nieuws

Groot deel vrachtwagens niet goed te beveiligen

Archief

Als gevolg van aanhoudende problemen met een brandstofklep die onderdeel is van het door verzekeraars vereiste beveiligingssysteem voor vrachtwagens in o.m. de zwaarste beveiligingsklasse (BV3), is momenteel een belangrijk deel van de Nederlandse vrachtwagenvloot niet goed tegen diefstal te beschermen.

De haperende brandstofklep (van het merk MED) zorgt al enige jaren voor problemen bij vrachtauto’s die voorzien zijn van dit beveiligingssysteem. De klep zou bij diefstal de toevoer van brandstof moeten blokkeren, maar de klep sluit soms ook bij regulier gebruik de brandstoftoevoer af. Transporteurs krijgen hierdoor te maken met wagens die onderweg stil komen te staan of elektronisch dusdanig ontregeld raken, dat de betreffende wagen alleen nog op halve kracht verder kan rijden.
Als gevolg van deze veelvuldig voorkomende storingen besloot ASN, de importeur van de brandstofklep in kwestie, onlangs abrupt de import en verkoop geheel te staken. Aangezien er nog geen alternatief voor de haperende brandstofklep bestaat, is het sindsdien niet meer mogelijk de vrachtwagens in kwestie sabotagebestendig te beveiligen. Dit terwijl het om een belangrijk deel van de huidige Nederlandse vrachtwagenvloot gaat: ongeveer 1/3 van het totale aantal vrachtwagens.
Voor een deel van de bedoelde vrachtwagens kan een alternatief beveiligingssysteem (Autonix) uitkomst bieden. De resterende wagens zullen beveiligd moeten worden met een installatie in de BV2-klasse. Deze oplossing wordt echter niet sabotagebestendig geacht, zo laten het Verbond van Verzekeraars en de Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging (SCM) weten.
De plotselinge verkoopstop van de brandstofklep kwam voor T.A. Koopmans van de SCM als een grote verrassing. “Het betekende een koude douche voor ons, aangezien we juist van ASN hadden begrepen dat de problemen met de brandstofklep waren opgelost”. Uit onderzoek was gebleken dat een onderdeel van de brandstofklep gaat roesten onder invloed van slechte dieselolie. Deze goedkope diesel zou (vooral in het voormalig Oostblok) door vrachtwagenchauffeurs getankt worden, zodat zij het prijsverschil met reguliere diesel in eigen zak kunnen steken.
Volgens Koopmans is er momenteel overleg gaande tussen Nederlandse en Britse verzekeraars om te komen tot een beveiligingssysteem dat reeds bij de fabricage van vrachtwagens wordt ingebouwd. Het elektronica-concern Bosch zou hierbij betrokken zijn. Koopmans hoopt dat het beveiligingsprobleem hiermee binnen een jaar uit de wereld is geholpen.
Problemen met de beveiliging van vrachtwagens zijn op z’n vroegst over een jaar uit de wereld geholpen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.