nieuws

FDC loopt op Internet achter de muziek aan

Archief

Wie een bezoekje brengt aan de homepage van het Financieel DienstenCentrum (FDC), hoort eerst een wat al te vrolijk gezongen reclameslogan door de boxen schallen. De site van de hypotheekketen die vorig jaar de ommezwaai maakte naar financiële planning, kenmerkt zich verder door een overzichtelijke vormgeving en een goede navigatie. Maar veel meer dan een doorgeefluik is de site niet. De mogelijkheden van internet worden niet of nauwelijks benut.

Joost Steins Bisschop en Peter van den Hurk
De website van het Financieel DienstenCentrum doet zijn naam ten dele eer aan: op zoek naar hypotheekadvies zijn we hier aan het begin van een mogelijk juist adres. “Onze specialisten maken met u een keuze uit meer dan zestig geldverstrekkers en meer dan vijfhonderd hypotheekvarianten”. Dat klinkt in ieder geval veelbelovend. We kunnen via de site een afspraak maken met een adviseur die ‘balancerend tussen de mens, z’n wens en z’n grens onze (financiële) dromen waar helpt te maken’.
Onder het genot van de ons toegezongen reclameslogan ‘Financieel DienstenCentrum: zeker voor uw hypotheek’ laadt de Flash animatie redelijk snel en ontvouwt zich een interactief paneel met luikjes die toegang geven tot veertien rubrieken. Wanneer we met de cursor over de rubrieken gaan, krijgen we heldere, duidelijke animaties voorgeschoteld. Geen misverstanden.
Adviseur zoeken
Naast meer algemene informatie in de rubrieken ‘Waarom FDC?’, ‘Werkwijze’, en ‘Onze filosofie’ kunnen we op verschillende manieren een FDC-adviseur vinden in de regio: bij ‘Uw adviseur’ kiezen we een woonplaats, en de betreffende FDC-adviseur. Deze stelt zich in de meeste gevallen via een ietwat klein fotootje aan ons voor en nodigt ons uit in zijn kantoor. We kunnen contact opnemen via een formulier.
In de rubriek ‘Adressen’ gaat het op een iets andere manier. In een lijst kiezen we een provincie (meteen klikken op het getoonde kaartje van Nederland ging kennelijk net iets te ver) en vervolgens een plaats om op die manier bij een adviseur terecht te komen. Vreemd genoeg kunnen we een combinatie als provincie Groningen en plaats Maastricht instellen.
Wanneer we ons via een ingebouwde link naar de Nationale Huizenbank hebben verlekkerd aan een droompaleis kunnen we via een formulier advies of een brochure aanvragen, of direct contact leggen met het hoofdkantoor van FDC in Zoetermeer. Bij verzending wordt overigens niet gecontroleerd of we wel iets hebben ingevuld: ook lege formulieren kunnen we versturen.
Knipselkrant
In ‘Zakenpartners’ wordt een imposante lijst gepresenteerd, echter zonder de mogelijkheid om via een hyperlink er direct naar toe te springen. Bij ‘Interessante sites’ vinden we deze optie weer wel.
Ook ‘Nieuws’ kunnen we lezen: een digitale knipselkrant in de ware zin van het woord met gescande krantenartikelen uit een aantal landelijke dagbladen. Een archief is aanwezig, en we kunnen zoeken op een bepaald trefwoord. Jammer alleen dat het krantenartikel in een venster verschijnt dat we niet in grootte naar ons eigen inzicht kunnen aanpassen. We zijn veroordeeld tot een volledig scherm, of worden in de meeste gevallen opgescheept met zowel een horizontale als een verticale scrollbar.
Over scrollen gesproken: op pagina’s met tekst kan door middel van een soort drietrapsraket met verschillende snelheden gescrolld worden. Op zich een leuke en bruikbare gedachte, ware het niet dat in de hoogste versnelling de tekst vrijwel onmiddellijk en geheel van het scherm afvliegt, waarbij we in vertwijfeling achterblijven, starend naar een leeg scherm.
Misschien is het verstandig om automatisch de rem in te trappen op het moment dat de laatste regel van een onderwerp de onderkant van het venster heeft bereikt? Het duurt lang voordat je weer tekst ziet verschijnen als je, nadat de tekst van het scherm is gevlogen, weer met de laagste snelheid terug probeert te komen naar waar je gebleven was.
Middeleeuwen
FDC heeft inmiddels een aardige naam in de markt op hypotheekgebied. Als hypotheekketen staan ze op een vijfde plaats. Die plek maken ze met hun vernieuwde site in ieder geval niet waar.
Nieuwsberichten die worden gescand! Terug naar de middeleeuwen. Ambachtelijke werkverschaffing: schaamte, waar is je blos? De site van het FDC is een doorgeefluik, één van de vele, en voegt vooralsnog nauwelijks iets toe aan bestaande mogelijkheden. Misschien vind je een adviseur iets sneller dan vroeger, maar dan moet je wel de goede browser hebben.
De kernwoorden van het FDC zijn ‘onafhankelijk’, ‘deskundig’ en ‘persoonlijk’. Op internet merk je er vooralsnog niets van. Zeker niet persoonlijk, elk formulier moet van kop tot staart opnieuw worden ingevuld, een eenmaal ingevoerde naam wordt niet onthouden. Er zijn geen rekenvoorbeelden, de lijst van zakenpartners is net zo lang als betekenisloos. En het wordt allemaal bijeengehouden door een overzichtelijke vormgeving en navigatie, die wat ons betreft een betere inhoud had verdiend.
www.fdcadviseurs.nl
Plussen en minnen
+ Heldere, door duidelijke animaties ondersteunde navigatie.
+ Pad naar adviseurs overzichtelijk, maar alleen als Microsoft Explorer gebruikt wordt.
– Eén keer toegezongen worden bij binnenkomst is leuk, maar om elke keer bij terugkeer naar het hoofdmenu dezelfde geluidsboodschap om de oren te krijgen is minder.
– Scrollen met verschillende snelheden is een goede vondst, maar we vliegen als bezoeker niet graag geheel van een pagina met tekst af.
– Bij de rubriek ‘Vacatures’ is er geen mogelijkheid om elektronisch te reageren.
– De site gedraagt zich met Netscape aanzienlijk minder (scrollen gaat in de war, zoeken naar adviseur werkt niet meer, geen foto’s meer).

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.