nieuws

Fortis-topman voorspelt einde namen Amev en Stad Rotterdam

Archief

Illustere verzekeringsnamen als Stad Rotterdam en Amev zullen binnen een paar jaar van de Nederlandse markt verdwijnen, als het aan Fortis-topman Anton van Rossum ligt. “Het doorvoeren van één merk is in het belang van de onderneming.”

Van Rossum kondigde de naamswijzigingen onlangs aan in een interview met NRC Handelsblad. “Op termijn gaat onze Belgische verzekeraar Fortis AG gewoon Fortis heten. Hetzelfde staat in Nederland te gebeuren”, aldus Van Rossum, die zegt te beseffen dat het vervangen van namen als Stad Rotterdam en Amev door de concernnaam intern op veel weerstand zal stuiten. “Maar het gaat om de klant. Voor hem blijkt het veel minder een probleem. Ik vind dat je daar niet spastisch over moet doen. Het is puur een bedrijfseconomische afweging.”
Van Rossum verwijst naar het succes van de lancering van de naam Fortis in België. “De concernnaam Fortis is het bekendste merk in België. Generale bestaat niet meer. ASLK bestaat niet meer. Je ziet de naamsbekendheid van die banken als een raket naar beneden gaan.”
Volgens Van Rossum stopt Fortis sinds twee jaar, ingezet door de oude leiding, veel energie in “het bouwen van één instelling, het bouwen van één cultuur”. Dat betekent activiteiten samenvoegen, kantoren sluiten en één merk promoten. “Eigenlijk is dat proces nooit afgelopen.”
Fusie
Van Rossum geeft tegenover NRC tevens aan dat Fortis binnen drie jaar moet fuseren met een Europese partner. Hij streeft daarbij wel naar een fusie op basis van gelijkwaardigheid. “We willen niet overgenomen worden. We willen de weg die we zijn ingeslagen, kunnen blijven volgen.”
Volgens de topman is de fusie noodzakelijk geworden na fusiebewegingen van anderen, zoals de Duitse verzekeraar Allianz met Dresdner Bank. “Als je nog drie jaar wacht, ben je te laat. Dat kunnen we ons niet veroorloven. Het moet eerder gebeuren.”
De voorkeur van Van Rossum gaat niet uit naar een Britse of Zwitserse partij, maar naar een concern dat sterk is in één van de grote markten Duitsland, Frankrijk of Spanje. Fortis zoekt in drie activiteiten groei: private banking, vermogensbeheer en employee-benefits (pensioen en ziektekosten). “Als we fuseren, moet het met een partner zijn die ook sterk is in die activiteiten.”
Belang ING in Fortis naar 5%
ING Groep heeft onlangs 14,7 miljoen aandelen Fortis verkocht, waardoor het totale belang van ING in Fortis is teruggebracht tot ruim 5%. Met de verkoopopbrengst – bruto bijna f 900 mln en netto (na aftrek van de aankoopsom) f 595 mln – betaalt ING een deel van de aandelenuitbreiding in Mexico’s grootste verzekeraar Seguros Comercial America (van 42% naar 87%).

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.