nieuws

Europolis heeft niets te vertellen

Archief

Europolis

www.europolis.nl
Tijdens de afgelopen Fiets-RAI introduceerde het Bovemij-label Europolis zijn Internet-site. Volgens New Media Marketplace voegt de website echter weinig toe. Wie is er gebaat bij deze site?
door Joost Steins Bisschop en Freek te Water.
Op de homepage van deze website treft de bezoeker onder een groot Europolis-logo een vijftal iconen op rij. Mocht de gebruiker onbekend zijn met de diensten van Europolis, dan staat in twee van deze iconen het woord ‘verzekering’ te lezen, vooraf gegaan door woorden als ‘Fiets’, ‘Reis en Annulering’.
‘Bedrijfsprofiel’ biedt de bezoeker een wel héél letterlijk profiel van Europolis, namelijk dat van het hoofdkantoor. Het blijft slechts bij een foto van het pand. Een plaatje zonder enig praatje. Is er dan werkelijk niets te vertellen?
Wat ‘Nieuw bij Europolis’ is, is oud nieuws in de fietsenwereld. We worden gevraagd om van 6 tot 10 maart de stand in de fiets-RAI te bezoeken. Verder geen nieuws. Is er dan werkelijk niets te vertellen ?
Fietsverzekering
Bij ‘Fietsverzekering’ (“Wij Nederlanders zijn een echt fietsvolk, en daar zijn we zuinig op”) kunnen we een aanvraagformulier invullen. We kunnen het ook niet invullen, het maakt Europolis niets uit. Alles is welkom, ook lege formulieren. Holle bolle Europolle blijft zeggen ‘dankuwel’. We komen er niet achter hoeveel premie we kwijt zijn. Er worden geen online berekeningen aangeboden, terwijl dit toch langzamerhand min of meer gebruikelijk is op websites in de verzekeringswereld. Er wordt de gebruiker ook helemaal niets verteld over de inhoud van de te verwachten Europolis-reactie, noch over het vervolg van de aanvraagprocedure.
Bij ‘Reis- en annuleringsverzekering’ hetzelfde verhaal, in dit geval zelfs zonder begeleidende toelichting. Is er dan werkelijk niets te vertellen?
De ‘Bovag-Hulpbrief’ vertelt over het voorkomen van een hele hoop ellende, wanneer u met een volgepakte wagen over de Europese wegen rijdt, en het noodlot toe slaat. Lid worden kan door het online aanvraagformulier in te vullen. Er wordt hier iets verteld, en wel door de Bovag.
Conclusie
Je kunt ruimhartig zijn en elk initiatief waarderen. Maar langzamerhand zijn er toch wel zekere ongedocumenteerde toegangseisen die aan het Net worden gesteld. Niemand controleert het, dat is geen doen. De verantwoordelijkheid wordt overgelaten aan degene die toetreedt tot het leger van site-bezitters. Europolis tart. Wie is er gebaat met deze site? Verwerft Europolis een grotere naamsbekendheid, de nieuwswaarde rond deze nieuwe site daargelaten? Zullen er meer polissen worden afgesloten? Gaat Europolis meer gebeld worden? Wordt de site een onmoetingscentrum van fietsend en reizend Nederland? Allemaal buitengewoon onwaarschijnlijk.
Freek te Water is medewerker van New Media Marketplace (NMM). Joost Steins Bisschop is directeur van de SPC Groep waarvan NMM een onderdeel is.
Hoe wordt een site beoordeeld?
Allereerst worden de algemene ervaringen van de surfer besproken. Wat zijn de eerste indrukken? Daarna wordt de site beoordeeld op:
VormHoe is de algemene gebruiksinterface, vormgeving, consistentie, navigatie?
InhoudHeeft de site inhoud, informatie die zinnig is voor de doelgroep?
MediumgebruikWordt gebruik gemaakt van de nieuwste technologie? Zijn er interactieve toepassingen?
PrikkelWat is het voordeel voor de gebruiker om via Internet contact te leggen en niet op de ‘ouderwetse’ wijze (telefoon, brief, fax)?
BetrokkenheidIs de organisatie betrokken bij haar Internet-site?
Beoordeling Europolis
Vorm
De overzichtelijke vormgeving en structuur van de Europolis-site garanderen de bezoeker een goede navigatie en oriëntatie, maar openbaren tegelijkertijd een diepgaand gebrek aan inhoud.
Inhoud
Veel rubrieken moeten het stellen zonder inhoud of zijn onvolledig. Online actualiteit is ver te zoeken.
Mediumgebruik
Europolis lijkt tevreden met elk willekeurig ingevuld online aanvraagformulier.
Prikkel
We wilden bellen om het aan Europolis zelf te vragen, maar we konden geen telefoonnummer vinden.
Betrokkenheid
De mogelijkheid om een e-mail te versturen bestaat. Inconsistente formulieren worden geaccepteerd. De betrokkenheid zal ergens zitten, anders was de site er niet gekomen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.