nieuws

Geen polis meer te sluiten via Wellowell

Archief

Het rechtstreeks sluiten van een verzekering via de internetsite van ING-dochter Wellowell is niet meer mogelijk. Dit assortiment telde alleen auto- en reisverzekeringen. “De kosten, onder meer voor onderhoud van de rekenmodules, wegen niet op tegen de baten”, is de verklaring van directeur Joop Kluin.

Hij benadrukt dat de website in de lucht blijft. “Er zijn nog altijd veel bezoekers.” Wellowell biedt alleen nog informatie en verwijst mensen door naar onder meer de ‘internethypotheekwinkel’, de ‘internetleenwinkel’ en de kersverse ‘directelijfrenteveiling’. Naast de onderwerpen hypotheek, lening, lijfrente en overlijdensrisicoverzekering kent Wellowell nog de mogelijkheid om voor ziektekostenverzekeringen offertes aan te vragen en te vergelijken. “Wellowell wordt een soort portal naar andere sites”, zegt Kluin.
Bovengenoemde sites vallen net als Wellowell onder de ING-vennootschap Marqes 8. Dit bedrijf blijft om die reden lid van intermediairorganisatie NVA.
De bestaande portefeuille van Wellowell is ondergebracht bij Athena Adviesgroep. Dit intermediairbedrijf – met hoofdzetel in Aalsmeer – is volledig eigendom van Nationale-Nederlanden. Over de omvang van de portefeuille worden geen mededelingen gedaan; Wellowell deed per product zaken met tien tot twintig verzekeraars.
Korte historie
Wellowell werd in de zomer van 2000 gelanceerd door Nationale-Nederlanden, dat bij monde van directievoorzitter Bert Richaers bloemen verwachtte van het intermediair. De website zou concurrerende direct-writers namelijk het brood uit de mond stoten en zou voor veel kansrijke klantcontacten zorgen voor tussenpersonen. Begin vorig jaar maakte een onderzoek van AM evenwel duidelijk dat de 630 aangesloten tussenpersonen niet of zelden een lead mochten ontvangen van Wellowell.
Wellowell werd van NN overgeheveld naar het E-businesscentrum van ING, met als missie binnen drie jaar winstgevend te worden. Eerste stap was dat Wellowell aan het intermediair geld ging vragen voor klantgegevens. Daar bleken slechts vijftien tussenpersonen toe bereid, waarop het doorverwijzen naar assurantiekantoren helemaal werd geschrapt. Hypotheken, gouden handdrukken en lijfrenten verdwenen uit het assortiment – en werden ondergebracht in alternatieve sites -, omdat klanten niet bereid bleken die adviesgevoelige producten via internet te sluiten. Volgens Wellowell liep het met de verkoop van autoverzekeringen wel goed.
Het aantal transacties is echter te gering gebleken om tegen de kosten op te wegen. Vooral de ontwikkeling en het onderhoud van de rekenmodules brachten veel kosten met zich mee, aldus directeur Kluin. “En het faillissement van IFC, onze leverancier in deze, hielp daar niet bij.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.