden met de wijze waarop de data verzameld is. Bijvoorbeeld: hoe representatief is de internet-populatie die gebruik maakt van vergelijkingssites? Wordt de gehele markt meegenomen in de analyse? Het eerste punt wordt minder relevant naarmate het gebruik van vergelijkingssites meer gemeengoed wordt. Het tweede punt toont het belang aan van een breed aanbod op de vergelijkingssite. Bij voorkeur alle producten van alle aanbieders. Gaan we uit van alleen online-offertes dan is dat bij Independer niet voor alle maatschappijen mogelijk. We kunnen dergelijke analyses echter ook baseren op de input van vergelijkingen die consumenten maken. Dan kunnen wel alle producten van alle aanbieders geanalyseerd worden.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.