nieuws

Frisia beticht van misleidende reclame

Archief

De Consumentenbond heeft bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend tegen Frisia Financieringen in Wognum, onderdeel van DSB Groep. De Consumentenbond beticht Frisia Financieringen van het maken van misleidende reclame.

In haar maandblad meldt de Consumentenbond dat Frisia in een advertentie klanten oproept hun hypotheek en/of consumptief krediet over te sluiten met een kans op een besparing van maximaal drie ton! “Te mooi om waar te zijn”, stelt de Consumentenbond. De consumentenorganisatie beticht het bemiddelingsbedrijf (driehonderd vaste medewerkers en tweehonderd part-timers) met een jaaromzet in consumptief krediet van ruim f 2 mld van een onjuiste voorstelling van zaken in de advertentie.
Sneeuw voor de zon
Onder meer zou Frisia zich schuldig maken aan het opgeven van een te hoog beleggingsrendement (ruim 12% per jaar). Ook vindt de Consumentenbond, dat Frisia ten onrechte schermt met een vaste hypotheekrente voor de gehele looptijd van de lening, in plaats van een kortere rentevaste periode.
Verder zou Frisia de consument misleiden door producten met verschillende looptijden (vijftien en dertig jaar) te vergelijken en de hoge kosten (onder meer boeterente, oversluitkosten) geheel achterwege te laten. “Als met alle aspecten rekening wordt gehouden smelt de besparing van f 300.000 weg als sneeuw voor de zon”, aldus de Consumentenbond.
Directeur A.J.M. Rozemond zegt desgevraagd dat de kritiek van de Consumentenbond niet terecht is. “We kunnen ons niet permitteren om onjuiste informatie te verstrekken aan de consument. Het gaat hierbij om verschillen in interpretatie van de advertentietekst. We hebben daarover een uitvoerige brief naar de Consumentenbond gestuurd. Overigens is de klacht nog niet ingediend bij de Reclame Code Commissie.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.