nieuws

Frans van Harskamp bouwde zijn portefeuille op rond tennisbaan

Archief

Frans van Harskamp bouwde zijn portefeuille op rond tennisbaan

De verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd is een onderwerp dat zich met regelmaat in de belangstelling van politiek Den Haag mag verheugen. Velen moeten er echter niet aan denken om na hun 65e nog te werken. Sterker nog, velen hopen zelfs eerder te kunnen stoppen. Zo niet Frans van Harskamp. Hij nam begin juni, bijna 74, afscheid als directeur van Van Lanschot Van Harskamp Assurantiën, het assurantiekantoor dat hij vijftig jaar geleden in Rotterdam begon.
Een gesprek met Frans van Harskamp over vijftig jaar zaken doen in de assurantiewereld is geen verhaal van strategische ontwikkelingen of managementfilosofieën. Van Harskamp schetst kenmerkende gebeurtenissen het liefst aan de hand van anekdotes. Het zal duidelijk zijn dat die er na een zo lange tijd in het vak in overvloed zijn.
Zoals vaker gebeurt, is ook Van Harskamp min of meer toevallig in het verzekeringsvak terechtgekomen. “Ik wilde eigenlijk bij de politie gaan, maar de opleiding zou pas in september beginnen, dus had ik een paar maanden niets te doen. Zo belandde ik in het begin van de jaren vijftig achter een bureau bij een makelaar in assurantiën.”
Tennis
Van Harskamp is van jongs af aan een fervent tennisser geweest. “Bij het makelaarskantoor waar ik begon, zag ik al die mensen binnenkomen die ik ook van de tennisbaan kende. Zo ontstond het idee om zélf die verzekeringen te verkopen.” Van Harskamp volgde daartoe de nodige opleidingen en werd in 1955 de jongst ingeschrevene in het A-register van de SER.
De tenniswereld bleek een interessante markt om te bewerken. “Als scheidsrechter kwam ik op allerlei toernooien. Tennissen was toen nog een elitaire sport. Er waren nog niet zo heel veel tennisleraren, maar allemaal kenden ze het begrip ‘tennisarm’ van de uitsluitingen in hun ongevallenpolis. Daar ben ik toen eens ingedoken en na de nodige gesprekken met een aantal artsen kreeg ik een Engelse verzekeraar zo ver om ook dat risico af te dekken, op voorwaarde dat minstens de helft van alle tennisleraren een polis nam. Kort daarop was er een internationaal kampioenschap voor oefenmeesters in Den Haag, waar ik iedereen vertelde dat ik er niet alleen was als scheidsrechter, maar dat ze ook bij mij terecht konden voor een goede verzekering. In die week heb ik m’n eerste Renaultje 4 verdiend!”, aldus een lachende Van Harskamp.
Politie
Ook de politie bleek als doelgroep interessant. “We hadden bij een verzekeraar voor de politie een speciaal tarief voor autoverzekeringen bedongen waarmee we adverteerden met de leus ‘De politie is onze beste vriend, want ze maken zo weinig brokken’. Word ik op een keer door twee motoragenten aangehouden voor een snelheidsovertreding. Hoor ik die ene agent tegen zijn collega zeggen dat ie bij mij is verzekerd. Waarop die andere agent zegt: ‘Nou, dan kom ik ook wel bij je, maar je krijgt wel een prent!'”
Vliegtuig
Naamsbekendheid creëerde Van Harskamp ook door als sponsor van sportevenementen op te treden. “We verlootten bijvoorbeeld tijdens een internationaal tennistoernooi een reis voor twee personen naar Wimbledon. Of ik liet een vliegtuigje in de pauze van Sparta-Feyenoord boven De Kuip cirkelen.” Dat laatste heeft destijds nog de nodige gesprekstof opgeleverd. “Op het spandoek dat achter het vliegtuig hing stond met grote letters Van Harskamp, alle verzekeringen. Dat spandoek was verzwaard met lood, zodat het doek strak bleef hangen in de lucht. Op een zeker moment brak de kabel, waardoor het doek los raakte van het toestel en dwars door het dak van een verderop gelegen scheepswerf viel!”
Hoogopgeleid
Het assurantiekantoor van Van Harskamp heeft, vooral door de vroegere contacten in de tennis- en ook de roeisport, altijd een over het algemeen hoog opgeleide klantenkring gehad. Onder de particuliere klanten, zo’n 60% van het totaal, zijn veel academici onder wie diverse artsen. Bij de bedrijven zitten veel advocaten- en notariskantoren. Een veeleisend publiek, zo beaamt Van Harskamp. “Je moet er zijn voor je klanten als ze je nodig hebben. Persoonlijke aandacht. Een klant kon mij altijd bellen, en als het echt ernstig was, zat ik meteen in de auto.”
De meeste klanten wonen verspreid door het land, maar sommigen ook in het buitenland. “Grote bedrijven zenden hun medewerkers uit en dat vereist het nodige maatwerk. Gelukkig ben ik altijd onafhankelijk geweest, zodat we telkens een passende oplossing konden vinden. Zo bouw je een naam op, want ook voor mij is mondreclame erg belangrijk geweest. Omdat niemand van mijn familie in Rotterdam “in zaken” zat, heb ik er altijd naar gestreefd dat mensen bij een ontmoeting zouden zeggen “Oh, Van Harskamp, van de verzekeringen?”.
Die klantenkring maakte Assurantiekantoor F. van Harskamp tot een aantrekkelijke partner voor Van Lanschot Assurantiën, de assurantietak van Van Lanschot Bankiers. In 2002 werden de aandelen van Van Harskamp door Van Lanschot overgenomen. Op dat moment waren er al wat mensen die hem hadden gevraagd hoe lang hij eigenlijk nog van plan was om door te gaan. “Tot m’n honderdste, zei ik dan.” De vraag bleef echter met tussenpozen terugkomen. “Het is wel moeilijk hoor, om los te laten wat je in vijftig jaar hebt opgebouwd. Maar ja, de continuïteit van het bedrijf is natuurlijk ook belangrijk.”
Een drukbezochte afscheidsreceptie, waar hem door burgemeester Opstelten de Erasmusspeld van de stad Rotterdam werd uitgereikt, markeerde voor Van Harskamp het begin van zijn ‘pensioen’. Hij is er echter de man niet naar om na al die jaren te gaan stilzitten. “Gelukkig ben ik nog als adviseur aan de zaak verbonden, zodat ik nog steeds een excuus heb om regelmatig naar kantoor te gaan!”
Van Harskamp was in 1955 de jongst ingeschrevene in het A-register van de SER.
Verhuizing?
Het kantoor Van Lanschot Van Harskamp Assurantiën wordt nu gerund door Marcel Schreuder, die tevens lid is van de overkoepelende directie van Van Lanschot Assurantiën. “Wij zijn nu bezig met het bedrijf in de ‘Van Lanschot-stand’ te zetten, maar dat is geen grote operatie, want de ‘kleur’ en de manier van dienstverlening lag al heel dicht bij de onze”.
Van Lanschot Van Harskamp is gevestigd op de zestiende etage in het Rotterdamse Beursgebouw-WTC, niet direct een locatie die past bij Van Lanschot. De kans is dan ook groot dat het kantoor volgend jaar verhuist naar de begane grond in een pand aan een straat of laan in Rotterdam.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.