nieuws

‘Het voelde alsof ze m’n baby afpakten’

Archief

Twee dagen nadat hij door Chubb aan de kant werd geschoven, had Charles Boeziek reeds een afspraak met zijn huidige werkgever om te praten over de mogelijkheden voor een CNA-vestiging in ons land. Nu, dik een jaar later, is hij vlak voor de neus van zijn voormalige Chubb-collega’s opnieuw bezig met de bouw van een Hollands bruggenhoofd voor een Amerikaanse verzekeraar. “Dit keer wil ik alles twee keer zo snel doen”, zegt hij strijdlustig.

door Bart Mos
Ruim tien jaar werkte Charles Boeziek aan de opbouw van de Nederlandse vestiging van Chubb. Hij noemde het vaak een droombaan, maar kon op zulke momenten niet weten dat het in een ‘nachtmerrie’ zou veranderen. Volkomen onverwachts werd hij in mei vorig jaar, twee maanden nadat hij de eerste paal had geslagen voor een ‘eigen’ Chubb-pand, verzocht om op te stappen.
Inmiddels kan hij redelijk afstandelijk over die periode praten. “Ik was nietsvermoedend naar Londen gereisd om met mijn baas over een klant te praten. Ruim twee uur hebben we het daar over gehad, tot we besloten een koffiepauze in te lassen. Daarna deelde hij zonder enige aanleiding doodleuk mee dat Chubb in Nederland een nieuw management wilde neerzetten. Dat gesprek duurde amper tien minuten.”
Er was volgens Boeziek niet één concreet verwijt dat werd gebruikt om hem weg te krijgen. Naar de noodzaak tot zijn gedwongen vertrek moet hij tot op de dag van vandaag gissen. “Ik heb er ieder jaar voor gezorgd dat we exact op budget zaten.”
“Hoewel er geen argumenten op tafel kwamen, neem ik aan dat ze goed naar een aanleiding voor mijn ontslag gezocht zullen hebben. Want als je iemand er uit wilt gooien, en je hebt een valide reden om dat te doen, dan kun je die maar beter gebruiken.”
In financieel opzicht is zijn gedwongen vertrek volgens Boeziek goed afgehandeld, maar van een behoorlijke kater is wel degelijk sprake. “Geld is niet alles. Als op deze manier je bedrijf je ontnomen wordt, voelt dat alsof ze je baby bij je weghalen. Want een onderneming die je in al die jaren hebt opgebouwd, ga je op den duur als je eigen kindje beschouwen.”
Nieuw pand
Niet lang na het vertrek van Boeziek werd bij Chubb de opening van het nieuwe pand in Hoofddorp feestelijk gevierd. Dat was opnieuw even slikken voor de voormalige directeur, aangezien hij kort daarvoor nauw betrokken was geweest bij de voorbereidingen van de bouw. “Nee, ik was vanzelfsprekend niet uitgenodigd voor de opening. Ze hebben tijdens het openingsfeest zelfs niet één keer mijn naam of die van mede-grondlegger Andre Reuvers (nu ook actief bij CNA, BM) genoemd. Sommige makelaars hebben mij laten weten dat zij zich daar erg over hebben verbaasd. Ik zelf ook, moet ik zeggen.”
Was het niet extra pijnlijk dat Chubb besloot Bert van der Vossen, die bij u werd opgeleid, na uw vertrek terug te roepen om de leiding over te nemen?
Ja, inderdaad. Ik heb me er eerlijk gezegd over verbaasd dat Van der Vossen terug wilde keren. Kort daarvoor was hij namelijk vertrokken naar St. Pauls om daar het bedrijf mee te helpen opbouwen, z’n schouders er onder te zetten. Enkele maanden later besloot hij terug te keren naar Chubb om daar de leiding van een – als het ware – goed geoliede machine over te nemen. Want laten we eerlijk zijn: een bedrijf is net een mammoettanker: je kunt de motor uitzetten, maar voorlopig blijft zo’n schip zonder problemen een paar honderd kilometer doorvaren. Ik heb sindsdien overigens nooit meer contact gehad met hem.”
Vergelijkbare exercitie
Slechts enkele dagen na het door Chubb aangezegde ontslag zat Boeziek al aan tafel met de directeur van CNA Europe (zelf eveneens afkomstig van Chubb). Deze had geloof in het plan om de hem bekende Boeziek een vergelijkbare exercitie opnieuw te laten uitoefenen, hoewel CNA (ruim drie keer zo groot dan Chubb, met een premie-inkomen van ruim 17 mld dollar) eigenlijk nog geen concrete plannen had om een kantoor in Nederland te openen. “Ze hadden zich voorgenomen om voor de zekerheid de eeuwwisseling te laten passeren, maar toen zich deze mogelijkheid voordeed, werd er alsnog toestemming gegeven.”
Een week na het eerste gesprek gaf CNA min of meer groen licht voor het opzetten van een Nederlands kantoor. “Mensen in mijn omgeving vonden toen dat ik, gezien mijn situatie, opmerkelijk vrolijk deed. Maar het overkomt je natuurlijk niet vaak dat je, de vijftig ruim gepasseerd, zo snel weer aan de slag kunt nadat je ergens de deur bent uitgezet. Ik verdien momenteel meer dan bij Chubb. Ik ben een tevreden mens”, lacht hij.
CNA werkt volgens Boeziek net als Chubb met een hoge servicegraad. “Toen ik destijds voor het eerst kennismaakte met Chubb, viel me direct op dat ze mij in mijn toenmalige functie als makelaar het gevoel gaven graag zaken met me te willen doen. Zo pakken we het bij CNA dus ook aan. Offertes gaan er binnen een week uit en worden enkele dagen later nagebeld. Het heeft alles te maken met een klantvriendelijke houding. Ik kan me dood ergeren aan zo’n pas afgestudeerde academicus die bij een klant over de vloer meteen begint te ‘jij-en en jou-en’. Als ik een auto ga kopen dan wil ik door zo’n dealer toch ook niet met jij aangesproken worden? Nou, zo’n klant betaalt ons al gauw een ton premie, daar mag je best enig respect voor hebben. De telefoontjes van makelaars die hier binnenkomen, worden direct afgehandeld, ofwel zo snel mogelijk nagebeld. Want als ze een leuke opdracht hebben, kunnen ze zonder problemen drie andere risicodragers vinden, en dan ben je die opdracht onherroepelijk kwijt. Voor een slecht risico zullen ze je ongetwijfeld zelf terugbellen, maar daar zitten we hier niet op te wachten.”
Overburen
CNA is in hetzelfde pand gevestigd als waar Chubb tot voor kort kantoor voerde. Een deel van de werkkamers van de verzekeraar kijkt zelfs uit op het nieuwe pand van Chubb, dat op een steenworp afstand staat te glinsteren in het Hoofddorpse bedrijvenpark. Het lijkt op een subtiele wraakactie van de voormalige Chubb-topman.
“Een toevallige samenloop van omstandigheden”, noemt Boeziek het zelf. “De keuze voor Amsterdam is voor ons een logische, gezien de grote concentratie van voor ons relevante makelaars. Daarbij is Hoofddorp aangenaam geprijsd en kan je hier nog goed parkeren. In feite waren het dezelfde overwegingen die we hadden toen we elf jaar geleden besloten om Chubb in dit pand te vestigen.”
“Ik ben hier in feite een soort verzekeringsboulevard aan het ontwikkelen. Ja, daar kun je om lachen, maar ik heb hier makelaars over de vloer gehad die een bezoek aan ons combineerden met een afspraak bij Chubb. Het werkt dus in ons beider voordeel.”
De mogelijkheid om een enorme lichtreclame met het logo van CNA op de gevel te bevestigen, vormde tevens een argument om in het voormalige Chubb-gebouw te trekken. “Dat is voor Amsterdamse begrippen uniek, zeker als je – zoals wij – maar een klein deel van het kantooroppervlak huurt. Chubb is dat destijds bijvoorbeeld nooit gelukt”.
Het zal Boeziek ongetwijfeld plezier doen dat het Chubb-logo vanaf de drukke verkeersader die langs beide gebouwen voert een stuk slechter te zien is dan de lichtreclame van CNA, die bovendien doet vermoeden dat het gehele pand in plaats van slechts een halve etage door de verzekeraar in gebruik is.
“Ik heb die uitstraling op dit moment eerlijk gezegd nodig. Het overkomt me nog iets te vaak dat potentiële klanten mij vragen of we iets met het kledingwarenhuis C&A te maken hebben”.
Positief resultaat
Reeds dit eerste jaar wenst Boeziek winst te maken, hoewel hij van zijn superieuren een langere opstart-tijd heeft gekregen. “Ik mag drie jaar met verlies draaien, maar daar heb ik geen trek in. Het eerste jaar wil ik al een positief resultaat in de boeken hebben”.
Speerpunt van CNA Nederland wordt de aansprakelijkheidsverzekering voor bestuurders en commissarissen. Deze ‘ABC-polis’ werd op basis van een CNA-product ontwikkeld door Andre Reuvers en wordt volgens Boeziek door vriend en vijand als ‘uniek’ bestempeld, met name omdat bestuurders en commissarissen zelf verzekerde zijn in plaats van het betrokken bedrijf. Een ander opmerkelijk product van CNA is de apparatuur-onderhoudverzekering, waarmee bedrijven een aantrekkelijk alternatief wordt geboden voor de vaak dure onderhoudscontracten van hun kantoor-apparaten. “Ik denk er over om iets vergelijkbaars voor particulieren op te zetten. Als je ijskast er dan plotseling mee stopt, zorgen wij voor reparatie of vervanging. Dat is een leuk product voor de betere particulier, een markt waarop CNA zich in de komende jaren zal gaan bewegen.”
Snelle groei
Boeziek heeft beduidend meer haast dan in zijn Chubb-tijd: “Ik wil dit bedrijf twee keer zo snel laten groeien. Dat gaat me lukken, aangezien ik hier bij CNA bijvoorbeeld niet meer hoef uit te leggen hoe de Nederlandse markt werkt. In mijn begintijd bij Chubb wisten die Amerikanen niet wat ze overkwam: makelaars die de inhoud van de polis bepaalden, zelf incasseerden en pas enkele maanden later de premiegelden doorsluisden naar de verzekeraar. Ze vonden dat volslagen debiel. Bij CNA weten ze inmiddels dat Nederland een door makelaars gedomineerde markt is. Anderzijds vinden Nederlandse makelaars het inmiddels niet vreemd meer om met een Amerikaanse verzekeraar in zee te gaan. Al was het maar omdat de meeste grote makelaars ondertussen zelf eveneens in Amerikaanse handen zijn gevallen.”
Hoewel hem een snelle groei voor ogen staat, moest Boeziek de eerste prolongatieronde bijna aan zich voorbij laten gaan wegens het uitblijven van een vergunning. “Mijn plan was om al ruim voor de contractsonderhandelingen van 1999 in de race te zijn, maar dat lukte me niet goed door een vertraging in Engeland. Hierdoor kwam pas in de loop van december vorig jaar de benodigde vergunning van de Verzekeringskamer los. Zodoende ben ik de bulk aan productie misgelopen. Tussen kerst en oudjaar kreeg ik weliswaar een groot aantal slechte risico’s aangeboden, maar daar zit je als startende ondernemer niet bepaald op te wachten.”
Proberen makelaars dat soort risico’s bij starters door de strot te duwen, als voorwaarde om later nog andere zaken te krijgen?
“Dat was dit keer niet het geval, maar in mijn begintijd bij Chubb hebben ze dat wel geprobeerd. Inmiddels heb ik echter de nodige ervaring opgebouwd. Ik weet behoorlijk goed welke bedrijven je in ons land in dekking wilt hebben en welke je beter kunt laten passeren.”
Charles J. Boeziek (54) kwam na zijn HBS in 1969 in dienst van Langeveldt De Vos en De Waal in Amsterdam. In 1972 stapte hij over naar Dorens en De Waal, waar hij verantwoordelijk werd voor de assuradeurenafdeling. Negen jaar later vertrok hij naar Afia Insurance en in 1985 naar Blom & van der Aa met verantwoordelijkheid voor de afdeling Brandmakelaardij. In 1988 zette hij een Nederlandse vertegenwoordiging van Chubb op de kaart. Afgelopen jaar kwam daar onverwachts en ongewild een eind aan. Sinds oktober 1998 vertegenwoordigt hij de Amerikaanse verzekeraar CNA in ons land.
Charles Boeziek: “Ik ben hier een soort verzekeringsboulevard aan het ontwikkelen”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.