nieuws

Funda wil bij top-10 van geldverstrekkers behoren

Archief

Huizensite Funda komt met een eigen hypotheek op de markt. Binnenkort lanceert de onroerendgoedsite van NVM in samenwerking met een grote Nederlandse partner het product Funda-hypotheek. “Onze doelstelling is om op termijn bij de top-10 van hypotheekverstrekkers te gaan behoren”, zegt Marque Joosten, algemeen directeur van Funda.

“Het wordt een heel flexibel en transparant product”, zegt Joosten. “Wij zullen bijvoorbeeld precies aangeven hoeveel provisie een tussenpersoon ontvangt. De hoogte van die provisie zal overigens nog steeds heel interessant zijn voor het intermediair. De consument wil best betalen voor een goed advies. Bovendien is het een risicomijdende hypotheek. Bepaalde risico’s die in elke hypotheek zitten, hebben wij geprobeerd uit te schakelen. Ik verwacht dat er bij het intermediair veel belangstelling zal zijn en dat wij het aantal tussenpersonen dat voor ons werkt aan het eind van het jaar kunnen uitbreiden van achthonderd naar duizend.”
De hypotheekactie is goed voorbereid, vindt Joosten. “Na het opstarten van de financiële site Fundafinance.nl hebben we onderzocht of er behoefte bestaat aan specifieke financiële diensten en dat blijkt zo te zijn. Vervolgens hebben we een netwerk van distributiekanalen opgebouwd en daarom denken we nu klaar te zijn om de volgende stap te nemen.”
Funda ging begin 2001 van start. Aandeelhouders van het bedrijf zijn NVM Holding, Wegener en de stichting Administratiekantoor Funda, die bestaat uit een paar duizend makelaars o/g, die certificaten Funda bezitten.
Via de internetsite van Funda Finance worden ook verzekeringen aangeboden van de Britse verzekeraar Genworth Financial, de financiële tak van General Electric. De verzekeringen worden uitsluitend verkocht via het intermediair. Vorig jaar werden er op deze manier enkele honderden polissen verkocht; omzetcijfers wil Joosten niet noemen.
Kwart miljoen per dag
Sinds 2001 is zowel het aantal bezoekers als het aantal huizen op de website spectaculair gestegen. Funda.nl wordt door een kwart miljoen mensen per dag bezocht. “Als je de mensen die meer dan één keer per dag op de website komen eruit filtert, kom je op drie miljoen unieke bezoeken per maand”, zegt Joosten. “Per jaar staan er circa 150.000 koopwoningen op de site en het aanbod is inmiddels uitgebreid met huurwoningen, recreatiewoningen en huizen in het buitenland. Verder hebben we met Funda In Business de grootste site in Nederland op het gebied van commercieel onroerend goed.”
De lijst met activiteiten van Funda is daarmee nog niet uitgeput. In samenwerking met EMI Records is de platenmaatschappij www.fundarecords.nl opgericht. Ook worden via internet designartikelen verkocht en wordt in opdracht van RTL het televisieprogramma ‘Verhuisbericht’ geproduceerd. Het zwaartepunt ligt echter bij de financiële zaken. Op de site Funda Finance wordt uitgelegd wat er allemaal bij komt kijken als je een hypotheek sluit. Joosten: “Vorig jaar oktober zijn we bovendien een speciale site gestart voor een nieuw Funda-gelabeld verzekeringsproduct. Het gaat om een woonlastenbeschermer die de naam Funda Huiszeker heeft gekregen. Ook dit doen we samen met Genworth Financial. Funda Huiszeker wordt verkocht door onze tussenpersonen. Het product loopt heel goed.”
‘Even Apeldoorn bellen’
Joosten weet waarover hij het heeft wanneer hij over de verkoop van verzekeringen praat. Na zijn studie aan Nijenrode werkte hij bij Centraal Beheer, eerst als databasemanager en later bij het reclamebureau dat verantwoordelijk is voor de kreet: ‘Even Apeldoorn bellen’. Na een periode als zelfstandig ondernemer in Polen, werkte hij bij diverse buitenlandse reclamebureaus. Vervolgens was hij communicatiemanager bij ING en zette daar internet-provider Freeler op. Vijf jaar geleden ging hij van start met Funda.
Hoe ziet hij zichzelf: als een echte ideeënman of toch meer als een manager? “Creativiteit is natuurlijk belangrijk, maar je moet het ook weer niet overschatten. Veel mensen hebben goede ideeën, maar het komt ook op de uitvoering neer, en op daadkracht. Als je te lang blijft nadenken, gaat de kans voorbij.”
Informatieoverdracht
De constructie van Funda waarbij verzekeringsproducten worden verkocht door tussenpersonen is niet toevallig ontstaan. Joosten gelooft niet in rechtstreekse verkoop van hypotheken. “Ik heb me daar zelf bij Centraal Beheer mee bezig gehouden, en hoewel we toen dachten dat iedereen dat op een bepaald moment zou gaan doen, is het aandeel van de direct-writers in een aantal categorieën toch nooit boven de 30% uitgekomen.”
Volgens Joosten is internet “een perfect middel voor informatieoverdracht”, maar heeft de consument soms behoefte aan een second opinion. “Hij wil bevestigd krijgen dat hij de goede keuze heeft gemaakt en daar voorziet internet niet in. Daarom heeft het mij altijd verbaasd dat online verzekeren en assurantiebemiddeling via de tussenpersoon gescheiden circuits zijn. Je bent in deze wereld kennelijk het een of het ander. Ik denk dat die twee trajecten aan elkaar gekoppeld een gouden combinatie opleveren. Internet biedt de mogelijkheid van oriëntatie en de tussenpersoon kan prachtig inhaken op de al verzamelde kennis.”
Transparant
Funda levert zelf zo veel mogelijk informatie op de site. “Wij willen zo transparant zijn als maar mogelijk is”, zegt Joosten. “Dit betekent bijvoorbeeld dat we bij elk huis een indicatie van de hypotheeklasten geven. Verder laten we andere aanbieders op onze site toe, zodat de consument rustig prijzen kan vergelijken. Dat is bewust gedaan. Omdat de consument zich bij ons kan oriënteren, zitten we helemaal vooraan in het koopproces. Dit is precies de positie die we willen innemen.”
De manier waarop dit proces wordt vormgegeven, weerspiegelt de totaalfilosofie van het bedrijf, zegt Joosten. “Funda bedenkt en ontwikkelt het concept, en de taken waar we minder goed in zijn, besteden we uit. Zoals de verkoop van hypotheken. Op die manier kunnen we heel flexibel blijven.”
Top-10
Conceptontwikkeling en marketing vormen in de ogen van Joosten de pijlers onder Funda. “Daarmee onderscheiden wij ons van veel financiële instellingen, want die zijn daar zeker niet allemaal even goed in.” Hij denkt daarom met succes de concurrentie te kunnen aangaan. De verwachting dat Funda in de toekomst tot de top-10 van hypotheekverstrekkers kan doordringen, is geen loze kreet, vindt Joosten. “Mijn team heeft het allemaal doorgerekend. De bedoeling is dat het bedrijf op termijn een scala van producten gaat aanbieden die allemaal met het huis te maken hebben, zoals opstalverzekeringen en de woonlastenpolis.” De site van Funda is daarbij een uitstekend middel om de klant te bereiken, stelt hij. “Op de grote websites komen vaak jongeren tussen 15 en 21 jaar. Een interessante doelgroep, maar niet voor ons. Wij krijgen vooral mensen van 30 tot 55 jaar op bezoek die tweemaal modaal verdienen en hoog zijn opgeleid. Bovendien zijn ze ook nog concreet op zoek naar een koopwoning. Voor aanbieders van financiële producten is dat een veelbelovende groep.”
Beleggen
Met deze mogelijkheden in het achterhoofd sluit Joosten zelfs niet uit dat er ooit beleggingsproducten via de website zullen worden aangeboden. “Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan het beleggen in vastgoed.” Hij vindt het jammer dat er in ons land geen fonds is waarbij je kunt beleggen in woningen. “In het begin van de vorige eeuw was het heel gebruikelijk dat mensen ergens een huisje hadden als geldbelegging. In Amerika is het ‘derde huis’ nog steeds een gangbare manier van beleggen. In ons land zou dit niet kunnen. Er wordt hier veel te weinig gebouwd en door het gebrek aan ruimte en de gecompliceerde regelgeving zie ik dat ook niet snel veranderen. Huizen zullen hier alleen nog maar meer waard worden.”
Buitenland
Funda heeft zich inmiddels ook op de buitenlandse huizenmarkt gestort. Funda Ierland en Funda Polen zijn al enige tijd operationeel; Italië en Spanje zijn daar onlangs bijgekomen. “De verschillen zijn nogal groot in Europa. Sommige markten moeten nog ontwikkeld worden. In Italië zijn bijvoorbeeld dertigduizend o/g-makelaars actief. Exclusiviteit is er nauwelijks. Wie het hardst rent als makelaar, mag het huis verkopen.
Frankrijk is evenals Duitsland een gefragmenteerde markt. De situatie in bijvoorbeeld Parijs is heel anders dan in Lyon. Op het Franse platteland spelen o/g-makelaars gewoon niet zo’n grote rol. Notarissen en accountants maken daar de dienst uit.”
Voor concurrentie is Joosten niet bang. “Bijna elke dag komt er wel een Funda-achtige site op de markt. Onlangs las ik dat er weer een nieuwe speler met grote ambities bij komt. Ik zie het wel. Eerlijk gezegd, denk ik dat de voorsprong die wij op dit moment hebben niet meer in te halen is. Wij schatten zelfs in dat zoekers naar een woning hun tijd voor 95% op onze site doorbrengen. Wij zijn ook tientallen malen groter dan de nummer twee in de markt.”
Gat in de markt
Het succes van Funda zit ‘m vooral in de formule en in het ‘gat in de markt’, meent Joosten. “Ik zei al dat het koppelen van internet en het intermediair een gouden greep kan zijn. Verzekeraars hebben die combinatie veronachtzaamd. Ze zijn de principes van goede communicatie met de consument vergeten. Ze hebben zoveel ingewikkelde varianten van allerlei producten bedacht dat de klant door de bomen het bos niet meer ziet. Verzekeraars houden zich bezig met naamsbekendheid en ze geven talloze brochures uit, maar de ondersteuning van het intermediair kan veel beter. Je hebt financiële instellingen die hun eigen tussenpersonen nauwelijks kunnen vinden. Het is natuurlijk ook niet gemakkelijker geworden door alle wetgeving en ingewikkelde regels waar je je aan hebt te houden. Het basisprincipe, weten wat je klanten willen, is echter altijd hetzelfde gebleven.”
is.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.