nieuws

Flinke groei Amev-Ardanta

Archief

Het aantal verzekerden van natura-uitvaartverzekeraar Amev-Ardanta is vorig jaar met 4,8% gestegen tot 263.000.

De groei van de Fortis-dochter is daarmee in relatieve zin bovengemiddeld. Eerder werd bekend dat de drie grote spelers in de uitvaartbranche – Dela, Monuta en AVVL – in 1997 een groei van net onder de 3% doormaakten.
Dela telde eind vorig jaar na een groei van 2,9% iets meer dan twee miljoen verzekerden. Monuta telt 636.500 uitvaartpolissen (+2,8%) en AVVL heeft 416.000 verzekerden (+2,6%) in portefeuille.
Intermediair
Amev-Ardanta verkocht vorig jaar 25.000 nieuwe uitvaartpolissen; dat is 8.000 meer dan het jaar daarvoor. Het totaal aantal verzekerden steeg met 12.000 tot 263.000. Van die groei is 9.000 toe te schrijven aan Ardanta en 3.000 aan het eind 1996 overgenomen NBV.
De verzekerde waarde van de nieuwe productie beliep f 149 (104) mln. Daarvan werd f 54 (40) mln binnengebracht door het assurantie-intermediair. Deze groei is volgens Amev-Ardanta onder meer toe te schrijven aan een forse uitbreiding van het aantal samenwerkende assurantiekantoren.
Het verzekerde kapitaal nam in z’n totaliteit met f 71 mln toe tot f 906 mln. Amev-Ardanta verwacht nog dit jaar de grens van f 1 mld te doorbreken. Zij het niet door autonome groei, dan in elk geval door overnames en door samenwerkingsverbanden met uitvaartverenigingen. De laatste overname betrof de portefeuille (5.000 verzekerden) van Draagt Elkanders Lasten uit Assen.
De omzet van Amev-Ardanta beliep vorig jaar f 34 (27) mln, waarvan f 23 (18) mln aan brutopremie-inkomen. Over het nettoresultaat doet de maatschappij op voorschrift van moeder Fortis geen mededelingen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.