nieuws

Freo nieuw internetlabel voor krediettak De Lage Landen

Archief

Rabobank-dochter De Lage Landen geeft de strijd om consumptief krediet een flinke impuls door de lancering van een nieuw internetlabel. Freo wordt met een grootschalige reclamecampagne in de markt gezet. Het merk benadrukt vooral transparant en eerlijk leningen te verstrekken.

“De praktijk laat zien dat er nog steeds ondoorzichtige en ongeloofwaardige aanbiedingen worden gedaan”, zegt Toon Sanders, directeur van De Lage Landen. “Klachten van teleurgestelde, gedupeerde en ontevreden klanten komen te veel voor. De consument weet niet meer wie hij nog kan geloven. Dat alles heeft de sector een slechte naam bezorgd.”
Standaard
Freo wil met dat negatieve beeld afrekenen en hamert op eerlijk en verantwoord lenen en een transparant aanvraagproces. Ter onderstreping van die bedoelingen lanceert het bedrijf zelfs de Freo-norm. Die gaat verder dan de gedragscode van de VFN (Vereniging Financieringsondernemingen Nederland). “De branche heeft een keurmerk afgewezen en daarom hebben we besloten zelf een standaard neer te zetten”, zegt Sanders.
De Freo-norm moet bepalend zijn voor het handelen van alle kredietmedewerkers van De Lage Landen. De norm omvat zeven regels:
1) geen kleine lettertjes en verborgen kosten;
2) eerlijk en duidelijk tarief;
3) nergens aan vast zitten;
4 geen misleidende, suggestieve of agressieve reclameboodschappen;
5) eerlijk acceptatiebeleid;
6) tussentijds wijzigen of beëindigen zonder kosten; en
7) klantbelang centraal stellen, ook in geval van problemen.
Doelgroep
Over de concrete doelstellingen van De Lage Landen met Freo laat Sanders zich niet uit. Duidelijk is wel dat er flink in het merk wordt geïnvesteerd. Op 1 september is een uitgebreide reclamecampagne gestart, die meerdere commercials op televisie omvat en uitingen op radio en internet. “We spelen in op de luide roep om transparantie in de leenmarkt en richten ons op een brede doelgroep in de leeftijdscategorie van 25 tot 50 jaar.”
Een Freo-lening wordt volledig via internet gesloten. Online wordt direct duidelijk of de klant in aanmerking komt voor een lening en welke maandlasten daarbij horen. “Het kredietbeoordelingssysteem beschermt de consument tegen overkreditering”, zo luidt het. De klant kan de offerte desgewenst per koerier ter ondertekening aangeboden krijgen.
Rabobank gaf vorig jaar aan zijn aandeel op de consumptief kredietmarkt stevig te willen vergroten. Eerste noemenswaardige stap was de overname van Crediam (_ 40 mln uitstaand krediet). De totale portefeuille persoonlijke leningen en doorlopende kredieten omvat _ 1 miljard, volledig in beheer bij De Lage Landen.
meer wie hij nog kan geloven.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.