nieuws

Europeesche besteedt deel schades uit aan reisleiding

Archief

Europeesche Verzekeringen besteedt dit voorjaar bij wijze van proef een deel van de schaderegeling uit aan de reisleiding van touroperators ter plekke. De reisverzekeraar denkt op deze manier kosten te besparen en tegelijkertijd het serviceniveau te verhogen.

“Je moet denken aan schades als verloren brillen en kapotte koffers. Maar ook klein menselijk leed waar de plaatselijke huisarts bij wordt ingeschakeld. Zulke zaakjes wordt straks door de reisleiding van touroperators op Mallorca direct geregeld, tot een bedrag van f 500. Ook krijgen zij de bevoegdheid voor het afgeven van vervangende politie-aangiftes. Bij dit soort schades is de reisleiding voor vakantiegangers namelijk vaak de eerst aangesprokene”, meent woordvoerder Walter van Tiel van de Europeesche.
Ongewone claims
Volgens Van Tiel biedt de nieuwe manier van werken diverse voordelen voor alle partijen: “De vakantieganger wordt snel en ter plekke geholpen en de reisleiding kan concrete toegevoegde waarde bieden. Bovendien gaat er een preventieve werking uit van de actieve rol van de reisleiding. Ongewone claims vallen beter op, aangezien de reisleider direct contact heeft met de verzekerde en bovendien de omstandigheden goed kent. Een ongeloofwaardig verhaal wordt daardoor sneller doorgeprikt. Ook worden er kosten bespaard, doordat een deel van de werkzaamheden wordt overgenomen door de reisleiding”.
Volgens Van Tiel betaalt Europeesche niets voor deze nieuwe taak van de reisleiding. “Touroperators zijn juist erg blij dat zij zich op deze manier kunnen onderscheiden.” Een woordvoerder van het grootste reisconcern van Nederland, Travel Unie (o.m. Holland International en Arke), zegt daarentegen dat een vergoeding op zijn plaats zou zijn.
Skandinavische reisverzekeraars hebben volgens Van Tiel goede ervaringen met een vergelijkbare directe manier van schaderegeling. “Bovendien werkt een grote klant van ons – Arke – al vijftien jaar met de alternatieve politie-aangiftes. Dat loopt prima.”
Goudse Verzekeringen maakt al tientallen jaren gebruik van het ‘payment on the spot-systeem’. “Wij beperken ons echter tot betaling van kleine medische schades. Bagageschades zouden wij helemaal nooit willen uitbesteden. Het grootste deel van de bij ons binnenkomende claims bestaat uit bagageschades en bij dat soort claims zet je als reisverzekeraar ook de meeste vraagtekens. Dat soort schades handelen wij dus altijd in huis af”. Volgens concurrent Elvia bestaat er bij consumenten geen behoefte aan het door Europeesche voorgenomen uitkeringensysteem.
Euro-center
De reisverzekeraar bracht het idee voor uitbesteding van de schadebehandeling onlangs naar voren tijdens de opening van het veertiende Euro-Center in Istanbul, Turkije. Euro-Centers zijn regionale steunpunten in toeristische centra die in samenwerking met enkele Skandinavische en Duitse reisverzekeraars bemand worden. Van Tiel: “De aanwezige touroperators raakten dusdanig enthousiast over het plan, dat we ter plekke hebben besloten om nog dit voorjaar een proef te starten”.
Het plan voor de nieuwe ‘mini-schaderegeling’ door reisleiders werd onlangs voorgesteld tijdens de opening van het veertiende steunpunt van Europeesche (Euro-Center) in Istanbul. Op de foto staan de medewerkers van het Turkse steunpunt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.