nieuws

Independer blijft zelf ook ‘vaag figuur’

Archief

Independer timmert sinds kort aan de weg met een grote reclamecampagne. Radiocommercials, printadvertenties in de dagbladen en een televisiespot moeten de aandacht vestigen op www.independer.nl, waar financiële producten vergeleken worden. Voor de televisiespot schakelde Independer Big Brother Bart in, die klaagt dat hij door zijn hoofdprijs van tweeënhalve ton benaderd wordt door allerlei ‘vage figuren’. Maar Independer houdt zich in de commercial zelf ook nogal op de vlakte.

door Bert Both
Huilend sloeg de zus van Ruud haar armen om hem heen. Ze snikte zoiets als: “Je bent binnen, Ruud”. We hebben lang moeten wachten op een Big Brother Bewoner in de reclame, maar eindelijk is de eerste verschenen in een commercial. Het werd niet de populaire nummer twee, maar de winnaar Bart. “Hoeveel geld zal hij daarmee verdienen?” was het eerste en enige wat mijn zoon zich afvroeg.
Veronica-kijkers
Bekende Nederlanders en reclame gaan goed samen. Zonder al te veel problemen koppelen we André van Duin aan Mitsubishi, Monique van de Ven aan FBTO en Gerard Cox aan Duyvis. Soms overtreft een acteur zichzelf en wordt hij bekender van de reclame dan van zijn andere toneelspel. Bijvoorbeeld Peer Mascini van de spots met de Melkunie-koe. Cora van Mora is exclusief bekend geworden als reclameactrice. Zolang een campagne maar lang genoeg duurt, is er winst te halen uit een relatie. Een perfect voorbeeld is de langdurige relatie van Martine Bijl met Hak: de commercials zijn als het ware een aparte rol voor Martine, zonder dat deze nadelig is voor haar andere rollen.
Independer koos voor Bart om naamsbekendheid te genereren. “Bart kennen we, maar who the … is Independer?” zullen de ex-kijkers van Big Brother in hun Veronica-taaltje zich afvragen. Want dat zal duidelijk zijn: Bart is alleen bekend bij de kijkers van Big Brother. Independer richt zich dus niet op al die Nederlanders die zich niet hebben vergaapt aan Big Brother.
Geen toneelspeler
De boodschap in de commercial is een beetje vaag en demonstreert niet helder wat Independer nu eigenlijk doet. We moeten uit de woorden van de voice-over en Bart opmaken wie of wat Independer is. Voor een uitgebreid antwoord moet de kijker zoeken op Internet. Terecht, dat is immers het podium waarop Independer zijn diensten aanbiedt.
De commercial is een zwak verhaal met matig camerawerk. Bart komt niet goed over, maar dat kun je hem nauwelijks kwalijk nemen. Hij is immers geen toneelspeler, maar speler in een real-life soap. Het begint al met de eerste kreet, alsof de regisseur aan het woord is in plaats van de barman. “En vast” hoor je, voordat de hand van Bart een glas bier vastgrijpt dat over de toonbank aan komt schuiven. Het is het beeld uit een echte, ouderwetse cowboyfilm. De sheriff is niet Clint Eastwood, maar Bart. Samen met zijn twee deputees spuit hij zijn gal over het moderne boeventuig. Na een al te haastige slok van het goudgele nat produceert hij zijn verre van spontane oneliners: “Weet je waar ik nou echt helemaal doodziek van word?” “Hiervan?” zegt zijn kameraad ter linkerzijde, als hij zijn glas omhoogsteekt. Bart weet dat het komt, want hij kijkt ruim van tevoren al naar het glas dat opgeheven zal worden. Slecht camerawerk. Bart doet net of hij het grappig vindt: “Ja, daarvan ook ja. Nee, al die vage figuren die wel raad weten met je tweeëneenhalve ton.”
Privacy
Voor wie nog twijfelt, is het nu wel zeker: hier zit Bart, de winnaar van Big Brother. Hij heeft dezelfde trui aan als destijds. Dat rood valt lekker op naast het onopvallend blauw van zijn twee secondanten. Bart is een gewone jongen gebleven en zit zogenaamd ongedwongen in een café met zijn vrienden te praten. Er is duidelijk veel gerepeteerd. Bart gaat opzeggerig verder: “Ik bedoel: het zou toch helemaal gaaf zijn als je helemaal niemand meer nodig had?” Dit is ten eerste dom geklets en ten tweede niet des Barts. Bart is niet dom en wie herinnert zich niet zijn tranen bij het vertrek van Sabine? Verraadden die juist niet dat hij wel degelijk iemand nodig had? Nu zit hij weer met twee vrienden. De ander, hand op Barts schouder: “Dan heb je tenminste nog een beetje privacy ook, toch?” Bart lacht weer zogenaamd en vraagt: “”Mag ik er nog drie?”
Ook dit laatste stuk rammelt aan alle kant. Bart heeft in amper vijftien seconden één slok genomen en hij vraagt om alweer drie bier. Dan wordt er geforceerd verwezen naar het gebrek aan privacy van Big Brother.
De suggestie dat een financieel adviseur inbreekt in je privé-leven is erg vergezocht. Natuurlijk vraagt een adviseur naar de persoonlijke omstandigheden, hij betrekt de wensen ten aanzien van de financiële zekerheden en toekomst bij zijn advies. Zijn meerwaarde is nu juist dat hij maatwerk kan leveren en dat kan alleen maar als hij genoeg over een cliënt te weten komt. Die gegevens hoeven niet bij iemand thuis, maar kunnen gewoon op kantoor, of desnoods in een café, gecommuniceerd worden.
In het slotstuk van de film komt de aap uit de mouw: ‘Gratis en objectief financieel advies. Independer punt nl.’ Op het scherm verschijnt het logo en daaronder de tekst: ‘De beste mogelijkheden op een rijtje.’ Het eindshot toont ons een jongerencafé, Barts vriend ter linkerzijde blijkt een staartje te hebben.
Niet objectief PLT = Het is mode en erg gemakkelijk om branchegenoten af te kraken. Bart zou benaderd zijn door ‘vage figuren’. Independer heeft het nodig geacht zich af te zetten tegen financiële adviseurs. Maar Independer blijkt ook gewoon een zaak van mensen te zijn (zie website). Zij bieden financiële producten aan, waarbij ze garanderen dat ze objectief zijn.
Maar tot mijn niet geringe verbazing mis ik bij “de meest succesvolle beleggingsfondsen” het bekende Ohra-aandelen-fonds. Blijkbaar doet Ohra niet mee en dus neemt Independer Ohra ook maar niet op in zijn ‘objectieve’ rijtjes. Independer pretendeert objectiviteit, maar bij de eerste de beste test valt het bedrijf al door de mand. Als je objectiviteit claimt, maar alleen die fondsen opneemt in je overzichten die je zelf kunt leveren, dan ‘doe je de waarheid geweld aan’. Wat is dan de meerwaarde? De consument prikt hier feilloos doorheen, die weet beslist de sites te vinden die heel andere en objectievere staatjes laat zien.
Geen synergie
Ten slotte, de communicatiemix van Independer. Die is verbijsterend: er is alles aan gedaan geen synergie te bewerkstelligen tussen tv-spotjes, radiocommercials en advertenties. Bart komt niet terug in de andere uitingen.
In de karikaturale radioreclame zet Independer zich wederom af tegen domme beleggers (pa adviseert beleggen in waddengas), onbereikbare en arrogante adviseurs en bemoeizuchtige geldverstrekkers. Het is allemaal erg ongeloofwaardig, evenals de belofte dat alles binnen zestig seconden geregeld kan worden, dat het gratis is en objectief, helder en discreet. Vooralsnog lijkt het voornaamste bestaansrecht van Independer te bestaan uit het feit dat ‘alles op een rijtje’ wordt gezet. En dat is een karige oogst.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.