nieuws

Guerillawerving maakt school in financiële dienstverlening

Archief

Guerillawerving maakt school in financiële dienstverlening

Er is zoveel vraag naar talentrijke werknemers in de financiële dienstverlening, dat personeelwervers werkelijk geen middel onbenut laten. Er is inmiddels zelfs geen gêne meer om open en bloot bij concurrenten voor de deur te gaan staan ‘roepen’. En in sommige gevallen gaan zelfs de namen van concrete personen over straat.
In AM 20 (pag. 47) hebben wij al melding gemaakt van de billboard-auto’s van For All Finance voor de deur van het Amsterdamse hoofdkantoor van ABN Amro. Achteraf blijkt dat het bureau daarmee niet de primeur in deze sfeer heeft gehad, omdat Generali al eerder met een auto voor de deur van ABN Amro was gaan staan.
Dit kwam naar voren naar aanleiding van de gebeurtenissen na de aankondiging van de overname van Zwitserleven door SNS Reaal. Direct nadat dit vorige week maandagochtend bekend was geworden, stuurde Generali zijn rode Landrover met ‘lichtkrant’ naar het kantoor van Zwitserleven in Amstelveen (zie elders in dit blad).
Al eerder
In een persbericht stelt personeelstopman van Generali, Joop Vriesema: “We hebben dit ook zo gedaan op de dag na de formele overname van ABN Amro. We stonden daar al voor de deur nog voordat diezelfde dag de opvolger van de heer Groenink zijn auto naast onze Defender parkeerde. (En ruím voordat For All Finance daar haar actie begon om mensen opnieuw te gaan bemiddelen).”
Overigens is For All Finance ook zeer tevreden over de gang van zaken. Dit bureau heeft inmiddels een tweede rondje guerillawerving gehouden, en wel bij de maandelijkse borrel van de marketing- en communicatieafdeling van Fortis ASR. In de betrokken kroeg waren de bekende bierbrouwerviltjes vervangen door speciale exemplaren. Ruud Dekker van For All Finance: “Ik heb inmiddels flink wat Fortis ASR’ers gesproken die de actie super vonden en mensen die het jammer vonden dat zij geen onderwerp waren.”
Grote vraag voor de branche is natuurlijk waar de volgende actie plaats vindt. Dekker: “Het Wim Kan-effect is aan het ontstaan: je weet dat je op de hak genomen wordt, maar het is pas echt een teleurstelling als je niet genoemd wordt!”
‘Voor aap’
Een verblijf in de jungle schijnt voor de hedendaagse man een bijzondere ervaring te zijn. Tijdens het DIN Congres over ‘Spiritualiteit en duurzaam ondernemen’ vertelde DIN-grondlegger Joep van den Eijkel over zijn ervaringen tijdens een safari in de Afrikaanse jungle. “Je wordt er een ander mens van”, zei hij. Zo’n bezoek aan de ‘bush’ blijkt echter ook zijn lastige kanten te hebben. Een toilet is er bijvoorbeeld alleen als je het zelf graaft en het gebruik daarvan is ook niet zonder problemen. “Normaal lukt het mij al nauwelijks als ik in zo’n rij in het herentoilet sta en daarom was ik maar voor dag en dauw opgestaan om van niemand last te hebben.” Toen hij daar zo in zijn eentje uitkeek over de Afrikaanse savanne hoorde hij achter zich een geritsel, dat tot zijn schrik ook nog steeds dichterbij leek te komen. “Ik heb alle noodzakelijke handelingen nog nooit in zo’n hoog tempo uitgevoerd en ben in half ontklede staat weggesprint.” Na een meter of tien keek hij toch maar eens om… en zag een grote aap die het toneeltje stomverwonderd gadesloeg.
Polisvoorwaarden als ‘spannend verhaal’
In zijn tweewekelijkse advertentie-column in De Telegraaf gaf NN-topman Ludo Wijngaarden op 13 november een bespiegeling over de ‘Kleine lettertjes’. Hij schreef onder meer: “In ideale zin zou je een neutraal, voor iedereen begrijpelijk en simpel verhaal moeten kunnen vertellen, waarbij volledig helder is wat een verzekering nou precies verzekert. En wat niet.”
Wijngaarden vraagt zich af of het mogelijk is polisvoorwaarden zó op te schrijven, dat iedereen ze graag leest en na lezing zegt: “Zo, dat was een spannend verhaal!” Misschien is het een onhaalbare kaart, maar Wijngaarden belooft: “U kunt erop rekenen dat we het wel gaan proberen!”
Wat vindt Vincent Bijlo de beste verzekering?
In Verzekerd! van het Verbond van Verzekeraars zijn de ‘Tien vragen’ gesteld aan cabaretier Vincent Bijlo.
Op de vraag ‘Wat is de beste verzekering die ooit is bedacht’, reageerde Bijlo: “De reisverzekering. Voor 1,45 euro per dag heb je de meest flexibele verzekering die je overal kunt afsluiten en je een geruststellend gevoel geeft. Het is voor mij wel lastig oordelen, want pas als je een verzekering nodig hebt, weet je wat ie waard is. Ik heb nog nooit wat gehad, maar misschien komt dat ook wel omdat mijn vader in de verzekeringen zat. Hij was actuaris.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.