nieuws

Het merk Fortis ASR een jaar later

Archief

Door Richard Vroom

Een jaar geleden werd Fortis ASR als merknaam op de kaart gezet. Onder meer met vier reclamefilmpjes op de televisie werd de consument duidelijk gemaakt dat Amev, Stad Rotterdam en Woudsend in één nieuwe (werk)maatschappij waren opgegaan. Voor wat betreft de algemene promotie voor Fortis ASR is het geruime tijd stil geweest. Daarin zou nu verandering moeten komen met een op het publiek gerichte productcampagne.
Van de vier in oktober 2005 gelanceerde introductiefilmpjes van Fortis ASR sprong er eentje duidelijk uit. Dat was die met de al te lang bij zijn ouders wonende Amev-medewerker Jos Weerd, die een gat in de lucht sprong bij de gedachte dat de integratie hem 752 nieuwe vrouwelijke collega’s bracht. Op Achmea-achtige wijze werd er binnen de kortste keren een internetspel aan Jos gewijd. Je kon via ‘Help Jos aan een date’ een trip naar Venetië winnen of een neushaartrimmer, want dat was via de commercial direct het handelsmerk van Jos geworden.
Maar het vervolg? Ja, er kwam geen vervolg. En er lijkt geen weg terug. Amev, Stad Rotterdam en Woudsend zijn verleden tijd. Hoewel: we hebben meegemaakt dat een merk als Reaal werd afgedankt toen het amper wortel had geschoten. De betrokken tussenpersonen kregen te maken met Hooge Huys (nota bene een direct-writer avant la lettre), om vervolgens binnen drie jaar toch weer met Reaal te maken te krijgen.
Ja zeker
Gezien de retro-rage moet je niet gek opkijken als ooit iemand verzint, dat het geweldig zou zijn om de naam ‘Stad Rotterdam’ nieuw leven in te blazen. Het is nog geen generatie geleden dat de naam van de oudste verzekeraar van het Europese vasteland (gevestigd in 1720) het eeuwige leven leek te hebben.
Oudere tussenpersonen zullen vaak genoeg terugdenken aan de dagen van het roemruchte leidinggevende duo Piet van Steensel en Luc van Leeuwen. Laatstgenoemde, die inmiddels alweer heel wat jaren de rol van senator vervult, was aan het eind van de jaren zeventig de bedenker van de slagzin ‘Stad Rotterdam. Jazeker’. In 1985 was deze kreet ineens verdwenen uit de advertenties van de ‘Stad’, maar binnen de kortste keren werd het achtervoegsel door een succesvolle nieuwe hypotheekformule gebruikt als voorvoegsel in de reclamecampagne en kennen wij heden ten dage allemaal de kreet ‘Jazeker, de Hypotheker’. Er zijn dus slagzinnen die decennia lang stand kunnen houden, maar bij veel bedrijven wisselen ze bijna in het tempo van de mode.
Autoverzekering
Fortis ASR gaat nu dus (verder) meeliften op de internationale campagne van Fortis: ‘Getting you there’. Zijn we intussen al dermate ‘verEngelst’, dat het grote publiek kan worden aangesproken met een dergelijke uitsmijter? Of zit er juist een kentering in de lucht? Het lijkt er immers op dat men in Den Haag een beetje begint te genezen van de Engelse ziekte. Hadden nieuwsberichten over de ‘Taskforce Jeugdwerkloosheid’ bij taalpuristen nog het effect van een meeuwenflats in de oorschelp, de jongste overheidsterm, ‘Kafka-brigades’, klinkt aanzienlijk beter. En als literatuurarme jongeren zich afvragen ‘Who the fuck is Kafka?’, zullen zij wellicht via Google de weg naar de bibliotheek weten (terug) te vinden. Vooral jongeren die iets met de verzekeringswereld te maken hebben, zullen daarbij een interessante ontdekking doen.
Terug naar ‘Getting you there’. Wat moet je als Fortis ASR met deze concernslagzin? Gelukkig worden de uitvaartverzekeringen onder een apart label verkocht, want daar lijkt genoemde slagzin niet zo gelukkig. Bij Fortis ASR valt ie evenwel midden in het pulletje, want daar wordt nu de trom geroerd met de vernieuwde autoverzekering. In de deze week gestarte campagne, die tot aan de komende jaarwisseling loopt, verdient het intermediair bij elke tien gesloten polissen met een no-claimbeschermer de allernieuwste TomTom One Benelux. Het op advies gerichte intermediair zal dat ding natuurlijk gaan verloten onder de tien betrokken klanten. Of niet soms?
Eén vlag
Vooralsnog dus geen verdere eigen profilering van Fortis ASR. De officiële verklaring luidt: “In het kader van de Fortis-ambitie ‘één bedrijf, onder één naam en onder één vlag’, heeft Fortis ASR besloten de intermediairactie en de consumentencampagne het gezicht te geven van de ‘Getting you there’-belofte.”
Een groot voordeel van één gezamenlijke internationale merknaam is, dat bij een reclamecampagne alle onder die naam werkende dochters meeprofiteren van de inspanningen om de naamsbekendheid te vergroten. Of de kijker op zijn televisiescherm Feyenoord ziet voetballen of het Belgische Anderlecht, je ziet in beide gevallen steeds de shirts met ‘Fortis’ op het scherm bewegen.
Dat aan de ‘één vlag’-filosofie ook een vervelende keerzijde kan zitten, is eveneens recentelijk naar voren gekomen. Immers, als een andere binnenlandse tak van het concern een ‘imagoscheur’ in de broek oploopt, straalt dit ook negatief af op de rest van de familie. Wij denken hierbij aan de hypotheekcampagne van Fortis Bank. Als je daar een hypotheek sluit, krijg je _ 2.000 cadeau. Dit werd verbeeld in de tv-filmpjes waarin Fortis-klanten de euforische uitroep “Het staat er al op” produceerden. Je kon erop wachten, dat een tv-consumentenrubriek hierin haar tanden zou zetten. Het was Tros Radar, tegenwoordig goed voor circa twee miljoen kijkers, dat Fortis te kakken zette door de brand te steken in deze ‘sigaar uit eigen doos’. Dat presentatrice Antoinette Hertsenberg zich daarbij bediende van een appelen-met-perenvergelijking, zal de meeste kijkers zijn ontgaan.
Inhaakkwaliteit
Overigens bevat de internationale Fortis-campagne ‘Getting you there’ een heel sterk flexibel element. Die betreft de taal-ongevoelige werkwoordsvorm in het kwadraat. Het centraal in de advertenties gebruikte facultatieve woord met het superieure 2’tje erachter, is een prachtig wapen. Het kan ook elk moment worden ingezet bij een actuele gebeurtenis. Toen voetballer Dirk Kuyt afscheid nam van Feyenoord, kon sponsor Fortis daar heel mooi op inhaken met een ‘bedankt²’-advertentie.
Flexibele geesten
Uit een fusie van De Amersfoortse en Stad Rotterdam ontstond in de jaren negentig de ASR-groep. Toen in 2000 Fortis en de ASR-groep besloten om te fuseren, stond de A in ASR niet langer voor De Amersfoortse, maar voor Fortis-pijler Amev. Gaandeweg het integratieproces werd besloten om per 1 oktober 2005 de roemruchte labels Amev, Stad Rotterdam en Woudsend te schrappen om vervolgens gezamenlijk door het leven te gaan als Fortis ASR.
komen.
op een plein waar hij kan kiezen voor de bank- of de verzekeringstak.
die inhaken op een actuele gebeurtenis.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.