nieuws

Hoe fatsoenlijk is Ditzo eigenlijk?

Archief

Door Richard Vroom

Bij de mensen achter de vernieuwing van Lancyr bestaan gemengde gevoelens over de introductiecampagne die in april dit jaar van start ging. Dat geldt dan met name voor de eerste televisiereclame, die bestond uit een parodie door 'de waakhond van Lancyr' op de bekende Rabobankreeks met bestond uit een parodie door 'de waakhond van Lancyr' op de bekende Rabobankreeks met Jochem de Bruin. Jezelf profileren door je, al dan niet speels, af te zetten tegen de concurrentie, werkt dat wel goed anno 2007? Laten we het gloednieuwe Ditzo eens tegen het licht houden.
In de jaren tachtig profileerden ondernemers zich over het algemeen door hun bedrijf 'beter' dan anderen te noemen. Voor het beste vlees ging je naar slagerij Scholtes en als het fruit heel vers moest zijn, was groenteman Van Galen het voorkeursadres. De concurrenten zouden een 7-tje of misschien wel een 8 verdienen, maar voor een 9 of 10 moesten ze toch echt bij jou zijn. Maar de verloedering die je bij veel voetbalsupporters ziet (je bent in de eerste plaats een anti-supporter van de concurrentie en dan pas aanhanger van de eigen club), kom je ook tegen in assurantieland. Het zich afzetten tegen branchegenoten is aan de orde van de dag. Sommigen doen dat ongeremd (denk aan de filmpjes van HypotheekPlaza en Hypolife), anderen doen het subtieler, meer 'getruukt'. Een voorbeeld van de laatste categorie is nieuwkomer Ditzo, de internetverzekeraar van Fortis.
Uitlokking
Ook bij Ditzo zaten ze de afgelopen maanden in de kraamkamer met de vraag: hoe zet je een nieuw verzekeringslabel snel op de kaart? Zo'n majeure introductie mag natuurlijk wel wat geld kosten, maar de veelgeroemde Hollandse koopmansgeest heeft geleerd: een flinke portie gratis publiciteit is het eerste verdiend. De uitkomst was om op straat een tegenhanger van Ditzo te lanceren. Dat werd Datzo. Maar hoe laat je nu blijken dat Datzo een verzekeringsbedrijf is, zonder het zo direct te noemen. Conclusie: we maken posters met de naam Datzo, die is uitgevoerd in het beeldmerk van bekende direct writers. Zodoende kwamen er abriposters die bij passanten direct een associatie met Centraal Beheer, FBTO en Ohra zouden moeten oproepen.
Waar men bij Ditzo natuurlijk op heeft zitten hopen, is de alertheid van de bedrijfsjuristen bij Achmea (Centraal Beheer/FBTO) en Ohra. En ja hoor, bij Achmea sprongen ze direct op de ketting: 'Jullie maken inbreuk op ons beeldrecht. Als een speer weghalen die posters, want anders dagen we jullie voor het gerecht'.
"Kaassie", was de reactie bij Ditzo. En als een speer bracht het bedrijf een persbericht uit over de sommatie van Achmea.
Te joviale koopman
Wat doet een nieuwsgierige consument die een abri met alleen de naam Datzo tegenkomt? Die gaat op internet zoeken. Op de site van Datzo.nl stuit je op een net iets te joviale en tevens sigaar paffende koopman, met achter zich op de muur 'Verzekeringen, u kunt er niet genoeg van hebben'. Hij introduceert "Nu ook uw spullen in de slaapkamer verzekerd." (een knipoog naar de Buiten-de-deurverzekering van Interpolis.) Verder allerhande overbodige polissen, zoals een 'melk over de datum'- en eenzaamheidsverzekering. Ook zijn er aanduidingen als "Weet u zeker dat u schade wilt melden? De premie gaat uiteraard omhoog" en "Datzo online cursus: Hoe ontken ik dat ik schuld heb?"
Als je een paar keer hebt doorgeklikt, verschijnt er een lichtblauw blokje op het scherm: Tijd voor Ditzo. Het logo van Ditzo is uitgevoerd in de vorm van een ellips en roept daarmee associaties op met Menzis. Het is niet louter een strak 'ei' met de naam erin. Neen, er cirkelen ook enkele lijnen rondom het schild: enkele strakke lijnen en een aantal quasi nonchalant getrokken lijnen.
Slagzin
De uitstraling van een nieuw merk bestaat uit de naam, de huiskleur, het logo en de eventuele slagzin. 'Fatsoenlijk verzekerd', daar laat Ditzo zich op voorstaan. Deze slagzin wekt bij mij geen sympathie op, omdat ie direct de suggestie oproept dat andere verzekeringsbedrijven niet fatsoenlijk opereren. Kijk, je mag je best beter noemen dan de anderen, maar doe dat niet door impliciet te stellen dat de anderen slecht(er) zijn. Zo'n vieze smaak kreeg ik begin vorig jaar ook bij de nieuwe slagzin van Generali ('Wij beloven niet. Wij verzekeren'.)
Zeker bij een nieuwe aanbieder, ben je als consument razend benieuwd naar het antwoord op de vraag 'Wie zijn we?' Dat is een heel verhaal: "Fortis heeft ons een prachtige uitdaging geboden om een nieuwe en eigentijdse internetverzekeraar op te richten. (…) En één ding werd al snel duidelijk: er heerst grote onvrede en wantrouwen over de dienstverlening van verzekeraars en banken. Uit al je verhalen, is onze ambitie ontstaan: het oprichten van een financiële dienstverlener waar je je fatsoenlijk kunt verzekeren. (…) Wij verschuilen ons niet achter regels en procedures. We zijn er om samen met jou de beste oplossing te vinden. We geven je wat je eigenlijk mag verwachten van een financiële dienstverlener. Eindelijk! (…) Onze plannen voor de toekomst blijven ambitieus. Zo zullen we in 2008 de hypotheekmarkt wakker schudden. Want dat kan ook een stuk fatsoenlijker. Welkom bij Ditzo!" Is getekend: Laurens Leurink & Ronald van Lier, oprichters van Ditzo.
Voorwaarden
Ditzo biedt op dit moment alleen autoverzekeringen aan, zeer binnenkort gevolgd door andere alledaagse schadeverzekeringen. De voorwaarden van Ditzo zijn in prettige bewoordingen geformuleerd. Het gaat al bijna de kant op van 'het spannende verhaal' dat NN-topman Ludo Wijngaarden van de polisvoorwaarden zou willen maken (zie AM 22, pag. 23). Maar ja, dat fatsoenlijke? Neen, daarvoor zet Ditzo zich in woord en beeld te veel af tegen de andere marktpartijen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.