nieuws

Helica of Doornenkroon

Archief

In AM 16 en 17 (van 1 en 24 augustus) stonden twee artikelen over een nieuw intermediairbedrijf Helica, een initiatief van Maarten Snels en Roland Veenhuizen. PensioenPoint Nederland heeft bedenkingen tegen het veronderstelde verkooprecept: belletje trekken en proberen een polis te slijten.

“Voor degenen die het niet meer weten, even het geheugen opfrissen: Noorderkroon, gestart in 1992, ontpopte zich als een snel groeiende verkoper van spaarproducten. Noorderkroon werd aantrekkelijk voor verzekeraars en in 1998 overgenomen door Ohra, later Delta Lloyd. Maar vrij snel na de overname door de verzekeraar ging Noorderkroon failliet, waarschijnlijk omdat het kindje een waterhoofd bleek te hebben dat snel leeg liep. De belangrijkste zakenpartners Aegon, Delta Lloyd en Avéro bleven met een kater van vele miljoenen euro zitten. Zo waren er in de jaren negentig meer van dit soort ‘spaarbedrijven’ actief. Op een enkele uitzondering na zijn ze weggevaagd, verzekeraars en cliënten met de gebakken peren achterlatend.
Maar nu gaan de heren het opnieuw proberen met dezelfde formule: belletje trekken en proberen een polis te verkopen. Twee citaten uit het artikel: “Doel is medio volgend jaar 20 tot 25 mensen in de buitendienst te hebben” en “We hebben het idee dat we er beetje thuishoren, in de financiële dienstverlening”. Natuurlijk zit de markt niet te wachten op deze activiteiten. Er valt (helaas) niets tegen te ondernemen: als je met een SER-inschrijving al aan de gang kunt, valt er weinig af te stoppen. De vakbekwaamheidseisen vanuit de Wet Financiële Dienstverlening (WFD) zijn nog niet vastgesteld. Maar waarschijnlijk gaat het uitdraaien op zelfregulering: de markt gaat zelf kwaliteitseisen formuleren. Het reeds aangekondigde Register PensioenAdviseurs (RPA) van de Stichting Assurantie Registratie (SAR) is een goede ontwikkeling.
Naam te grabbel
Gezien de eisen die Helica stelt aan zijn verkopers, lijkt niet één van hen in aanmerking te komen voor dit register. Helica eist namelijk “echt commercieel talent en vooral een betrouwbare uitstraling” en “ervaring in de financiële dienstverlening is niet noodzakelijk”. Een bekend recept om de goede naam van het intermediair weer te grabbel te gooien en in consumentenprogramma’s weer negatieve verhalen te laten verschijnen.
Maar er is een andere, zeer effectieve manier om dit soort bedrijven van de markt te houden: een kritische houding van verzekeraars. Wij doen een beroep op alle verzekeraars om nú karakter te tonen. Doe even geen zaken met Helica. Hun verhaal is oude wijn in nieuwe zakken. Bedwing uw productiehonger, want er zijn hogere belangen in het spel. Wij zijn benieuwd welke verzekeraars toch in zee gaan met Helica alias Noorderkroon II. Pas op, want het zou weleens een Doornenkroon kunnen worden. We fronsten al de wenkbrauwen toen we lazen dat de heren al filosofeerden over samenwerking met Aegon, Avéro Achmea en Delta Lloyd. Het zal toch niet waar zijn! Dat zijn toch dezelfde drie verzekeraars die al een keer…”.
Nederland.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.