nieuws

Hypotheekklant shopt weinig

Archief

Volgens onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van vakblad Infinance leidt de prijzenslag op de hypotheekmarkt nauwelijks tot shopgedrag van de consument.

Zij informeren voor het sluiten van een hypotheek in de meeste gevallen bij niet meer dan drie partijen; 20% houdt het zelfs bij één adviseur. Het eerste loket is de bank (41%), gevolgd door de tussenpersoon (19%). Internet wordt door 21% als tweede informatiebron gebruikt. Ondervraagd werden mensen die de afgelopen vijf jaar een hypotheek hebben (over-)gesloten.
Voor 60% was de zoektocht naar de juiste hypotheek in maximaal een week afgerond. De zes bekendste hypotheekpartijen zijn, in volgorde van bekendheid, Rabobank, de Hypotheker, Postbank, ABN Amro, Hypotheek Visie en Fortis. De keuze voor een bepaalde partij heeft niets met producten te maken: onder de meest genoemde criteria zijn de geloofwaardigheid van de adviseur, (mond-tot-mond-)reclame en de nabijheid van een kantoor.
Bij de uiteindelijke productkeuze geeft in 44% van de gevallen de nettomaandlast de doorslag. De rente is voor 25% de belangrijkste factor. De mate van risico (16%) en vermogensopbouw (7%) worden als minder belangrijk ervaren.
Betalen voor advies
Van alle ondervraagden is 8% bereid om een fee te betalen voor advies. Gemiddeld vindt men _ 100 een redelijk bedrag voor het advies. Wel schat men aardig in welke verdiensten een tussenpersoon heeft bij het sluiten van een hypotheek van _ 250.000. Gemiddeld denkt de klant daar in het huidige provisiestelsel zo’n _ 2.700 voor te betalen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.