nieuws

Flexibele arbeidstijden hoog op agenda bij Aegon

Archief

Er zal bij Aegon in toenemende mate aandacht worden besteed aan flexibilisering van de arbeidstijden. Dit zei topman Paul van de Geijn tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van Aegon in Den Haag.

Van de Geijn haalde in zijn nieuwjaarstoespraak voorspellingen van medewerkers aan voor het jaar 2001. Deze stonden in het decembernummer van InterAegon. Wat hem opviel, was de voorspelling dat Aegon nieuwe recordcijfers gaat halen, die mogelijk zouden worden door flexibilisering van de arbeidstijden. Van de Geijn voegde daaraan toe dat “het de aantrekkingskracht als werkgever verder zal vergroten”.
Dat niet alle Aegon-medewerkers de flexibele arbeidstijden hoog waarderen, blijkt uit reacties van medewerkers in het septembernummer van InterAegon. Over de mogelijkheid tot flexibilisering van de arbeidstijden door verzekeraars lieten de Aegon-medewerkers onder meer de volgende reacties noteren:
– “Zijn er aanwijzingen dat klanten ons bijvoorbeeld om 20.00 uur ook nodig hebben? En zullen tussenpersonen zelf langer open blijven, zodat ze ons kunnen bereiken. Ik betwijfel dat?”- “Het werken op zaterdag betekent een ernstige inbreuk op de sociale omstandigheden.”- “Ik vind het een a-sociale maatregel. Hoe moet ik nu ’s avonds naar de opera?”- “De verruiming van werktijden hoeft geen verbetering te zijn voor het personeel, maar wel voor de klant.”- Voor ons bedrijf wordt de bezetting er op reguliere werktijden niet makkelijker op. En hoe kunnen we de verlengde openingstijden commercieel uitnutten à la Albert Heijn?”Maatschappelijk gedrag
Een ander onderwerp waar Van de Geijn langer bij stilstond in zijn nieuwjaarstoespraak was het maatschappelijk gedrag als onderneming. “De ontwikkeling is gaande dat ondernemingen niet alleen meer worden afgerekend op hun financiële doelen en daden, maar ook op hun principes. Waarden die voor langere termijn continuïteit bieden worden belangrijker, waarbij dan een gezonde relatie met de samenleving voorop staat. De manier waarop wij de betrokkenheid met wat om ons heen gebeurt vormgeven, zal misschien wel dé kritische succes- en sympathiefactor worden. Een bedrijf dat met deze emoties goed weet om te gaan, doet het beter dan zijn concurrenten.”
Van de Geijn ziet het als een uitdaging om daarover standpunten te formuleren, waarin de maatschappelijke betrokkendheid van de Aegon “nog beter tot zijn recht komt”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.