nieuws

Goed doel

Archief

Het sponsoren van ‘goede doelen’ door het bedrijfsleven neemt in belang toe

Uit een vorig jaar gehouden onderzoek door de Vrije Universiteit in Amsterdam bleek dat bedrijven jaarlijks bijna / 1,5 mld ophoesten voor de charitatieve instellingen, waarvan / 1,3 mld door sponsoring en / 140 mln via schenking. Het VU-onderzoek toont verder ondubbelzinnig aan dat lang niet altijd ideële motieven aan de vrijgevigheid van bedrijven ten grondslag liggen. Bij nogal wat ondernemingen strijden ideële en commerciële motieven om de voorrang: 37% noemt de maatschappelijke betrokkenheid als motief en 35% de eigen portemonnee. Of het eerstgenoemde percentage waarheidsgetrouw is opgegeven, is twijfelachtig omdat het aantal bedrijven dat kiest voor sponsoring, in ruil voor grotere naamsbekendheid en meer verkoopkansen, sterk stijgende is. De verzekeringsbranche laat zich niet onbetuigd en afficheert zich maar al te graag met ‘goede doelen’. Zo worden al jaren grote aantallen kerst- en nieuwjaarskaarten van charitatieve instellingen gekocht. Een trend van de laatste tijd is om geld te doneren in plaats van wenskaarten te sturen. Verder doen veel verzekeraars en tussenpersonen aan directe sponsoring van ‘doelen’ in sport, recreatie en zorg, doelgroepen waar veel mensen (lees: klanten) op af komen. Hoe is tegen deze achtergrond het initiatief van Monuta te beschouwen? Het fonds van de uitvaartverzekeraar heeft onder verantwoordelijkheid van maatschappelijk betrokken coryfeeën als Erica Terpstra en Mies Bouwman jaarlijks driekwart miljoen (circa 5% van nettowinst) te verdelen over projecten aangedragen door tussenpersonen, die zich voor ‘ambassadeurs’ van dat fonds mogen uitgeven. Wetend uit onderzoek dat zeven van de tien consumenten bereid is om over te stappen naar een bedrijf of merk dat een ‘goed doel’ financieel steunt, lijkt Monuta een lonend marketinginstrument in te zetten. Een deel van het intermediair zal er best oren naar hebben. Na de komst van een uitgeklede Wet Assurantiebemiddelingsbedrijf (Wabb) zullen assurantietussenpersonen een grotere financiële inspanning moeten leveren om nieuwe klanten te kunnen werven en bestaande relaties te behouden. Deze marketingkosten zijn nu nog geen 4% van de totale bedrijfskosten, aldus CDK Bank, maar het zal niet bij dit (lage) percentage kunnen blijven. De vraag blijft of het intermediair er goed aan doet om op het aanbod van Monuta in te gaan? De uitvaartverzekeraar mag vanwege commerciële redenen deze charity-marketing van harte omarmen, tussenpersonen zouden zich nog eens achter de oren mogen krabben of ze zich zomaar laten meevoeren in het kielzog van Monuta. Zichzelf respecterende assurantiekantoren willen toch geen ‘goede sier’ maken met het geld van een ander om vervolgens beloond te worden met extra productie? Op zijn minst bestaat er in dat geval een morele verplichting een steentje bij te dragen. Dan snijdt het mes aan twee kanten! Wim Abrahamse

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.