nieuws

Florius komt met één rentetarief en een nieuwe verzekering

Archief

Afgelopen week veranderde de naam Bouwfonds Hypotheken in Florius. Een nieuwe naam vraagt om een nieuw hypotheekproduct, een nieuwe verzekering en natuurlijk een nieuwe campagne.

De eerste ambitie van Florius voor 2007 is, dat aan het eind van het jaar het merk Florius bij driekwart van de mensen naamsbekendheid geniet. “Als men aan het eind van het jaar de naam Florius hoort, moet 75% van de mensen zeggen: Oh, ja”, zegt Paul van der Meijs de directeur van Florius. “En om dat te bereiken zullen we langs twee assen actief zijn: het intermediair en de consument.”
“De tussenpersonen zijn twee maanden geleden op de hoogte gesteld van het nieuwe merk door presentaties van accountmanagers op de kantoren en diverse mailings. En dat zullen we blijven doen, persoonlijk gericht en via de massamedia.”
“De consument bereiken we aanvankelijk met commercials op tv, maar na twee weken komen daar de radio en banners op internet bij. De missie van Florius is om dicht bij de consumentenmomenten van de mensen aan te sluiten. Wij noemen dat de bloeimomenten in het leven van de consument. Zo’n bloeimoment is bijvoorbeeld een verbouwing; tijd om na te denken of een verbouwingshypotheek een mooi alternatief is in plaats van een consumptief krediet. Zo’n ander bloeimoment is als iemand die op kamers woonde naar een eigen woning gaat. En de rode draad in de campagne is dat je op zo’n bloeimoment naar een financieel adviseur gaat. In alles wat we doen, verwijzen we naar het intermediair. Dat is ons enige distributiekanaal.”
Apart bedrijf
Paul van der Meijs (42) was in de tweede helft van 2006 manager Advies van Independer. “Een apart bedrijf met een aparte cultuur”‘ zegt hij. “Maar dat ik daar weg ben, lag zeker niet aan de mensen. Het was gewoon mijn plek niet in de markt. Want daarvoor was ik actief aan de traditionele advieskant bij onder andere De Hypotheker en MoneyEyes.”
Van der Meijs is de opvolger van Remko van Dam. Van Dam nam vorig jaar oktober een sabbatical van vier maanden om op wereldreis te gaan, en is nu weer aan de slag bij de afdeling business development van ABN Amro Hypotheken.
‘Hypotheken en meer’
Florius richt zich met de slagzin ‘hypotheken en meer’ volledig op de verkoop van hypotheken en andere woongerelateerde financiële producten via 2.500 tussenpersonen in Nederland. “Die slagzin hanteren we heel nadrukkelijk omdat de naam Florius niets zegt over het bedrijf dat we zijn. Hypotheken zijn de kern, en ook onze andere producten hebben te maken met wonen en het hebben van een eigen huis. We komen met een steeds breder wordend productenpakket. Voor het intermediair is het behouden van klanten steeds belangrijker. Wij ondersteunen hen daarbij. Het is een turbulente markt, alles staat te schudden, de markt heeft behoefte aan een betrouwbare partner, en die plek gaan wij innemen”, aldus Van der Meijs.
Florius wil zich in 2007 nadrukkelijk profileren als een innovatief merk in de hypothekenmarkt. Hiertoe lanceert het een aantal concepten, waarvan in april de Florius Woningwaarde Verzekering de eerst is. Deze verzekering dekt de waardedaling van de woning als deze binnen vijf jaar gedwongen moet worden verkocht, bijvoorbeeld door een scheiding. Deze verzekering is voor Florius nieuw, maar door Huis & Hypotheek wordt hij al sinds 1999 aangeboden, legt Van der Meijs uit. “Bij Florius is hij echter gratis en geldt hij ook in geval van echtscheiding. Uit de markt ontvingen we signalen dat daar om gevraagd werd. Deze verzekering is daarop ons antwoord.”
‘Geen duaal rentebeleid’
Florius gaat zich vooral richten op grote doelgroepen, met “een goede propositie voor het intermediair”. Die wordt volgens Van der Meijs ingevuld met een “eenvoudig, geharmoniseerd productenpakket”. Voor de Florius Profijt Hypotheek geldt één prijs en één tarief, alleen de looptijd kan variëren. “Tussen een nieuwe en een bestaande klant maken wij geen onderscheid meer”, legt Van der Meijs uit. “We hebben geen duaal rentebeleid meer.”
Paul van der Meijs vindt dat de lange voorbereiding van Florius de moeite waard is geweest. “Op een aantal punten maken we een mooie sprong en komen we met transparante en heldere producten naar buiten. En het is ook niet zo dat we een achterstallig merk weg hoeven te poetsen. We behouden het goede van het oude merk, en wat het nieuwe merk brengt, zetten we wat scherper in de markt. We hebben er zin in.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.