nieuws

Europeesche werkt aan ‘reis-ADN’

Archief

De Europeesche is bezig met het opzetten van een on-line datanetwerk waarmee reisbureaumedewerkers reis- en annuleringsverzekeringen rechtstreeks in het automatiseringssysteem van deze maatschappij kunnen onderbrengen.

Het nieuwe systeem zal grote overeenkomsten vertonen met het Assurantie Data Netwerk (ADN). Het reisverzekeringsnetwerk zal daarentegen niet voor alle reisverzekeraars toegankelijk zijn. “Op dit punt gaan we niet samenwerken met bijvoorbeeld Elvia of Unigarant. Het is een concurrentiemiddel van De Europeesche. We willen met de invoering van het netwerk zó reisbureauvriendelijk worden, dat men graag van onze nieuwe diensten gebruik wil maken”, aldus Europeesche-directeur Gd.A. Karelse.
De verzekeraar probeert het reisverzekeringsnetwerk van de grond te krijgen door samen te werken met een aantal belangrijke leveranciers van administratiepakketten voor reisbureaus: waaronder Kanteff, Travelware en ACT. Afnemers van deze softwarepakketten zijn onafhankelijke kleine en middelgrote reisbureaus. Directeur Gd.A. Karelse zegt al met een aantal systeemhuizen over het netwerk in gesprek te zijn.
Bij de ontwikkeling van het netwerk vormen de kosten voor het opzetten en instandhouden ervan momenteel nog een probleem. In tegenstelling tot het gemiddelde assurantiekantoor is de productie van een reisbureau meestal aflopend en zijn de premies over het algemeen niet al te hoog.
Extra informatie
Met het netwerk van de Europeesche moet het mogelijk worden dat de door de reisbureaus ingevoerde gegevens rechtstreeks in het automatiseringssysteem van de verzekeraar terechtkomen. Hierdoor worden volgens Karelse niet alleen kosten bespaard. “Bij eventuele schade in het buitenland bijvoorbeeld zal de betrokken alarmcentrale met één druk op de knop, allerlei informatie op kunnen vragen over de betreffende verzekerde. Zo nodig kan men zelfs beschikken over voor hulpverlening vaak essentiële medische gegevens. Bijvoorbeeld of de verzekerde een suikerpatiënt is. Op dit moment ontbreekt het de alarmcentrales vaak aan dit soort informatie. Vaak is er alleen maar bekend dat de verzekerde premie heeft betaald.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.