nieuws

HDN: maatschappijen moeten sneller reageren op aanvraag

Archief

Het Hypotheken Data Netwerk (HDN) wil dat de aangesloten maatschappijen voortaan binnen 24 uur reageren op offerte-aanvragen via het netwerk.

Van de in totaal twintig aangesloten maatschappijen laat een aantal de mogelijkheden van het netwerk nog onbenut, aldus HDN. “De offerte-aanvraag wordt weliswaar via HDN ontvangen, maar de offerte wordt per post verstuurd. Het gebeurt ook dat de offerte-aanvraag die in de front-office uit de printer rolt, in de back-office opnieuw wordt ingetypt”, meldt een HDN-woordvoerder. Voornaamste oorzaak van het tegenvallende HDN-gebruik zijn de systeembeperkingen van de maatschappijen.
24 uur
Maatschappijen die wel succesvol werken met het HDN zijn de Postbank en Hypotrust. Zo heeft de Postbank een volledig geïntegreerde front-office en geeft Hypotrust voorrang aan aanvragen via HDN. Beide hebben een HDN-productie van meer dan 45%. ABP en Bouwfonds behoren tot de middenmoot: 25% van de aanvragen gaat via HDN.
Volgens HDN moeten maatschappijen sneller reageren op een offerte-aanvraag via HDN. Binnen 24 uur moet de aanvraag, via dezelfde weg, geretourneerd worden. “Zo’n zeven à tien maatschappijen zeggen al in mei aan deze norm te kunnen voldoen. Nieuwkomer Stad Rotterdan garandeert zelfs een reactie binnen vier uur”, aldus de woordvoerder.
Gebruik stimuleren
Vorig jaar gingen er in totaal 150.000 berichten over het hypothekennetwerk. Ruim 45.000 daarvan waren hypotheekaanvragen. Opvallend is dat van de ruim 1.500 aangesloten tussenpersonen slechts 35% actief gebruik maakte van het HDN, 35% af en toe en 30% vrijwel nooit.
HDN vindt dan ook dat vóór het jaar 2000 het gebruik van het netwerk flink omhoog moet. De introductie van het nieuwe systeem voor berichtenverkeer, HDN fase 3.0, die voor de deur staat, moet hierbij helpen. “Dit sterk verbeterde berichtenverkeer is gebruikersvriendelijker voor het intermediair. Elk type hypotheek kan aangevraagd en verwerkt worden.”
Verder heeft HDN voor dit jaar een zogenaamde oefenweek gepland. Onervaren intermediairs kunnen dan de voordelen van het gebruik van HDN ervaren. Wanneer de campage met als titel ‘oefening baart gebruik’, gehouden wordt, is nog niet bekend.
Ook is HDN bezig met de ontwikkeling van een centrale Internet-ontmoetingsplaats voor tussenpersonen en maatschappijen, vergelijkbaar met het Verzekerings Atrium. Deze HDN-Internet-site zal vrij toegankelijk zijn voor alle tussenpersonen die aangesloten zijn op het HDN. HDN sluit niet uit dat in de toekomst ook offerte-aanvragen via Internet zullen lopen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.