nieuws

Franchiseketen Geld & Woning maakt deelnemer aandeelhouder

Archief

Met de oprichting van Geld & Woning in Veldhoven is ons land weer een hypotheekketen rijker. De organisatie telt nu nog zeven kantoren in Zuidoost-Brabant. Door de franchisenemers meteen ook aandeelhouder te maken, hoopt Geld & Woning dit aantal de komende jaren uit te kunnen breiden tot zeventig vestigingen, verspreid over het land.

Geld & Woning werd eind 1999 opgericht door Rob Lommers, eigenaar van vijf makelaarskantoren in Zuidoost-Brabant, en jurist Marcel Senders, docent aan de Fontys Hogescholen in Eindhoven voor de opleiding Financiële Planning. In ruim twee jaar tijd heeft de keten kantoren geopend in Eindhoven, Veghel, Helmond, Heeze, Valkenswaard, Veldhoven en Eersel, met in totaal vijf franchisenemers. In juni opent nummer zes zijn deuren in Nuenen en de Veghelse franchisenemer, Bato Petterson Garantiemakelaars, gaat binnenkort ook in Uden en Oss van start.
Veel van de kantoren van het eerste uur hebben een samenwerkingsverband met de makelaarskantoren van mede-oprichter Lommers. “Het is bij ons niet zo dat een makelaar de hypotheken er gewoon eventjes bij doet. Voor Geld & Woning moet veertig uur per week een hypotheekadviseur op de vestiging aanwezig zijn. Dat houden we strikt gescheiden”, legt marketingmanager Chris van der Velde uit.
Op hypotheekgebied werkt Geld & Woning samen met onder meer: ABN Amro, ABP, Aegon, Amev, Argenta, Avéro, AXA, BLG, Bouwfonds, Delta Lloyd, Hooge Huys, Hypotrust, Postbank, Rabobank, Stad Rotterdam, Westland Utrecht, Zwitserleven en Zwolsche Algemeene. De keten biedt onder eigen label het Geld & Woning Verzekeringspakket aan, dat bestaat uit een opstal-, inboedel-, aansprakelijkheids-, rechtsbijstand- en een doorlopende reisverzekering. “Hiervoor werken we onder meer samen met Delta Lloyd, DAS en Europeesche.” Volgens Van der Velde is het niet de bedoeling om bijvoorbeeld ook autoverzekeringen te verkopen. “Insteek blijft de woning, maar voor bestaande klanten maken we wel een uitzondering.”
Zeggenschap
De eerste twee jaar timmerde de keten nog niet veel aan de weg, maar dat gaat binnenkort veranderen. Via advertenties in de vakbladen en gerichte mailings naar tussenpersonen in het zuiden van het land, hoopt Geld & Woning nieuwe deelnemers te kunnen werven.
“Sinds 1 oktober heeft de organisatie een nieuwe structuur; een franchisenemer wordt ook aandeelhouder. Op die manier wordt het aantrekkelijker voor de tussenpersoon om zich bij ons aan te sluiten.” Hiertoe is de Stichting Administratiekantoor in het leven geroepen, die 70% van de aandelen bezit van de besloten vennootschap Geld & Woning. Elke franchisenemer krijgt een certificaat. In totaal zijn er zeventig certificaten te verdelen, net zo veel als het aantal exclusieve werkgebieden. De overige 30% van de aandelen zijn gelijkelijk verdeeld over oprichters Rob Lommers en Marcel Senders en Martijn Van Wijk van assurantiekantoor Van Wijk & Partners in Valkenswaard, die later ingestapt is voor de inbreng van de nodige verzekeringskennis, legt Van der Velde uit.
“Het voordeel voor de franchisenemer is dat hij via zijn certificaat zeggenschap heeft. Zo kunnen de deelnemers de bestuurder benoemen en ontslaan, en ze hebben bijvoorbeeld een stem in de aard en inhoud van de arrangementsafspraken. Bijkomend voordeel van deze structuur is dat een maatschappij nooit zomaar een meerderheidsbelang kan verkrijgen.”
Geld & Woning zegt geen snelle uitbreiding na te streven, maar meer een “kwalitatieve, sterke groei”. “We willen ons als een olievlek uitbreiden van Zuidoost-Brabant naar de rest van het land. Snelheid is hierbij niet belangrijk. We zoeken per jaar zo’n vijftien deelnemers, die niet na een jaar weer vertrokken zijn, maar zeker vijf jaar blijven.”
Carnavalsvereniging
De tussenpersoon die zich aansluit bij Geld & Woning betaalt e 1.134 entreegeld. Daarnaast moet hij een jaarlijks vastgesteld percentage van zijn omzet afdragen. Voor dit jaar is dit vastgesteld op 9%. Volgens Van der Velde is dit percentage net voldoende om de exploitatiekosten van Geld & Woning Franchising te dekken. “Ons doel is niet om hoge bedrijfsresultaten te behalen, maar puur om de formule goed te beheren.” Ten slotte moet de deelnemer jaarlijks e 10.890 storten in een fonds voor regionale en landelijke marketingactiviteiten. Zelf moet hij per jaar e 6.806 aan lokale marketing uitgeven. “Daar gaan we nu nog soepel mee om. We willen franchisenemers zo stimuleren om wat aan hun lokale naamsbekendheid te doen. De sponsoring van een carnavalsvereniging bijvoorbeeld, werkt hier in het zuiden goed en zo ben je dicht bij de mensen.”
Keuze naam
Over de naam Geld & Woning hebben de initiatiefnemer volgens eigen zeggen lang nagedacht. “Uit onderzoek is gebleken dat consumenten de merknamen van de concurrentie – De Hypotheker, Hypotheekvisie, Hypotheekshop, Huis & Hypotheek – maar moeilijk uit elkaar kunnen houden.” De naam Geld & Woning zegt volgens Van der Velde direct wat de formule aanbiedt. “Verder is het een herkenbare en onderscheidende naam. Maar misschien nog wel het belangrijkste is, dat het met deze merknaam uitstekend mogelijk is om straks andere financiële diensten, met als startpunt het eigen huis, aan te gaan bieden.” Als subtitel is gekozen voor: persoonlijk hypotheekadvies. “Maar we kunnen dit variëren met pay-offs voor andere financiële producten. Dan moet u denken aan de toevoeging: persoonlijk financieel advies.”
‘Geld & Woning is er voor de duidelijkheid’, zo luidt de boodschap in de consumentenbrochure.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.