nieuws

Gezocht: verzekeringsfunctie op Internet

Archief

Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen gingen bij een aantal bekende vacaturesites op zoek naar een functie in de verzekeringsbedrijfstak. Wat levert de zoektocht op? Helaas biedt niet elke site de mogelijkheid om te zoeken op verzekeringen.

door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
Via advertenties, radio en billboards zijn we geattendeerd op diverse actieve vacaturesites. In ons artikel over werving- en selectiebureau’s (AM 16) gaven we in de conclusie enkele ijzeren wetten aan. Aan de eerste wet, namelijk om gevonden te worden, is voldaan. We zijn dankzij traditionele media als de radio ‘geïmpregneerd’ met namen en daarmee adressen op Internet van Jobnews, Clickwork, Intermediair en Monsterboard. De sites bieden ook hun databanken aan, die direct benaderbaar zijn. Daarmee komen ze tegemoet aan de wens van de bezoeker: snel kunnen zien of er een interessante vacature, dan wel baanzoeker te vinden is.
Op de vier genoemde sites kunnen we met behulp van een opgegeven zoekprofiel ons bekend maken en bij een volgend bezoek sneller het gewenste resultaat bekijken of een e-mail met de gevraagde informatie ontvangen.
De case: een accountmanager verzekeringen, dertig jaar, hbo-opleiding aangevuld met diploma’s in verzekeringsopleidingen zoekt baan, onbepaalde tijd, regio niet van belang. Zijn ervaringen op een rij.
Jobnews
www.jobnews.nl
De site oogt zoals het is: een grote kaartenbak voorzien van kleurige tabbladen waarin de bezoeker zijn keuze moet maken. Het grote aantal banners op de welkomstpagina versterkt het overdaadse gevoel van bos en bomen.
We gaan naar de vacaturebank. Als branche lijkt de ‘financiële dienstverlening’ het meest in de buurt te komen. We kunnen kiezen voor een ‘discipline’, en selecteren ‘Verkoop/Marketing’. Resultaat: dertig gevonden vacatures, met opmerkelijk veel treffers in de verzekeringswereld.
www.intermediair.nl
Intermediair
Deze site toont meer als een informatie-aanbieder dan als marktplaats voor vraag en aanbod van werk. Er staan veel artikelen op die ook in de folio-versie te vinden is. In totaal worden er 1.600 vacatures aangeboden. Of zijn het er toch 1.904, zoals elders wordt vermeld?
We kunnen op deze site gebruik maken van de mogelijkheid om uitgebreid te zoeken. Bij ‘functie’ kiezen we voor zowel ‘Financieel/Administratief’ als ook ‘Commercieel/Verkoop’. Bij ‘Bedrijfstak’ gaat onze voorkeur uit naar ‘Zakelijke Diensten/Financieel’. Ook hier wordt niet de mogelijkheid geboden om te kiezen voor bank- of verzekeringsbranche. Bij ‘Opleidingen’ kiezen we voor ‘Economie en Bedrijf’, hbo-niveau ontbreekt. In het vrije veld voeren we het woord ‘verzekeringen’ in. Resultaat: achttien vacatures die aan onze selectie voldoen. En zowaar, we komen in de buurt. Delta Lloyd is op zoek naar een cliëntadviseur, evenals naar een commercieel medewerker.
www.clickwork.nl
Clickwork
Op deze site valt de aandacht op die gegeven wordt aan het nieuws. Tijdens ons bezoek betreft het laatste nieuws Clickwork zelf. Zij gaat samenwerken met Europese uitgevers om het aanbod te vergroten.
Er bestaat helaas ook hier geen mogelijkheid om het vakgebied ‘Verzekeringen’ te kiezen. Dan maar het algemenere financieel/administratief. We maken van de rubriek ‘Trefwoorden’ gebruik om de voorkeur voor de verzekeringsbranche aan te geven. Resultaat: 1 vacature, die van administrateur.
www.monsterboard.nl
Ook deze site probeert de aandacht van de bezoeker te grijpen met iets anders dan het onderwerp vacatures. Hier staat prominent een enquête in beeld. Ja of nee aankruisen en meteen het resultaat zien.
Op deze site is de functiecategorie ‘Bank- en verzekeringswezen’ beschikbaar. Er wordt niet gevraagd naar een opleidingsniveau. Resultaat: dertien vacatures, variërend van ‘Hoofd Klantenrelaties’ (Rabo Facet), ‘Relatiebeheerder Leven’ (Delta Lloyd) tot ‘Assistent Controller’ (Adecco).
Monsterboard heeft overigens 1.336 banen in de aanbieding, in Nederland. Internationaal hebben zij opvallend veel te bieden, wel liefst 200.000 vacatures. De nadruk ligt echter niet zozeer in de vacatures dan wel in de handel in cv’s van ingeschrevenen. Bedrijven kunnen een abonnement nemen om vrijelijk, en gebruikmakend van een door Monsterboard aangeboden zoekhulp, rond te neuzen in het uitgebreide aanbod (volgens Monsterboard 10.000!) van curricula.
Conclusie
Internet is een grote banenmarkt, we hebben het meerdere malen gezien. Ieder zichzelf respecterend bedrijf heeft op haar openingspagina een button met ‘vacatures’. Voeg daarbij dat de werkloosheid – zeker waar het hoger opgeleiden betreft – naar een historisch laagtepunt is gedaald en alle ingrediënten voor het opzetten van een succesvole ontmoetingsplaats zijn daar. Immers, de mobiliteit van het personeel is sterk verhoogd, ze kennen als geen ander hun marktwaarde.
De besproken sites zijn hier gretig op ingedoken. En we moeten zeggen, het resultaat is indrukwekkend, de bekeken sites zijn opmerkelijk functioneel en uitgebreid.
Maar de branche ‘verzekeringswezen’ kun je slechts in één situatie kwijt. Opleidingsniveau’s worden soms gevraagd, meestal niet. Het is derhalve moeilijk om de gevonden resultaten met elkaar te vergelijken, maar Jobnews lijkt de meest kansrijke vacatures aan te bieden.
Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen zijn werkzaam bij SPC Group in ‘s-Hertogenbosch.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.