nieuws

Hypotheekverstrekkers kunnen hausse aanvragen niet verwerken

Archief

De rentestijging begin vorige maand levert verschillende hypotheekverstrekkers flinke verwerkingsproblemen op. Om de achterstand weg te werken, leggen zowel BLG Hypotheken als Amev ’s middags zelfs de hoorn van de haak.

In een brief aan het intermediair verkondigde BLG Hypotheken eind vorige maand openlijk de explosie in hypotheekaanvragen niet meer aan te kunnen. De termijn tussen aanvraag en offerte is inmiddels opgelopen tot zo’n drie weken. “Na de lange tijd van dalende rente kiezen vooral degenen met een hypotheek met rentebedenktijd nu snel voor zekerheid”, zo verklaart de Limburgse geldverstrekker de hausse in aanvragen.
“Vanzelfsprekend zullen wij alles in het werk stellen, onder andere door overwerk, om de behandelingstermijn zo snel mogelijk terug te brengen”, haast BLG zich te zeggen.
Noodmaatregelen
Er zijn inmiddels een aantal noodmaatregelen ingesteld om de achterstand weg te werken. De eerste noodmaatregel is dat de afdeling Acceptatie ’s middags na 13.00 uur telefonisch niet meer bereikbaar is. Verder is het team van negentien acceptanten tijdelijk verstrekt met tien uitzendkrachten. Op de afdeling Beheer zijn zeven extra mensen ingezet. Voor spoedgevallen met betrekking tot ingediende hypotheekaanvragen, kan het intermediair wel bij de service-desk terecht.
In maart vorig jaar kampte BLG overigens ook al met verwerkingsproblemen en werd de hoorn ’s middags van de haak gelegd. De overstap op een nieuw hypotheekacceptatiesysteem vormde toen een extra complicerende factor. “Vorig jaar zijn er nieuwe procedures ingevoerd op de productie- en beheerafdelingen. Het loopt nu allemaal beter. De problemen nu komen puur door de rentestijging”, aldus BLG.
Amev en Bouwfonds
Ook Amev is in de problemen gekomen door de recentelijke rentestijging en heeft net als BLG besloten de telefonische bereikbaarheid te beperken. Tussenpersonen kunnen alleen tussen 14.30 en 17.30 uur contact opnemen met de afdeling Hypotheken. Amev verwacht dat deze maatregel enkele weken zal duren.
Bouwfonds Hypotheken gaat iets minder ver in het nemen van maatregelen. Het intermediair is per brief gevraagd om het aanvraagformulier volledig in te vullen om zo onnodige telefoontjes te voorkomen. “Bovendien hebben volledig ingevulde aanvraagformulieren bij ons, met name in deze drukke periode, voorrang.” Verder vraagt de hypotheekverstrekker om alleen voor dringende zaken te bellen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.