nieuws

Friesland Bank maakt bezoeker hoorndal

Archief

Scherm na scherm opent zich op de website van de Friesland Bank. Het is om gek van te worden, om van een muisarm nog maar te zwijgen. Duidelijk is wel dat de bank uit het Noorden des lands wel geloof heeft in het medium internet. De site is meer dan een probeersel, maar moet nog wel zijn draai vinden. Er is vooral heel veel te lezen en weinig te doen.

door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
Een rustig groen scherm verschijnt als we de site www.frieslandbank.nl oproepen. Het zal het laatste moment van rust blijken te zijn. We zien middenin het beeld een viertal rubrieken: ‘Particulier’, ‘Zakelijk’, ‘Over de bank’ en ‘Vacatures’. Bij ieder van deze rubrieken verschijnt, na aanklikken, een uitklapmenu met noem het maar subrubrieken. Verder op de homepage drie illustraties als extra verwijzing naar Klimspaardeposito, Vermogensplan en Jaarverslag.
Na enkele pagina’s bekeken te hebben, is snel duidelijk dat de site heel veel te bieden heeft. Op elke pagina diverse verwijzingen naar andere pagina’s. Voor dit artikel beperken we ons tot een aantal opvallende zaken om te voorkomen dat het u gaat duizelen.
Hans en Grietje
De bouwers van de site zijn wellicht geïnspireerd geweest door een combinatie van het Droste-cacao blik en Hans & Grietje. Scherm, op scherm, op scehrem; voor je het weet heb je een hele riedel browsers openstaan. De weg terug is lastig.
Allereerst kiezen we de rubriek ‘Particulier’, die overigens (evenals de overige rubrieken) met Netscape een kwalijke foutmelding oplevert. Er wordt een nieuw en kleurrijk scherm geopend. De homepage blijft als apart scherm staan, we zullen er niet meer terugkomen. In het nieuwe scherm staan alle (sub-)rubrieken bovenaan. Links op de pagina weer een verwijzing naar het ‘Vermogensplan’ en een blok met als motto: ‘Ga direct naar’. Een scroll-toets is nodig om alle onderwerpen hier te noemen.
De tweede helft van het scherm is gevuld met een nieuw frame met eigen menukeuzes zoals een ‘zoekoptie’, ‘E-mail’, ‘Actueel’, ‘Help’ en ‘Disclaimer’. Verder (meestal) in het frame een wervende tekst over een van de producten van de Friesland Bank. En dit alles op deze pagina opgetuigd met een schuin geposeerde mevrouw.
We kiezen vervolgens voor de subrubriek ‘Verzekeren’. Het uitklapmenu geeft twaalf verzekeringen voor de particulier, zoals reis-, caravan-, aansprakelijkheid- en kostbaarhedenverzekering. De Friesland Bank presenteert hier consequent een inleidende tekst over die verzekering met een verwijzing naar een e-mailformulier, indien we geïnteresseerd zijn. Deze tekst is meestal pas in zijn geheel te lezen met behulp van de scroll-toets, nodig vanwege het frame onderaan de pagina. Aan weerszijden van de tekst over de gekozen verzekering staan wervende verwijzingen naar overige producten van de bank.
Oproepen van het e-mailformulier leidt tot de opening van weer een nieuw (het derde) scherm. In het formulier kunnen we aangeven meer informatie te willen ontvangen, een vraag stellen en onze persoonlijke gegevens achter laten. Willen we meerdere producten aanvragen, dan mogen we opnieuw het formulier invullen.
Interactief
Op zoek naar meer interactiviteit gaan we naar de subrubriek ‘Beleggen’. Hier vinden we de dagkoersen van de fondsen van dezelfde dag, om 9.00 uur ’s ochtends. Bij ‘Modelportefeuille’ kunnen we een ‘Cliëntenprofiel’ maken om te ontdekken welk type belegger we zijn. Het advies volgt direct, maar blijkt niet zo afhankelijk te zijn van hetgeen ingevuld werd. De ‘Informatie voor onze beleggers’ geeft de mogelijkheid om twee periodieken van de Friesland Bank te downloaden als word-documenten. De periodieken dateren van november 2000.
In de rubriek ‘Zakelijk’ kunnen we de brochure over het aangeboden ‘Agrarisch Pakket’ en informatie voor het MKB downloaden met behulp van Acrobat Reader.
IJverig gewerkt
Tot slot nog een wandeling naar de rubriek ‘Over De Bank’. Hier de subrubrieken ‘Profiel’, ‘Dochters’, ‘Jaarverslag’ en ‘Adressen’. Het jaarverslag wordt voortdurend aangeboden, formaat pleerol (hele lange tekst). De Kerncijfers 2000 zijn gelukkig via een aparte optie te printen, net als de adressen van de dochters.
Bij ‘Dochters’ komen we op een leuk initiatief van dochter ‘Friesland Bank Securities’. We kunnen aanschuiven aan de digitale ‘Stamtafel’ van het beurscafé ‘Stock Talk’. Wat een teleurstelling dat er sinds vorig jaar zomer slechts drie mededelingen over tafel zijn gegaan. Meer een leestafel wellicht.
En dat sluit wel aan bij de gehele site van De Friesland Bank. Er is vooral heel veel te lezen. In het ‘Profiel’ omschrijven ze zichzelf als nuchter en betrokken. De inhoud is duidelijk, rechttoe rechtaan. Heel ijverig is gewerkt om daar waar een plekje is, de volop aanwezige productinformatie te plaatsen en het liefst nog meer. De presentatie is keurig verzorgd. Duidelijk is dat er noeste arbeid is geleverd daar in het Noorden van het land. Die betrokkenheid is nu nodig om de site actueel en levendig te krijgen.
In de ‘Disclaimer’ lezen we: “De geboden informatie is niet bedoeld ter vervanging van deskundig advies”. Da’s niets te veel gezegd.
Een oogverblindende site is het. Hoorndol word je van de kleuren, de buttons, de windows, het scrollen, de kleine letters (Netscape). Een muisarm is ook een mooie herinnering.
We konden niet ontdekken of er een speciale hoek voor klanten was. We konden wel constateren dat je, om klant te worden, van het doorzettende en vasthoudende type moet zijn; vind het vooral niet erg als je een aantal keren dezelfde gegevens moet invullen, wees vooral niet beledigd als er voor jou besloten is dat je je het apezuur moet klikken.
“Voor de Frieslandbank is de argrarische sector een van de belangrijkste aandachtsgebieden”, staat er. Over Mond- & Klauwzeer wordt met geen woord gerept.
Een site maak je eerst voor je klanten, daarna voor je potentiële klanten, en daarna pas voor de werkgelegendheid in de IT-sector of voor jezelf. En soms lijkt het er op dat niet iedereen dat beseft, hoeveel goedbedoelde en noeste arbeid je ook terugvindt in het resultaat. Het bemoedigende is de overtuiging dat men bij de Friesland Bank wel geloof heeft in het medium internet. Dit is meer dan een probeersel, maar nu nog de goede draai eraan geven.
www.frieslandbank.nl
Plussen en minnen
+ De Friesland Bank zit op internet en leert.
+ Soms staan er interessante tips, maar daar loop je ‘toevallig’ tegenaan.
-‘De scroll-toets bij teksten op de pagina, laat de hoofdtekst tergend langzaam verschijnen.
– Weinig mogelijkheden tot interactiviteit, slechts een redelijk standaard e-mailformulier dat met een regel aangepast wordt aan beleggings-, hypotheek-, leen- of spaarproducten.
– Scherm op scherm; navigatie verdwijnt, en printen kan alleen op je default-printer.
– De verwijzingen op de pagina’s naar andere rubrieken en onderwerpen zijn vaak verwarrend.
– De zoekfunctie levert niets op voor pensioen, huishouden, sabbatical, toch allemaal termen die voorkomen op de site.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.