nieuws

FNV Financieel Advies breidt uit

Archief

Het aantal adviseurs van de vorig jaar door Independer en FNV Bondgenoten opgerichte tussenpersoon FNV Financieel Advies is inmiddels gegroeid van acht naar vijftien. Independer en FNV willen er nog twintig bij.

De uitbreiding van adviseurs is nodig, omdat binnenkort ook de 350.000 leden van de AbvaKabo gebruik kunnen gaan maken van de diensten van FNV Financieel Advies.
“Begin september worden alle bestuurders en kaderleden – zo’n twintigduizend – geïnformeerd. Eind september volgen alle leden”, vertelt directeur Fred Kagie van FNV Financieel Advies. Independer en FNV zijn een gezamenlijke wervingscampagne gestart.
Bij de start van FNV Financieel Advies vorig jaar september dacht mendat er vooral belangstelling zou zijn voor schadeproducten. “Niets is echter minder waar. Wij zijn vanuit de vakbondsgedachte vooral betrokken bij onderwerpen als werk en inkomen. Daar sluiten levenproducten goed bij aan”, vertelt Kagie.
“Wij worden als belangenbehartiger betrokken bij grote reorganisaties zoals die bij KPN. Onze leden vallen bij zo’n reorganisatie onder een sociaal plan en krijgen vaak een ontslagvergoeding. De meeste tijd adviseren wij hen dat bedrag te cashen. Het geld kan dan gebruikt worden voor bijvoorbeeld koopsommen en direct ingaande lijfrentes. De leden komen vooral bij ons voor adviesgevoelige producten, waaronder hypotheken. De schadeproducten hebben duidelijk minder belangstelling en wij zien deze dan ook nadrukkelijk als serviceproducten.” Kagie wil geen mededelingen doen over het aantal gesloten producten of de hoogte van de provisie-inkomsten.
Inkomsten
Van bundeling van inkoopkracht door FNV Financieel Advies is vooral sprake bij collectieve trajecten. “Het komt voor dat wij een fors kapitaal kunnen onderbrengen bij verzekeraars. Dan gaan wij natuurlijk wel shoppen bij de verzekeraars voor de beste deal. Wij kiezen nadrukkelijk niet voor één verzekeraar. Onze onafhankelijkheid staat hoog in het vaandel.”
FNV Financieel Advies ontvangt inkomsten uit provisie en uit fee-betaling. “Vooral bij collectieve trajecten vragen wij aan de werkgever een factuur voor elk uur dat we er mee bezig zijn. Als onze kosten betaald zijn, dan gaat de rest terug naar de leden. Bij zo’n twintig sociaal plannen zijn we op die manier betaald. Voor provisie-inkomsten geldt hetzelfde. Eerst moeten onze kosten betaald worden, het restant wordt teruggesluisd naar de leden. Deze methodiek hanteren wij voor de levenproducten. Voor de zogeheten serviceproducten, zoals een autoverzekering, hanteren wij een staffel die op onze website (www.fnvfa.nl) wordt toegelicht.”
FNV Financieel Advies is vorig jaar opgericht met een lening van FNV Bondgenoten. “Over die lening betalen we uiteraard rente. Volgend jaar moeten wij echter zoveel winst maken dat we de lening kunnen terugbetalen en zelf ons broek kunnen ophouden. Zoals het er nu naar uitziet, gaat dat ook lukken.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.