nieuws

Forse groei Direktbank dankzij digitale hypotheekaanvragen

Archief

Fortis-dochter Direktbank heeft vorig jaar de hypotheekomzet bijna verdubbeld tot _ 5,2 mld. Het marktaandeel is daarmee naar schatting met circa 2% toegenomen. “Dankzij de vergaande automatisering”, zegt de bank.

De portefeuille is met 42% gegroeid tot _ 12,7 mld. “Een gevolg van de scherpe tariefstelling, die mogelijk wordt gemaakt door de steeds verdergaande automatisering van het hypotheekproces.” Direktbank kreeg vorig jaar 91% van de aanvragen digitaal binnen. Ook gelabelde producten voor onder meer De Hypotheker en Quion droegen bij aan de groei.
Op basis van een totale hypotheekproductie in ons land van _ 114,2 mld (cijfer Kadaster) komt Direktbank uit op een marktaandeel van 4,55%. Dat is goed voor een achtste plaats op de ranglijst van hypotheekverstrekkers, vlak achter Bouwfonds. Volgens het Kadaster verstrekte Direktbank in 2004 nog voor _ 1,2 mld aan hypotheken, wat niet meer opleverde dan een negentiende plaats. Het verschil in productiecijfers wordt verklaard doordat Direktbank de productie voor gelabelde arrangementen met andere partijen bij de eigen omzet rekent; het Kadaster doet dat niet. Voor dergelijke arrangementen verstrekt Direktbank de gelden via de dochters Alkmaar Hypotheken en Oosteroever Hypotheken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.