nieuws

Gebruiker grijpt online de macht

Archief

Recent verscheen de tweede editie van ‘ Het Nationale Internetonderzoek’ van Webwereld. Een rapport vol voorspelbare constateringen, maar ook met een aantal eyeopeners. Zo zoekt 20 % van de ondervraagden eerst op internet naar de waardering die anderen geven voor producten of diensten alvorens tot aanschaf over te gaan.

Vraag een ondernemer wat de beste reclame is en vrijwel zeker is het antwoord: mond-tot-mondreclame. Internet leek hier, als gevolg van de vermindering van het persoonlijke contact, een streep door te halen. Inmiddels weten we beter: het idee is nog hetzelfde, alleen de manier waarop verandert.
Gastenboek
Internet maakt het juist mogelijk om snel te zien wat eerdere gebruikers van de dienstverlening vinden. Voor hotelkeuzes ga je naar Expedia.nl en voor restaurantkeuzes naar iens.nl. Waarom dan niet voor de keus voor een financieel adviseur naar een dergelijk platform?
Als dat nog een stap te ver is, begin dan in ieder geval met een gastenboek op uw website. Zinvol, leuk en met een niet onbelangrijk extra voordeel: de ondernemer ziet gelijk wat er nog aan de dienstverlening kan worden verbeterd.
Forums
Dat brengt ons bij een ander aspect van internet dat in het verlengde ligt: de consumentenfora. Een bron van informatie hoe er door de consument (let wel: niet de gemiddelde consument) naar geleverde producten en diensten wordt gekeken. Interessant om te volgen, om te kijken wat er leeft en te zien hoe slecht consumenten zaken soms begrijpen. Google maar eens op ‘woekerpolis’ en ga naar een forum als radar of consuwijzer. En lees ook dat sommige consumenten helemaal niet ontevreden zijn.
Belangenvertegenwoordigers van intermediair en maatschappijen kunnen deze internetontwikkeling in onze ogen niet negeren. Een actieve bijdrage leveren aan dit soort fora is wel het minste dat ze kunnen doen. Niet recht praten wat krom is, maar zorgen voor feitelijk juiste informatie.
UPC, een partij met een slechte reputatie bij de consument, vertelde recent openlijk dat zij daar een paar medewerkers fulltime op hebben werken. Niet anoniem, maar als UPC-medewerker te herkennen. Om te registeren, om feitelijke onjuistheden te corrigeren, vragen op te lossen en om individuele klachten op te pakken. En ook van Unilever is bekend dat zij medewerkers laten meedoen op fora om signalen op te pakken.
Boober het begin?
Dat vraag- en aanbodsites populair zijn op internet wisten we al. In ‘Het Nationale Internetonderzoek’ zegt de helft internet niet meer te kunnen missen vanwege deze vraag- en aanbodsites. Van de eerste ontwikkelaars kan een aantal zich inmiddels miljonair noemen en een deel van Nederland kreeg er via marktplaats een nieuwe, lucratieve bijverdienste bij.
Het bij elkaar brengen van vraag en aanbod op internet heeft nu ook de financiële branche bereikt. Boober.nl brengt partijen bij elkaar die geld willen lenen en geld willen uitlenen. Natuurlijk zitten er (juridische) haken en ogen aan, maar wij hebben de neiging vooral ook naar de kansen te kijken. Het principe van tekort en teveel aan geld bij elkaar brengen is in basis niet anders dan wat speelt bij reguliere banken. Alleen is er nu een partij die het veel goedkoper kan en daardoor claimt zowel voor lener als uitlener aantrekkelijk te zijn.
Een dergelijk mechanisme zou op meer zaken in onze branche van toepassing kunnen zijn. Wat dacht u van hypotheken? Maar is de traditionele verzekeringsbeurs ook niet het bij elkaar brengen van een partij die een risico verzekerd wil hebben en partijen die een deel van dit risico willen nemen. Boober begint overzichtelijk: consumptief krediet en sparen wordt aan elkaar gekoppeld. Wij raden u aan af en toe even een kijkje te nemen, al is het maar om de mechanismen op internet te doorgronden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.