nieuws

‘Het is tijd om in opstand te komen tegen WFD’

Archief

“Al weken loop ik me te verbijten inzake de nieuwe Wet Financiële Dienstverlening (WFD, maar nu ben ik het beu. Het is tijd om in opstand te komen. Assurantiekantoren lijken één en ander gelaten over zich heen te laten komen, niet beseffende wat voor impact de WFD op vele kantoren zal hebben.

Zelf heb ik enkele jaren een assurantiekantoor in het Brabantse Oosterhout. Dus dacht ik: kom laat ik eens gaan naar de WFD-bijeenkomst in ’t Spant in Bussum, die werd georganiseerd door Verbond van Verzekeraars, de NVA en de NBVA. Daar werd nog eens bevestigd waarom ons kantoor geen lid wenst te zijn van de NVA en de NBVA. Het werd een avond met een hoop blabla, gepresenteerd door mensen die wel heel erg ver van de klanten afstaan, als ze al eens zelf met een klant aan tafel hebben gezeten. In de pauze hoorde ik al zo veel creatieve ideeën om onder deze wet uit te komen, u wilt het niet weten.
Wat schetste mijn verbazing dat op de avond zelf nog werd verteld dat de WFD per 1 maart 2004 zou worden ingevoerd, terwijl ik twee dagen later, via de vakbladen, moest vernemen dat de invoering was uitgesteld naar 1 juli van dat jaar. Bovendien is er nog helemaal niets bekend. De nadruk zal worden gelegd op de vakbekwaamheidseisen van het personeel. Daar is niets mis mee. Alleen welke opleidingen of cursussen dienen zij te volgen willen ze aan de eisen voldoen? Tot op heden kan niemand mij dat vertellen.
Op de betreffende avond werd nog vrolijk gesteld dat als er vóór 1 maart 2004 niet aan de eisen zou worden voldaan, er op de diverse deelgebieden geen adviezen meer mochten worden gegeven. Knap iemand die mij dat gaat verhinderen, dacht ik nog. Ik had toen al de neiging weg te lopen, maar ben alleen gaan verzitten. Is er überhaupt wel eens over nagedacht of klanten wel behoefte hebben aan deze wijzigingen? Ze zullen overladen worden met paperassen? Is er überhaupt wel eens nagedacht wat dit voor de werkdruk van een adviseur zal betekenen. Hij zal twee tot drie keer zo veel tijd kwijt zijn met de voorbereidingen en twee tot drie keer zo veel tijd kwijt zijn bij zijn klant. Dit zal ten koste gaan van de productie voor veel kantoren en de werkdruk zal vele malen groter worden. Zitten wij te wachten op een bakker die uitgebreid uit de doeken gaat doen hoeveel soorten brood hij heeft of een slager die over heel zijn vleesassortiment uit gaat wijden? Ik niet in ieder geval. Consumenten zijn toch tegenwoordig veel mondiger en kunnen langs alle kanten informatie inwinnen. Wat zij ook doen.
Het verlossende antwoord stond in het vorige nummer van AM: ‘WFD laat leeuwendeel intermediair koud’. Driekwart van het intermediair is niet eens naar een bijeenkomst geweest, 91% zegt na invoering van de WFD gewoon door te gaan met hun huidige bedrijfsactiviteiten. Kortom, er zal nog een hoop moeten gebeuren, wil de WFD ooit een succes worden. Al zal dat ver na 1 juli 2004 zijn.” Rob Peeters, directeur Moneypoint, Oosterhout.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.