nieuws

Het aantal claims stijgt

Archief

Het gevolg: schades worden kritischer beoordeeld. Zo gaat dat. Niet alleen in onze branche. Overal. Marktwerking, heet dat. Volgens mij. Niet volgens mijn buurman. Hij noemt het pure diefstal. “Ze knijpen ons uit”, roept hij regelmatig. “En als je wat hebt, dan betalen ze nooit!”

Ergens begrijp ik hem wel. Qua concurrentie lijdt de goede nou eenmaal onder de kwade. En polisvoorwaarden blijven lastige dingen. Sommige consumenten hebben werkelijk geen idéé wat hun polis zoal dekt. Zoals de man die, geheel op eigen houtje, een handeltje in kerstbomen was begonnen. In zijn achtertuin. Op een kwade dag werden er maar liefst twíntig exemplaren gestolen. Uit zijn serre. “En er ís braakschade!” deelde hij opgewekt mede. “Dat is toch wel gedekt hè?” Het kostte me een half uur om de man ervan te overtuigen dat twintig kerstbomen nou niet direct tot een ‘normale’ huisraad gerekend konden worden.
Als gevolg van de stijgende schadelast gaan verzekeraars ook steeds vaker vragen stellen. En dat is bitter nodig. Klanten, zo weet u vast, zijn doorgaans behoorlijk creatief in hun omschrijvingen. Het door AssurantieMagazine uitgegeven boekje ‘Lachen verzekerd’, grossiert in lachwekkende maar vooral onduidelijk situatieschetsen. (“… een zeer groot litteken aan de rechter zijde van de schede en doorlopend over het voorhoofd…”) Nadere informatie opvragen is in zo’n geval dan ook niet overbodig.
Maar je kan overdrijven. En dat geldt zéker voor verzekeringsmaatschappijen. Sommige vragen vormen een overduidelijk onderdeel van een goed doordacht ontmoedigingsbeleid. Zoals de vraag die één van mijn verzekerden werd gesteld. “Waaróm bent u tegen de tuintafel van uw buren aan gevallen?” Gelukkig betrof het hier een verzekerde met humor. Hij beantwoordde de vraag kort en bondig. En met een kwinkslag. “De tafel weigerde opzij te gaan, toen ik mijn evenwicht verloor.” Op de brief had hij een post-it geplakt. Gericht aan de schadebehandelaar. ‘Stumme fragen, stumme antworte’, stond erop.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.