nieuws

Europeesche gaat Europees

Archief

Reisverzekeraar Europeesche (Fortis) gaat met zusterbedrijven verenigd in de European Travel Insurance Group (ETIG) in heel Europa reisverzekeringen aanbieden.

“Vorige week is een proef met de website www.wegolo.nl, waarbij klanten kunnen zoeken naar de goedkoopste vliegtickets, succesvol afgesloten”, vertelt Europeesche-woordvoerder Walter van Tiel.
Binnenkort worden op de websites van internationale aanbieders van reizen en vliegtickets, waaronder luchtvaartmaatschappijen, onder meer reisverzekeringen van de Europeesche aangeboden. Op deze manier wordt het mogelijk om overal in Europa via internetboekingen bij aanbieders van Nederlandse reizen en vliegtickets tegelijkertijd een reisverzekering te sluiten.
De reisverzekeraars die meedoen, zijn verenigd in Etig. Deze club omvat vijftien reisverzekeraars in Duitsland, Oostenrijk, België, Denemarken, Spanje, Zwitserland, Hongarije, Finland, Engeland, Italië, Slovenië, Noorwegen, Zweden en Frankrijk.
De grensoverschrijdende reisverzekeringen worden automatisch afgestemd op de lokale voorwaarden in de verschillende landen. “Eén reisverzekering die in de hele Europese Unie tegen dezelfde voorwaarden de gelijke dekking biedt, is nog niet mogelijk. Elk land heeft bijvoorbeeld zijn eigen sociale verzekeringen en cultuur”, aldus Van Tiel.
Hij kan geen uitspraken doen over het wel of niet slagen van dit nieuwe project. “Er ligt een business-case en er is door Fortis fors geïnvesteerd in de automatisering die vereist is voor dit project. Wij zien hier een goede kans in, maar we hebben niet tot in het oneindige onderzocht of het kans van slagen heeft. Fortis Venturing, een onderdeel binnen Fortis dat kansrijke initiatieven beoordeeld, heeft positief geadviseerd en de hoogste baas, toen nog Anton van Rossum, heeft er zijn goedkeuring aan gegeven.”
Eigen land
Ook in eigen land timmert Europeesche fors aan de internetweg. In een interview met AM (AM 20, pag. 12) vertelt topman Jan Steenman dat de reisverzekeraar in de eerste helft van 2005 begint met het uitrollen van ketenintegratie. “Bij tweeduizend reisbureaus en vijf zorgverzekeraars worden productmodules voor aflopende reis- en annuleringsverzekeringen geïnstalleerd. Aansluitend volgen modules voor doorlopende reis- en annuleringsproducten en recreatieverzekeringen. Van de e 200 mln premieomzet van Europeesche komt nu e 25 mln binnen via internet. Door de ketenintegratie moet die productie in 2007 minimaal zijn verdubbeld”, aldus Steenman.
Sinds kort kunnen klanten via de website van tussenpersonen alle producten van de Europeesche online sluiten. “Als de tussenpersoon besluit dat hij deze klant in de boeken wil hebben, stuurt hij de aanvraag naar ons door. De klant ontvangt dan van ons de polis. Het eerste kwartaal volgend jaar moet een en ander ook rechtstreeks in onze backoffice verwerkt kunnen worden. Delta Lloyd loopt in dat opzicht iets op ons vooruit”, aldus Van Tiel. Via deze internetverkoop ontvangt Europeesche op dit moment tien à vijftien nieuwe posten per dag.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.