nieuws

Haagse Poort (I)

Archief

Haagse Poort (I)

Kranten en tijdschriften hebben er vol over gestaan: het nieuwe kantoor van Nationale-Nederlanden in Den Haag. Vorige week woensdag speelde premier Kok op een xylofoon het reclamedeuntje van NN en daarmee werd de ‘Haagse Poort’ geopend. Het is bijzonder goed toeven in het pand, maar toch ook niet allemaal goud wat er blinkt. Het rijden in de parkeergarage is bepaald geen feest. Gelukkig hebben wij een modale automobiel die niet te breed en zelfs relatief kort is, want met een béétje wagen schijnt het geen pretje te zijn. Er zouden al heel wat casco-schades zijn gevallen. En er zijn zelfs regelmatige bezoekers van NN die ervoor hebben gekozen hun auto in de omgeving te parkeren, uit angst voor flankbeschadiging van hun koetswerk.
Haagse Poort (II)
Toch heeft men bij het gebruik van het nieuwe pand best wel stilgestaan bij het welzijn van derden, zoals dat van de automobilisten die onder het gebouw door naar en uit het centrum van Den Haag koersen over het sluitstuk van de A-12. In de Haagsche Courant lazen wij: “Ramen lappen boven de Utrechtsebaan mag alleen als het regent; druppels op de voorruit bij een stralend blauwe hemel zouden de automobilisten maar in verwarring brengen. En dus houden de glazenwassers die de Haagse Poort onder hun hoede hebben spons en zeem gereed zodra de lucht betrekt. Bij lange hete, droge zomers geen schone ramen.”
Ach, mea…
De nieuwe naam van het fusie-concern AVCB/Zilveren Kruis, Achmea, heeft al heel wat verbaasde gezichten opgeleverd. Toen bleek dat de naam was ontleend aan een vetplant, nam het gefrons aanvankelijk alleen maar toe. Naar de relaties wilde de groep haar keuze natuurlijk onderbouwen: “Aechmea’s groeien op bomen, zonder daaraan voedingsstoffen te onttrekken. Zij bloeien eenmaal per jaar. Daarna lijken zij af te sterven, maar de planten vermenigvuldigen zich, waarbij het deel dat afsterft als voedsel dient voor de boom waarop het tot bloei kwam. Op die manier draagt de Aechmea bij tot het welzijn van de omgeving”. Positief voor de omgeving? Het maandblad Quote raadpleegde ‘The new royal horticultural society dictionary of gardering’. “Daarin wordt gewaarschuwd, dat de Aechmea bijzonder ontvankelijk is voor de zogeheten ‘Aechmea wilt’, een verwelkingsziekte veroorzaakt door een schimmel, met verwoestende gevolgen voor de hele omgeving.”
Soms valt het mee..
Hoe de vaderlandse inflatie in de afgelopen tien jaar is meegevallen, blijkt heel sterk aan de hand van deze pensioen-advertentie van Equity & Law uit… september 1983. Bij de meeste bakkers hoef je anno 1995 amper een rijksdaalder op de toonbank te leggen om in het bezit te komen van een dergelijk brood.
Soort Air Miles?
Zou een cliënt van de Hillegomse bemiddelaar Arnoud W. Bosch in de ban zijn geraakt van de Air Miles en andere ‘spaarkortingen’? Dit schreef hij namelijk aan zijn assurantieman: “Aangezien ik nog steeds niet in het bezit van een auto ben, verzoek ik u nogmaals om mijn verzekering onmiddellijk te beëindigen. Tevens verzoek ik u om tot terugbetaling over te gaan van door mij aan u tot augustus 1995 betaalde premie. Als laatste verzoek ik nu nog om tot uitkering over te gaan van mijn premie, welke ik bij u in de loop der jaren door middel van het bonus/malus-systeem heb opgebouwd.”
Ruime looptijd
Assurantiebemiddelaar A.J. Elzas in het Zeeuwse Heikant houdt zich nu al 25 jaar bezig “met dit uitermate boeiende vak”. Een AVP met een looptijd van 104 jaar, was hij nog niet tegengekomen, schreef hij aan Jus d’Assurance.
Discriminatie!
Verzekeraars maken zich schuldig aan discriminatie! Verzekeringen zijn vooral duur “doordat de verzekeraars veel tijd nodig hebben om alle kleine lettertjes te bedenken waarmee zij daadwerkelijke uitkeringen kunnen vermijden”. Ze willen niet alleen uitkeringen vermijden, ze discrimineren er bovendien lustig op los. “Bent u gehandicapt of roker, toevallig een man of een jeugdige Randstedeling? Dat is pech hebben. U gaat in die gevallen flink betalen, meer eigen risico lopen of u wordt helemaal uitgesloten.” Teksten uit een links vakbondsblad, waarin ten strijde wordt getrokken tegen het verderfelijke vrije ondernemerschap. Neen, het is een artikel uit de februari/maart-editie van het glossy, ‘kapitalistisch’ ruikende blad Money.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.