nieuws

Hypotheekshop wil adviesrol lokaal bankkantoor overnemen

Archief

De Hypotheekshop wil komend jaar groeien naar tweehonderd vestigingen. Belangrijker dan groei zijn voor algemeen directeur Lodewijk van der Heijden echter het leveren van kwaliteit aan de klanten en het verbreden van het advies.

De keten heeft vorig jaar tien nieuwe kantoren geopend en wil in 2008 het aantal vestigingen hebben uitgebreid van 195 tot 230. Naast groei van het aantal kantoren is vernieuwing dit jaar een belangrijk thema bij de keten. “Dat is een beweging die al langer loopt. Onze distributiefunctie wordt steeds belangrijker door onder meer het sluiten van lokale bankkantoren. Als we dat goed oppakken, kunnen we op financieel retailgebied een vooraanstaande rol gaan vervullen”, zegt Van der Heijden.
Desondanks blijven hypotheken centraal staan in de advisering. “Wel willen we aan onze klanten duidelijk gaan maken dat zij ook bij gebeurtenissen als een echtscheiding bij ons langs kunnen komen. Veel van onze shops hebben immers een assurantiedochter. Zeker in kleinere dorpen weet men dat.” De WFD speelt daarin een grote rol volgens Van der Heijden, doordat tussenpersonen onder invloed van de nieuwe wet eerder voor een formule als De Hypotheekshop zouden kunnen kiezen.
Veel verloop is er niet bij de keten: tweemaal is afscheid genomen van een franchisenemer die zijn bedrijf had verkocht aan Rabobank. “Daarnaast is tweemaal een franchiseovereenkomst beëindigd, omdat de kwaliteiten van de ondernemer tekortschoten.”
Verbreding
Een omzetdoelstelling voor 2008 heeft Van der Heijden nog niet: “Ik wil eerst zien wat de hypotheekmarkt doet. Bovendien moeten onze shops hun activiteiten verbreden. Maar we hebben liever een shop die het wat rustiger aan doet en kwaliteit levert.” Volgens Van der Heijden gaat bij de Hypotheekshop de regel dat 20% van de kantoren 80% van de omzet binnenbrengen, niet op. “Bij ons komt dat percentage via 60% van de vestigingen binnen.”
Voor eind dit jaar moet elke vestiging minimaal één adviseur in huis hebben die de HBO-opleiding Hypothecair Planner heeft afgerond, een vervolgstudie op de opleiding tot Erkend Hypotheekadviseur. Op termijn is het de bedoeling dat alle adviseurs die kwalificatie op zak hebben. “Voor deze zomer zijn er bij onze vestigingen 150 actief.”
Omzet
Van der Heijden stelt kwaliteit en verbreding van het advies dus boven omzetgroei. De Hypotheekshop heeft meer vestigingen dan De Hypotheker, maar boekt met ruim _ 3 mld een omzet die de helft lager is. “De Hypotheker is sterk in de grote steden; alleen in Den Haag boeken wij meer omzet”, zegt Van der Heijden. “Wij zijn weer sterk in de kleine dorpen. Bovendien zit De Hypotheker altijd op A1-locaties met grotere kantoren dan wij. Als je kijkt naar de omzet per adviseur, dan ontlopen we elkaar niet veel.”
Volgens Van der Heijden, zelf ooit werkzaam bij Albert Heijn, is de branche nog lang niet klantgericht genoeg bezig. “We maken een indeling in schade- en levensverzekeringen. Maar een klant weet echt niet wat het verschil is. In de financiële branche heb je nog geen A-merken; dat moeten we gaan oppakken. De huidige marges bieden de ruimte om daar wat aan te doen. We moeten ook dingen doen voor de klant die niet direct geld opleveren. Wat dat betreft staat de hypotheekwereld echt nog in de kinderschoenen.”
tussen een leven- en een schadeverzekering.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.