nieuws

Hypotheekverstrekkers geven online nog te weinig informatie

Archief

De websites van de meeste geldverstrekkers schieten tekort in het bieden van informatie aan de bezoekers, blijkt uit onderzoek van adviesbureau DCE Consultants. Positieve uitzonderingen zijn MoneYou, ABN Amro, Rabobank en Bank of Scotland.

DCE Consultants deed voor zijn ‘Web-Excellence Benchmark’ een onderzoek onder de websites van 28 geldverstrekkers. Daarbij werd vergeleken met Mortgage.com, een Amerikaanse site van ABN Amro, en Hypotheker.nl; beide worden gezien als toonaangevende websites.
Over het algemeen blijkt vooral het verstrekken van informatie een zwak punt op de onderzochte sites. Zo ontbreekt vaak doelgroepgerichte informatie voor starters, oversluiters en senioren. “Meer dan 50% communiceert niet thematisch”, concludeert DCE, waarbij als uitzonderingen worden genoemd Postbank, Aegon en Univé. “Zij gebruiken thema’s als oversluiten, verhuizen en starterspakket.”
Verder is op 70% van de sites geen informatie te vinden over nieuwe producten, nieuws over de eigen organisatie of marktontwikkelingen. Eenzelfde percentage geeft volgens DCE onvoldoende informatie over de beveiliging van de ingevulde persoonlijke gegevens.
Interactie en transactie
De meeste geldgevers missen de kans om van bezoekers klanten te maken, doordat zij geen tot weinig transactiemogelijkheden hebben. Bij 65% van de sites kan niet online een offerte worden aangevraagd; 70% mist een zoek- of helpfunctie.
Qua interactie ziet DCE grote verschillen tussen de top-5 en de rest. Zo worden er doorgaans geen gepersonaliseerde diensten geboden. Alleen bij ABN Amro, Bank of Scotland en MoneYou heeft de klant toegang tot een beveiligd gedeelte van de site met eigen gegevens. Rabobank, SNS Bank en ABN Amro geven inzicht in financiële gegevens, zoals afgeloste bedragen.
Koplopers op internet zijn volgens DCE ABN Amro, MoneYou, Rabobank en Bank of Scotland. Zij onderscheiden zich doordat zij makkelijk vindbaar, doelgericht en actueel zijn. Daarnaast bieden zij vergaand gepersonaliseerde diensten, uitgebreide interactiemogelijkheden en een efficiënt offerteproces.
Reaal en Aegon komen weliswaar niet uit de bus als meest intreractieve partijen, ze staan wel bovenaan bij de vergelijkingssites. Reaal biedt de beste rente, terwijl Aegon de meest aantrekkelijke voorwaarden hanteert, aldus DCE.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.