nieuws

Gedragscode verzekeraars medio 2002 van kracht

Archief

De gedragscode maatschappelijk verantwoord ondernemen door verzekeraars wordt medio volgend jaar van kracht. Dit heeft voorzitter Paul Nouwen van de adviescommissie van het Verbond van Verzekeraars laten weten op het congres Verzekerde Topprestaties 2001 van Dutch Insurance Group (DIG).

Volgens Nouwen is ‘zijn’ adviescommissie klaar met haar werk voor de gedragscode. “Het ontwerp is inmiddels met instemming ontvangen door het bestuur van het Verbond en doorgestuurd naar de andere Verbondscommissies. De aangesloten maatschappijen nemen daarover in de marktvergadering van volgend jaar mei een besluit.”
De ontwerpcode beschrijft een breed spectrum van activiteiten van verzekeraars, waaronder voorlichting, producten, beleggen, schade-afhandeling en duurzaam ondernemen. De code moet volgens de commissie Nouwen door alle aangesloten verzekeraars individueel worden ondertekend.
Hoewel de voortgang “op schema ligt”, aldus Nouwen, zal het toch tot medio volgend jaar duren voordat de code effectief wordt. Deze ‘vertraging’ wordt veroorzaakt door de daaraan voorafgaande informatieprocedure, aldus Nouwen. “Het is belangrijk dat de directies van verzekeraars de gedragscode onderschrijven, maar nog veel belangrijker is dat ook de medewerkers op de werkvloer begrijpen wat maatschappelijk verantwoord ondernemen inhoudt.”
Nouwen herhaalde op het congres dat, als het aan de commissie ligt, medewerkers van verzekeraars een arbeidscontract moeten ondertekenen waarin naast de gebruikelijke arbeidsvoorwaarden tevens is vastgelegd dat er bij die maatschappij gehandeld wordt volgens de normen en waarden van de gedragscode.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.