nieuws

Het G-woord

Archief

“Bel nu voor direct de goedkoopste verzekeringen!” “Ga naar www.huppeldepup.nl voor direct de goedkoopste verzekering!” Het is opvallend hoeveel reclamezendtijd wordt ingenomen door verzekeraars die zich gedeeltelijk direct-writer noemen of internetverzekeraar zijn. Nog opvallender is dat ze allemaal zeggen, of in ieder geval sterk de indruk wekken, De Goedkoopste te zijn.

Op zich is dat qua uitstraling betreft ook inderdaad helemaal waar: de goedkoopheid druipt er werkelijk van af. De consument die zo rond de hele uren een radiostation zoekt, omdat het nieuwsbulletin, het filenieuws en het weerbericht er aan zitten te komen, moet zo nu en dan toch met hooggefronste wenkbrauwen achter het stuurwiel zitten. Als hij de reclameboodschappen moet geloven, zijn er velen de goedkoopste en de woorden adviseur, tussenpersoon en intermediair komen niet voor in combinatie met het G-woord. Hoe als intermediair om te gaan met maatschappijen die onder verschillende labels producten aan de man brengen via verschillende kanalen? En hoe om te gaan met klanten die bij u komen met bijvoorbeeld een internet-offerte? Laat ze gewoon dit maar eens lezen/zien.
Immers, er zijn nu eenmaal (veel) mensen die graag achter de computer kruipen om een simpel verzekeringetje te scoren en dus de voorkeur geven aan het betere doe-het-zelf-werk boven een bezoek aan de adviseur om de hoek. Belangrijke overweging van de computer-consument is, zo blijkt uit onderzoek, dat het afsluiten van een verzekering via internet ‘cheaper’ is. Een vaak gehoorde opmerking vanuit de consument is dat de directe aanbieders van verzekeringsproducten vooral vaak een stuk goedkoper zijn als het gaat om relatief eenvoudige producten. Op zich klinkt dat ook wel logisch. Voor een dergelijk product, bijvoorbeeld een risicoverzekering, is uitleg en advies minder van toepassing en dus – zo is de redenering – is dat advies niet nodig: “Ik klop de gegevens (leeftijd, kapitaal, looptijd, annuïtair/lineair/gelijkblijvend, geslacht) zelf wel in de computer en hopsakee (juichend en gniffelend) ik heb lekker een veel goedkopere overlijdensrisicoverzekering dan mijn buurman, want hij heeft zijn verzekering via het assurantiekantoor afgesloten en betaalt dus voor het advies!”
Nu kan het best zo zijn dat exact/vrijwel precies dezelfde producten van een maatschappij goedkoper zijn bij het directe label dan bij het intermediairlabel. Dit fenomeen staat bekend onder de naam ‘dual pricing’. Voor de internetconsument is het allemaal ietsje goedkoper dan voor de consument die de voorkeur geeft aan een gedegen advies, of denkt dat een advies in deze niet nodig is. Leg dat ‘dual-pricingprincipe’ maar eens met droge ogen aan uw klant uit. Dat pikt uw klant toch niet? Maar dit ter zijde.
Laten we even terugkeren naar de opmerking dat de zogenoemde prijsvechters, als het gaat om relatief eenvoudige verzekeringen, goedkoper zijn dan intermediairverzekeraars en laten we ook de risicoverzekering maar als voorbeeld aanhouden. De kille cijfers en feitelijke overzichten laten aan duidelijkheid niets te wensen over. Hierbij dient vermeld te worden dat deze overzichten gebaseerd zijn op cijfers van de MoneyView-database Aequos en dat wordt uitgegaan van rokerstarieven. Elk overzicht geeft de top-10 van verzekeraars aan. De nummer 1 heeft het laagste premietarief, de nummer 10 het hoogste premietarief. De direct-writers zijn vetgedrukt. Lineair dalend Lineair dalend Annuïtair dalend Annuïtair dalend man, leeftijd 30 jaar vrouw, leeftijd 30 jaar man, leeftijd 30 jaar vrouw, leeftijd 30 jaar kapitaal e 75.000 kapitaal e 75.000 kapitaal e 75.000 kapitaal e 75.000 looptijd 30 jaar looptijd 30 jaar looptijd 30 jaar looptijd 30 jaar DBV AXA DBV AXA Klaverblad Klaverblad Ohra Ohra AXA Ohra Klaverblad DBV Ohra Amev AXA Klaverblad Amev Aegon Avéro Achmea Amev Aegon DBV Amev Avéro Achmea Avéro Achmea Avéro Achmea Interpolis Erasmus Interpolis Erasmus Winterthur Winterthur Winterthur De Amersfoortse Generali De Amersfoortse Nationale-Nederlanden Generali Erasmus Generali
Top-10-lijsten die uitgaan van een hogere verzekerde som of een hogere leeftijd laten in geval van een annuïtaire of lineaire verzekering vrijwel hetzelfde beeld zien. ABN Amro komt pas in beeld als we de top-20 bekijken en Centraal Beheer valt zelfs buiten de top-25. Als het gaat om de premies op basis van een gelijkblijvend verzekerd kapitaal is het beeld voor de directe jongens (met name FBTO en Postbank) iets rooskleuriger. Maar ook dan bestaat de top-10 steeds voor 60 tot 70 procent uit intermediairverzekeraars. I rest my case…

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.