nieuws

In het verlengde van Becel¼

Archief

In het verlengde van Becel…

CêlaVita, leverancier van aardappelproducten, heeft een reeks opvallende radioreclames gelanceerd. Hierin wordt met een vette knipoog ingehaakt op de vergoeding van dieetmargarine Becel pro-activ door zorgverzekeraar VGZ. Aanleiding is de introductie van CêlaVita Vitaal, aardappelschijfjes waarop al bakolie zit. Die olie is rijk aan Omega-3-vetzuren. “Heel gezond dus, vooral voor hart en bloedvaten”, promoot de fabrikant op zijn website.
“Sterker nog, we vinden onze nieuwe aardappeltjes eigenlijk zó gezond, dat het ons een goed idee leek als je ze als consument gewoon bij je zorgverzekeraar zou kunnen declareren. Die zijn namelijk ook gebaat bij preventie, zou je zeggen.”
Pionierswerk
CêlaVita vervolgt: “Maar aangezien zorgverzekeraars niet de meest vrijdenkende instanties zijn, hebben we gemeend hier toch wat pionierswerk te moeten verrichten. En daarom hebben wij ze de vraag voorgelegd: ‘Zou je onze nieuwe, veel gezondere aardappeltjes kunnen declareren? En zo nee, waarom dan wel niet?'”
Er zijn vijf verschillende radioreclames van deze informatieronde gemaakt. De telefoongesprekjes worden gevoerd door Frans van Deursen, ooit beroemd als de nietsnut in de televisieserie ‘In de Vlaamsche Pot’. Hij ontmoet vooral verbazing, hier en daar een beetje begrip, maar ook onbegrip bij de zorgverzekeraars die hij belt.
“Kan ik bij jullie CêlaVita Vitaal declareren?” “Nee, voedingsmiddelen worden niet vergoed.” “Ja, maar er zit veel Omega 3 in, dat moet de zorgverzekeraars toch aanspreken?!”
Ze poeieren hem allemaal af. De ene wijst de claim rigoureus af. De ander doet dat op een subtiele manier door in te gaan op de gezondsheidsclaim van de beller. “Ik ga ze beslist ook eens proberen.” Hij krijgt ook nog een tip van een medewerkster van een zorgverzekeraar: “Wellicht kunt u die kosten van de belasting aftrekken!”
Inspelen op agressie aan balie
Medewerkers van woningcorporaties, verzekeraars en gemeenten volgen sinds kort vechtsportlessen om agressievelingen de baas te kunnen wanneer praten niet meer helpt, berichtte De Telegraaf vorige week. In het artikel kwam ook instructeur Stephan Polak aan het woord. Hij leerde drie jaar lang in Azië de bijzondere vechtsportvariant musantara en zou sindsdien zeer gewild zijn bij de instanties. Zo heeft hij ook bij Univé een cursus verzorgd.
Volgens Polak is de oplossing die instellingen vaak kiezen als iemand werkelijk om zich heen begint te slaan en te steken, contraproductief. “Bij Univé werden dan de zogenoemde zware jongens van het bedrijf naar beneden geroepen, die zich dan even stevig opbliezen. Maar dat werkt dus niet. Het werkt eerder agressie in de hand.” Musantara is volgens Polak ideaal voor de leek die niet langer als boksbal voor agressievelingen wil dienen.
Schadeformulier
In het afgelopen jaar zijn er meer dan vier miljoen Nederlandstalige exemplaren van het Europees Schadeformulier gedrukt. Dat is een forse overvloed, in relatie tot de circa één miljoen schadegevallen.
Het Verbond van Verzekeraars noemde het in oktober raadselachtig waar al die formulieren eigenlijk blijven. Vorige week kwam FBTO met (een deel van) de verklaring:
= = = = = = = = = = = = = =
Hier illustratie FBTO-JUS
= = = = = = = = = = = = = =
DSW gebeten hond bij ADO-fans
Vorige week maandag werd bekend dat bij hoofdsponsor DSW Zorgverzekeraar de maat even vol was naar aanleiding van het wangedrag van supporters van voetbalclub ADO Den Haag. Per direct moest de naam van broederbedrijf SR Zorgverzekeraar van het shirt worden verwijderd. De recente verwisseling van de naam op de shirts, leidde bij Radio TV West tot het misverstand dat de naam van hoofdsponsor DSW recentelijk zou zijn gewijzigd. Op de website stond namelijk: “SR Zorgverzekeraar (tot voor kort DSW)”.
De berichtgeving op de website van het Algemeen Dagblad lokte al snel reacties uit. Met daarbij de kanttekening, dat velen ten onrechte wilden begrijpen, dat DSW per direct helemaal wég was. Frans uit Zoetermeer: “Ik zeg vandaag mijn DSW-ziektekostenverzekering op. Wie volgt?” Cees uit Scheveningen: “Vind het zwak van DSW dat ze gelijk de sponsoring stop zetten. Als Ajax wat doet, trekt ABN toch ook niet gelijk hun sponsoring in. Zeg gelijk m’n verzekering daar op. Hoop dat velen zullen volgen.”
Er kwam een voor DSW positieve reactie van een blije Wim uit Hoek van Holland. “Eindelijk. Wat deed u daar met onze premiegelden, het is een schande dat onze euro’s daarvoor gebruikt worden. Laat die 8% verhoging maar vallen en laat de premie, zoals beloofd, laag.”
Karel uit Delft: “Ik heb op het punt gestaan me bij DSW te verzekeren. De papieren liggen hier nog. Ik zie er bij deze maar vanaf. Deze verzekeraar komt zijn woord niet na. Nu is het de naam op een shirt, dadelijk is het mijn tandartsrekening die ze maar niet betalen.” J. Koegler uit Den Haag: “Mooi, kan ik weer terug naar Azivo.”
Op de site van De Telegraaf stonden vooral reacties waarin begrip werd geuit of de houding van DSW werd ondersteund. Daarentegen reageerde ‘Vuggie’: “Sinds de wedstrijd tegen Excelsior mogen we van DSW met S(tad) R(otterdam) spelen. Hou maar. Het is Den Haag.”
duur. (Foto: Hans Willink)
Gestaakt
Jus d’Assurance vond deze week het volgende gedicht in zijn schoen:
“Opnieuw ben ik in dit koude land
per stoomboot aangekomen
en lees ik in de assurantiekrant
dat de nieuwe WFD is aangenomen
Nou ken ik toevallig een assurantieman,
die vroeg wat Sint er eigenlijk van vond.
U zult begrijpen, daar schrok Sint van;
zijn mijter viel pardoes op de grond
Dus u moet een klantprofiel opstellen,
vroeg ik, waaruit u ervaring kunt verklaren?
En uw klant mag dat niet alleen vertellen,
maar u moet het ook op schrift bewaren?
“Ach, veel verandert er niet”,
klonk het nuchter vanuit de hoek.
Het is voor uw Polis Piet
“Allemaal ouwe koek!”
Wat gewoon was voor de meesten
is nu wet gemaakt.
Alleen het geraas van ‘afsluit-feesten’
is nu eindelijk gestaakt!”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.