nieuws

Helica is eerste stap voor Snels en Veenhuizen

Archief

Maarten Snels en Roland Veenhuizen zijn terug in de verzekeringsbranche. De vrienden annex zakenpartners vestigden in de jaren negentig van de vorige eeuw hun naam met de oprichting, opbouw en verkoop van intermediairbedrijf Noorderkroon. Vanaf september pakken ze met Helica Financieel Advies de draad weer op. En niet zonder ambities: “Helica is een eerste stap”.

Snels en Veenhuizen verlieten de wereld van de financiële dienstverlening in 1999. Het zakenduo, dat elkaar al vanaf het achtste levensjaar (in Bussum) goed kent, ging een eigen weg, vergemakkelijkt door een vorstelijk banksaldo. Veenhuizen doet over de hoogte ervan geen uitspraken en laat het onderwerp liever ongenoemd. Maar het blijft opmerkelijk: de toen 31-jarige Snels en Veenhuizen konden ongeveer e 10 mln per persoon op hun bankrekening schrijven na de verkoop van Noorderkroon aan Ohra. “Tja, dat hadden bij de start in 1992 natuurlijk nooit kunnen bevroeden. Het was redelijk uniek”, zegt Veenhuizen erover.
Afrika
En wat doet een jonge dertiger die zojuist multimiljonair is geworden?
“Heel andere dingen. We hebben een aantal dingen apart gedaan, maar sommige dingen ook samen, zoals een bedrijfje hier in Almere en één in het buitenland die zich bezig houden met webtechnologie. Ik ben verder bezig geweest met Rovalue Capital Africa, voor financieringen van het midden- en kleinbedrijf in Afrika.”
En hoe verzeilt een jongeman uit Bussum nu weer in financieringen op het Afrikaanse continent?
“Afrika is een interessegebied van me. Dat is aangeboren. Iedereen heeft wel een plek op de wereld waar hij zich prettig voelt. Ik heb dat met Afrika, telkens weer als ik er kom. Verder heeft ontwikkelingssamenwerking mij altijd geboeid. Lokale venture-capitalbedrijven zien toe op de investeringen, die ik onder meer met de Nederlandse en Zwitserse overheid doe. Ik heb verder nog een bedrijf dat een brug vormt tussen Nederlandse en Afrikaanse bedrijven; dat wordt gerund door een Afrikaan.”
Tekortkomingen
En na drie en een half jaar volgt de rentree in verzekeringen. Veenhuizen: “Er kwam een moment waarop de financiële dienstverlening weer lonkte. We hebben inmiddels de nodige ervaring en weten wat onze kwaliteiten en tekortkomingen zijn. Bovendien vinden we het erg leuk; daar moet je soms ook andere dingen voor doen om dat vast te kunnen stellen. Onze conclusie is dat we er een beetje thuishoren.”
“En dan vooral in de distributie ervan, mijns inziens een van de weinige gaten in de financiële dienstverlening. Hoe haal je een klant binnen en hoe hou je die vast? Dat vinden we leuk en we zijn er goed in. In 1992 deden we het met Noorderkroon op intuïtie, nu is het een bewuste keus.”
Uitleg
Helica richt zich op de pensioenvoorziening en vermogensopbouw. Voor de producten wordt aangeklopt bij maatschappijen uit de top-vijf. Helica gaat in elk geval met meer dan één partij in zee. “Spreiding is in alles belangrijk.” Veenhuizen noemt nog geen namen, maar Aegon, Avéro Achmea en Delta Lloyd mogen eerder verwacht worden dan Nationale-Nederlanden en Interpolis. Die drie waren destijds de belangrijkste zakenpartners van Noorderkroon en ook de enige schuldeisers die enkele miljoenen verloren in het faillissement.
De producten worden op maat gemaakt. “De tarieven verschillen niet zo heel veel. Wij vinden flexibiliteit en een goede administratieve performance belangrijk. En de producten moeten passen bij ons concept. Ik noem dat de uitlegmethode: je moet de klant duidelijkheid bieden, geen lange verhalen, zodat hij een samenhangend plaatje van het Nederlandse pensioenstelsel krijgt en zijn eigen situatie daarin begrijpt. De producten volgen dan vanzelf.”
Commercieel
Veenhuizen is sterk intern gericht. “Ik ben gewoon niet erg commercieel. Maarten is dat juist wel. Ik weet veel van automatisering en administratiesystemen en vind het goed neerzetten van een organisatie leuk. Organisatorisch moet alles kloppen, anders gaat het mis.”
Snel scoren is bij Veenhuizen (én Snels) taboe. “Wij hebben een sterk concept, we doen enorm veel aan training en bieden goede hulpmiddelen. En we hameren op een perfecte service: bij de offerte- en polislevering, bij incasso, bij mutaties en bij vragen van klanten. Dat is het grote manco van andere intermediairbedrijven: óf ze zijn te klein en niet verkoopgericht genoeg, óf ze zijn te groot en hebben te weinig oog voor service.” Volgens Veenhuizen was dat aspect bij Noorderkroon al goed geregeld. “Ons royementspercentage was heel erg laag; veel lager dan bij verkooporganisaties van vergelijkbare omvang.”
Aan aandelenlease heeft Noorderkroon zich nooit bezondigd. “Bewust niet. Ik heb niets tegen de constructie, maar dan moet de klant wel weten wat-ie doet. En in ons marktsegment weten de meeste klanten dat niet. Dan moet je zo’n product niet verkopen, wat door andere partijen wel op grote schaal is gebeurd. Ik ben daar niet voor.”
Eerste stap
Helica – Grieks voor schelp, één van de eerste betaalmiddelen ooit – gaat in september van start. Doel is medio volgend jaar 20 tot 25 mensen in de buitendienst te hebben. “We moeten niet te snel groeien, want dan krijg je cultuurproblemen.” In z’n totaliteit wil Helica zich beperken tot een personeelsbestand van 40 tot 45. “Groter moet een bedrijf niet worden, want dan verlies je de cultuur van een klein bedrijf. Daarmee verlies je kracht. Ik hoor het bij voortduring: in grote verkooporganisaties zijn de adviseurs een nummer. De directeur kent ze alleen als de omzet boven het gemiddelde uitsteekt. Dan is het werk niet gezellig, niet leuk en louter omzetgericht en dat zie je terug in de benadering van klanten.”
Voor Snels en Veenhuizen is de opbouw van Helica niet het einddoel. “We willen hierna soortgelijke units opzetten, eventueel onder dezelfde naam of onder een andere naam. We willen ons dan ook verbreden tot hypotheken en schadeverzekeringen. Dat soort disciplines moet je niet in één bedrijf stoppen; dat kan niet met dezelfde mensen. Hypotheken vergen een andere organisatie dan pensioenverzekeringen. Je moet alleen datgene doen waar je goed in bent, dat geldt voor iedereen in deze organisatie.”
Pensioen
Veenhuizen is niet bang dat de pensioenmarkt uiteindelijk niet die groeimarkt wordt die het volgens velen beloofd te worden. “Of het nu wel of niet fiscaal gefacilieerd wordt, maakt voor de marktvraag niet uit. Als de gemiddelde Nederlander behoefte heeft om eerder met pensioen te gaan of een hoger pensioen op te bouwen, dan doet hij dat, fiscaal ondersteund of niet. Natuurlijk, nu is het wel goedkoper, maar veel maakt het niet uit.
Roland Veenhuizen: “Dit werk vinden we leuk en we zijn er goed in”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.