nieuws

Fortis ASR werkt alleen nog digitaal

Archief

Fortis ASR gaat alleen nog digitaal werken. “Dat betekent dat alle informatie tussen ons en de tussenpersoon alleen nog digitaal mag worden aangeleverd. Digitaal werken wordt de norm”, zegt directievoorzitter Roeland van Vledder. “Daarmee willen wij de concurrentiepositie van het intermediair vergroten.”

Volgens Van Vledder is er de afgelopen tien jaar op het terrein van ketenintegratie heel veel gebeurd. “Maar we zijn blijven steken op een bepaald niveau en dat laatste stapje wordt maar niet gezet. Wij lopen altijd voorop als het gaat om ketenintegratie en dat willen we zo houden. Vandaar dat wij nu deze stap zetten en digitaal werken als norm stellen.”
Om aan te geven dat het nog beter kan met het digitaal werken, somt Van Vledder een aantal cijfertjes op. Opvallend daarbij is dat vooral het digitaal aanleveren van mutaties achterblijft. “Daar moeten we dus wat mee. Al was het alleen maar vanuit kostenoogpunt.”
Kosten
“Een fysieke transactie is twee keer zo duur als een elektronische transactie. We behalen niet alleen een efficiencywinst, maar besparen tegelijkertijd heel veel op de kosten, waardoor we concurrerend kunnen blijven”, stelt Van Vledder.
Het digitaal werken heeft niet alleen een kostenvoordeel, ook de servicegarantie gaat naar een hoger plan. “Nu beloven we dat de polis binnen vijf werkdagen op de mat ligt; dat gaat terug naar 48 uur. Halen we dat niet, dan betalen wij _ 10 aan de tussenpersoon.”
Van Vledder trekt anderhalf jaar uit voor deze majeure operatie. “Het is een enorme klus. We willen begin 2009 volledig digitaal zijn. Vanaf oktober is Particulier Schade zover. Vervolgens voegen we elke drie maanden iets toe.”
Ditzo
De stap van Fortis ASR is bedoeld om de concurrentiepositie van het intermediair te versterken. “Door de opkomst van internet, komen ook de direct writers in een andere positie terecht. De kunst is om internet voor je te laten werken. Door volledig digitaal te gaan werken, houdt de tussenpersoon tijd over voor wat hij eigenlijk moet doen: adviseren.”
Op de vraag of het intermediair enthousiast heeft gereageerd op de komst van direct writer Ditzo.nl uit de Fortis-stal, haast Van Vledder zich te zeggen dat dat een Fortis-initiatief is en niet van Fortis ASR. “Natuurlijk zijn er tussenpersonen die zich afvragen wat Fortis nu weer doet, maar Ditzo is een concurrent van direct writers en als Fortis ASR ondersteunen wij maximaal het intermediair. Wij hebben in januari de Budgio-autopolis geïntroduceerd, die alleen via internet is te sluiten. Daarmee gaan we samen met tussenpersonen het gevecht aan met de direct writers. In het begin genereerde vooral Independer heel veel omzet, maar nu zien we dat ook steeds meer het traditionele intermediair deze polis sluit.”
Volgens Van Vledder loopt de Budgio-polis erg goed. “Er worden er enkele honderden per dag aangevraagd.” Exacte cijfers wil Van Vledder niet geven, maar het aantal verkochte Budgio-polissen ligt tussen de vijftien- en twintigduizend sinds begin dit jaar. Sinds kort is de Budgio-polis ook te sluiten in de Dubbelklik-applicatie.
Deze webapplicatie staat op de website van de tussenpersoon, waardoor de klant rechtstreeks op de site van de tussenpersoon een polis kan sluiten. “We zien wel dat dat veel moeizamer loopt dan we gehoopt hadden, ondanks dat inmiddels 900 tussenpersonen deze applicatie op hun site hebben staan. Het probleem is dat de tussenpersoon vervolgens wel traffic moet genereren naar zijn site.”
Direct sluiten
“Fortis ASR is door zijn naamsbekendheid prima in staat om dat verkeer naar de website van tussenpersonen te genereren. Reden voor ons om direct sluiten van eenvoudige schadeproducten op de website van Fortis ASR mogelijk te maken”, aldus Van Vledder.
De kneep zit hem vervolgens in het feit dat de klant altijd een tussenpersoon toegewezen krijgt die hem vervolgens kan helpen bij bijvoorbeeld het afhandelen van schade et cetera.
Ook onderzoekt Fortis Verzekeringen de mogelijkheden om het online sluiten van ziektekostenpolissen mogelijk te maken. “Dat betreft dus niet Fortis ASR”, benadrukt Van Vledder, die het onweer van de kritiek vanuit het intermediair al ziet naderen.
“Wij ondernemen deze stappen om de concurrentiepositie van het intermediair te vergroten. Fortis ASR is en blijft een intermediairmaatschappij.”
Cockpit
Op het extranet van Cockpit zijn inmiddels 7.500 kantoren aangesloten, die goed zijn voor 17.000 actieve gebruikers. De ‘transactiemotor’ van Cockpit wordt opgenomen in het internetportaal Meetingpoint. “Daardoor kunnen tussenpersonen makkelijker switchen naar andere maatschappijen binnen Meetingpoint.” Van Vledder is stellig in zijn mening dat Meetingpoint hét intermediairportaal wordt voor de tussenpersoon. “Ze zijn keihard op weg.”
Cockpit heeft een drastische wijziging ondergaan. Het extranet bestaat uit een transactiedeel en een kennisdeel. De navigatie is overzichtelijker en informatie is makkelijker te vinden. In het kennisdeel kan de tussenpersoon de informatie op maat maken. “Hij kan precies aangeven wat hij wel en niet wil ontvangen. Als hij zoekt op een bepaald onderwerp, krijgt hij tegelijkertijd artikelen met eenzelfde label aangereikt.”
Concurreren
Volgens Van Vledder levert het standaardisatie-instituut Sivi “goed werk” af. “De bekendste standaard die het Sivi heeft voortgebracht is de Generieke Interface Manager (GIM). Het is alleen jammer dat de door Sivi ontwikkelde standaarden zo langzaam in de nieuwste versies van de systeemhuispakketten terecht komen. Daarnaast is het een probleem dat maatschappijen lang niet alle producten via de GIM aanbieden.”
“Maar”, zegt Van Vledder, “de andere standaarden van Sivi werken als een trein.” Volgens hem moeten maatschappijen niet concurreren op de techniek, maar op de producten. “De afgelopen jaren hebben alle maatschappijen hun extranetten ‘gepimpt’. Iedereen wilde het beste extranet hebben. Daar moeten we vanaf. Digitaal werken moet gewoon de norm worden en wij zetten nu die stap. Een tussenpersoon die daar niet in mee wil gaan, zal er vanzelf voor kiezen afscheid van ons te nemen.”
die daar niet in mee wil gaan, zal er vanzelf voor kiezen afscheid van ons te nemen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.