nieuws

Hypotheekdesk NBVA moet intermediair sterker maken

Archief

Met de NBVA Hypotheekdesk, die half november van start gaat, wil de tussenpersonenorganisatie vooral de marktpositie van haar leden verstevigen. De service biedt leden de mogelijkheid met meer geldverstrekkers samen te werken.

De kleinere tussenpersoon krijgt het moeilijker in de verhardende assurantiemarkt, aldus voorzitter Alexander van Voorst Vader. “De tussenpersoon wordt steeds meer in beslag genomen door de waan van de dag. Men is constant bezig met productinnovatie en de communicatie met verzekeraars kost steeds meer energie. We zien dat de verharding niet alleen optreedt in de horizontale markt, maar ook in de verticale. Gevolg daarvan is dat er steeds meer druk ontstaat op het ondernemerschap van de kleinere tussenpersoon. Onze leden vragen dan ook steeds meer ondersteuning. Die bieden wij al op een aantal gebieden, maar de Hypotheekdesk is een novum: deze service ondersteunt de tussenpersoon in de gehele bedrijfsvoering. Met deze kennisorganisatie kan ons intermediair zijn marktpositie waarborgen.”
Het NBVA-lid is vrij om gebruik te maken van de hypotheekdesk wanneer hij wil. Van Voorst Vader: “Er is een service level agreement gesloten. Onze leden zijn niet onderworpen aan productieverplichtingen; de onafhankelijkheid blijft. De desk is een aparte facilitaire ondersteuningsorganisatie. Tijdens onze ‘ronde door het land’ bleek al het enthousiasme van de leden voor een dergelijk initiatief.”
NBVA-staffel
De Hypotheekdesk wordt verzorgd door Dutch Insurance Network (DIN), dat al een hypotheekdesk heeft voor de circa vijfhonderd eigen deelnemers. Aan die desk wordt nu een NBVA-blok toegevoegd, dat desgewenst het hele traject van aanvraag tot hypotheekakte voor zijn rekening neemt. Maar de adviseur kan hier ook terecht voor telefonische vragen.
DIN-directeur Joep van den Eijkel: “We gaan voor de NBVA een aparte staffel hanteren op basis van de acceptatiegraad. Dat houdt in dat de kosten voor de tussenpersoon rechtstreeks verband houden met het werk dat de hypotheekdesk voor hem doet. Wanneer de adviseur zelf het gesprek voert met de klant, de aanvraag indient en de offerte opstelt, heeft hij bij ons een hogere acceptatiegraad en zijn de kosten dus lager.”
Fungeert de hypotheekdesk als externe hypotheekadviseur – en er dus nog helemaal geen gesprek gevoerd is met de klant – dan is de kans groter dat de hypotheek niet gesloten wordt. Met andere woorden: van de tien aanvragen zullen er misschien twee doorheen komen. Op basis daarvan wordt bepaald wat de adviseur voor onze diensten betaalt. Het is een soort postenbank-achtige aanpak, waarmee de tussenpersoon met meer geldverstrekkers kan gaan samenwerken. En voor de geldverstrekkers is het de toegang tot een nieuw distributiekanaal.”
De NBVA Hypotheekdesk is ondergebracht in een aparte BV en staat volledig los van zowel DIN als de standsorganisatie. Van den Eijkel sluit niet uit dat vaker met de NBVA samengewerkt zal gaan worden. “Ook op andere gebieden is er vraag naar meer ondersteuning van het intermediair. Maar voorlopig gaan we eerst met de hypotheekdesk aan de slag. Je moet niet te veel ineens willen.”
De hypotheekdesk zal door een campagne bij de consument bekend worden gemaakt. “Maar dat gaan we niet doen via radio en tv. We willen het persoonlijker aanpakken en de consument via mailingen attenderen op het brede aanbod en de kwaliteit van de NBVA-adviseur. Het is belangrijk om dicht bij de klant te blijven”, aldus woordvoerder Paul Oostdam.
Alle NBVA-leden krijgen de Hypotheek Toolkit toegestuurd. Daarin zit onder meer een draaiboek waarmee marketingacties opgezet kunnen worden. Daarnaast biedt Dutch Insurance College de leden hypotheektrainingen aan tegen een gereduceerd tarief. Er geldt ook een korting op het softwareprogramma Efdece Woonpakket 3, waarin van 45 geldverstrekkers tarieven en verstrekkingsnormen zijn opgenomen.
Henny Hornis (financieel directeur DIN), Alexander van Voorst Vader (voorzitter NBVA), Geert Hendrikx (bestuurslid NBVA) en Joep van den Eijkel (directeur DIN) presenteren (v.l.n.r.) de NBVA Hypotheek Toolkit.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.