nieuws

Het jaar van de waarheid voor Lancyr, Freo en Ditzo

Archief

door Richard Vroom

In de rubriek Communicatie zijn in 2007 heel wat afleveringen gewijd aan nieuwe of vernieuwde merken. In deze terugblik aan het begin van het nieuwe jaar is de focus vooral gericht op deze merken. Die zullen in 2008 hun waarde moeten gaan bewijzen.
In het laatste nummer van 2007 is in deze rubriek de vraag opgeroepen: Hoe fatsoenlijk is Ditzo eigenlijk? Want deze rechtstreeks sluitende dochter van Fortis kan wel stellen dat zij garant staat voor fatsoenlijk verzekeren, dat moet dan maar eerst eens worden waargemaakt.
Het is niet erg fatsoenlijk om je tegen anderen af te zetten. Dat begon al met de bushoekjesposters over Datzo, waarin naar believen concurrenten als Centraal Beheer, FBTO en Ohra moesten worden herkend. Dat werd op de ‘nepsite’ Datzo.nl nog eens dunnetjes uitgewerkt.
Daarna werd deze lijn doorgezet in de tv-reclames. Die filmpjes kunnen worden gekwalificeerd als gewelddadig. De letterlijk en figuurlijk pafferige verzekeringsman van Datzo komt in elk filmpje heel erg ruw aan zijn einde. Dat varieert van de op zich grappige bordkartonnen ‘display’ die van achter de kamerdeur naar voren valt tot de wat hardere ‘satelliet op z’n harses’ en de elektrocutie aan het einde van het ‘pech-onderweg’ filmpje. Dé vraag bij de start van 2008 is: Hoe gaat Ditzo de claim ‘fatsoenlijk’ echt inhoud geven?
Freo’s kopje suiker
Verder bracht het afgelopen jaar ons de Freo-norm, die de nieuwe standaard in consumptief krediet moet betekenen. Freo, een nieuw label van De Lage Landen (Rabobank), lanceerde een flinke reeks radiocommercials gebaseerd op het thema ‘een kopje suiker lenen’. Ze spreken mij enorm aan, vooral vanwege het feit dat er zoveel verschillende invullingen aan dat kopje suiker zijn gegeven. Maar ook deze reclames roepen bij sommige groepen luisteraars irritatie op.
De tv-reclames van Freo strijken eveneens her en der tegen de haren in. Tot dusver zijn er drie versies. Bij de eerste gaat het om een oudere vrouw die op de bus staat te wachten. Zij baalt zó van de te laat voorrijdende chauffeur, dat zij deze uit het voertuig zet en zelf achter het stuur gaat zitten. De tweede betreft een van cliché’s aan elkaar hangende restaurantreclame. Oudere heer (bankierstype) gaat dineren met jonge schoonheid. Bij de afrekening blijkt ie niet voldoende centen te hebben en eindigt het duo bij de afwas in de keuken. De derde Freo-reclame is de laatste weken veelvuldig op tv. Je hoeft ‘m maar één keer gezien te hebben om ‘m te kennen, want het is de simpelheid ten top. Man zit tv te kijken (aan het commentaar te horen een natuurfilm op Animal Planet) en zijn vrouw zit op de achtergrond aan de tafel een kruiswoordpuzzel of zoiets op te lossen. Man pakt een megafoon en schettert door de kamer: “Schat, is er nog koffie?” Feitelijk gaat het slechts om een vraag die met ja of nee beantwoord kan worden. Maar afgezien van de asociale wijze van communicatie, komt deze sketch bij veel kijkers toch over als een opdracht aan zijn echtgenote om spoorslags naar de keuken te snellen om manlief van een kopje koffie te voorzien. Hier zal de irritatie mogelijk de fase van afkeer kunnen bereiken.
Lancyr
Terugblikkend op 2007 kan ik niet om de waakhond van Lancyr heen. Zeer onder de indruk schreef ik in mei: “Een 14-karaats parodie op de uiterst succesvolle reeks Rabobank-commercials met Jochem de Bruin, verbeeld conform de Animal Crackers van André van Duin. Een muzikale toespraak in rap-vorm, met als climax de stropdas-filosofie van wijlen prins Claus”. Het door mij verwachte succes onder jongeren is vrijwel geheel uitgebleven. De gratis ringtones, waaronder ‘Doe je stropdas af. En blàf’, zijn maar op beperkte schaal in zwang gekomen en, voor zover de eigen waarnemingen strekken, vrij vlot in de vergetelheid geraakt.
Lancyr heeft nog diverse malen van zich laten horen en zal dat de komende tijd blijven doen. Uit betrouwbare bron hebben wij vernomen dat de waakhond van Lancyr zich in 2008 zal gaan ontpoppen als speurhond. Inderdaad, steeds op zoek naar nieuwe verzekeringen.
‘Maar wij hebben niks met elkaar’
Wat vanzelfsprekend gebleven is in 2007, zijn de cadeautjes bij het sluiten van een verzekeringen. In de laatste week van het jaar kwam uitvaartverzekeraar Dela met de aanbieding van een Ikea-cadeaupas ter waarde van _ 20. Maar die advertentie kende een merkwaardige ‘aftiteling’: “Deze actie is tot stand gekomen op initiatief van Dela. Het betreft hier geen samenwerkingsverband met Ikea”. Je krijgt bij een polis van Dela dus een cadeaupas die je kunt gebruiken bij Ikea, maar van een ‘samenwerking’ is geen sprake. Een soort van hokken zonder een relatie te hebben.
Het wemelde in 2007 van de actiesites. Nationale-Nederlanden kende bijvoorbeeld als actiesite Jouwdroomstart.nl. Als je dat nu intikt, krijg je op het scherm: “U kunt helaas niet meer deelnemen. De actieperiode is voorbij.” De potentiële klant die door zich een oudere publicatie aangesproken voelde, krijgt de kous op de kop. Maar maak dan in elk geval nog een hyperlink naar de moedersite van de aanbieder!
Je kunt nog wel terecht op de door HypotheekVisie in het leven geroepen site Feliciteerleontien.nl nadat haar ambassadrice bevallen was van een dochter. Eind juli waren er al 350 felicitaties uitgebracht. Bij de jaarwisseling was dat nog een beetje doorgestegen naar 382 reacties. Er zal wel geen permanente sitebewaking meer zijn, want onder de jongste bijdragen staat wat spam-spul (zoals ‘I’m back in the USSR’).
Blijvertjes?
Interpolis is nog steeds actief met Martin Ros, die bij de Tros (‘over de datum’) aan de kant is gezet. Om rond te komen met uw gezin brengt u geld in het laatje, zo laat Ros in de reclames voor de overlijdensrisicoverzekering weten. Dan volgt het intensief allittererende vervolg: “Maar hoe moet het met het laatje, als ú het loodje legt? Dan blijft het laatje leeg.”
Fortis lijkt nog tal van mogelijkheden te hebben voor de jongste rode draad in de commercials: de roze bril. Die blijkt ronduit een hebbeding te zijn, net zoals de paarse krokodil enkele jaren terug.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.